2 665 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Fall åt vilket håll?
Ska göra en plattsättning på långsidan garaget och funderar på vilket håll jag ska lägga fallet?
Ena sidan är garaget och andra en stödmur. Det ligger dräneringsslang cirka 30cm under plattsättning på garagets sida, och en dräneringsslang cirka 60cm under plattsättningen vid stödmuren.
Mellan garageplatta och stödmur är det 1,5meter. Det ligger sprängsten och makadam under alltihop minst en meter...
Hur ska jag lägga fallet? Mot garageplattan eller mot stödmuren? Känns som att det borde kvitta när det är så väldränerat överallt, men vad tycker ni?. Tänkte kanske ha en glipa på 10-20cm mellan plattsättningen och tex garageplattan så kan vatten rinna ner där och in i dräneringsslangen.
Fast egentligen hade jag inte velat ha en glipa alls utan marksten från kant till kant. Men det är nog inte så bra va? Hur hade ni gjort?
Ena sidan är garaget och andra en stödmur. Det ligger dräneringsslang cirka 30cm under plattsättning på garagets sida, och en dräneringsslang cirka 60cm under plattsättningen vid stödmuren.
Mellan garageplatta och stödmur är det 1,5meter. Det ligger sprängsten och makadam under alltihop minst en meter...
Hur ska jag lägga fallet? Mot garageplattan eller mot stödmuren? Känns som att det borde kvitta när det är så väldränerat överallt, men vad tycker ni?. Tänkte kanske ha en glipa på 10-20cm mellan plattsättningen och tex garageplattan så kan vatten rinna ner där och in i dräneringsslangen.
Fast egentligen hade jag inte velat ha en glipa alls utan marksten från kant till kant. Men det är nog inte så bra va? Hur hade ni gjort?
Redigerat:
Då måste jag lämna en glipa och ha grus mellan marksten och mur så vattnet kan rinna ner någonstans antar jag? Kommer ju se väldigt konstigt ut? Måste jag ha det? Normalt sett har man ju grus mot grunden på huset, därför hade det sett mer ”normalt” ut om ni förstår hur jag tänker...
Det ser inte konstigt ut med glipa mot mur, om den är diskret/smal. Du kan också fundera på om du ska använda olika typer av marksten, t ex en kantfris mot muren med små plattor, i annan färg eller liggande på andra hållet etc.
Om det är sprängsten under så kanske det går att använda en markränna eller spygatt utan att ansluta några rör ner till dräneringen?
Om det är sprängsten under så kanske det går att använda en markränna eller spygatt utan att ansluta några rör ner till dräneringen?
Tänk bara vart vattnet tar vägen vid tö , Marken tjälad , Vatten kommer , Stannar upp , Kan inte rinna ner i mark , Blir bra med is där då
Som dom säger , allt vatten ska bort från hus eller garageinfart , allt ska luta utåt
Som dom säger , allt vatten ska bort från hus eller garageinfart , allt ska luta utåt
Det är en bredd på cirka 130cm och 8meter lång som skall plattsättas. Plattorna är 40cm, således blir det 10cm glipa som jag antingen kan använda till markränna eller en sträng grus. Ska jag lägga markstenen i mitten så jag får en sträng om 5cm mot garaget och 5cm mot muren, eller lägga hela glipan mot muren tycker ni?
Jag lägger nog grus ist för markränna om ni inte har invändningar mot detta.
Jag lägger nog grus ist för markränna om ni inte har invändningar mot detta.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Grus blir bra. Lutning bort från garaget. Dränering fungerar inte för evigt, och det kan av olika skäl dröja innan det åtgärdas/blir uppenbart att det inte fungerar. Så grusremsa mot muren vore bäst funktionsmässigt. Men om bara mrken lutar bort från garaget så räcker säkert 5 cm glipa också. Då kan du centrera gången.
Om du med grus menar väggrus (0-18 mm fraktion) så packar den sig relativt tät med tiden. Är alltså bättre med grövre grus. Skippa grus mindre än 2 mm.
Om du med grus menar väggrus (0-18 mm fraktion) så packar den sig relativt tät med tiden. Är alltså bättre med grövre grus. Skippa grus mindre än 2 mm.
Tack för svar!
Lutning från garage blir det, och jag lägger troligen hela glipan mot muren och 10cm bredd grus där ändå. 0/18 blir det ju under plattorna, men där glipan hamnar blir det grövre av något slag.
Lutning från garage blir det, och jag lägger troligen hela glipan mot muren och 10cm bredd grus där ändå. 0/18 blir det ju under plattorna, men där glipan hamnar blir det grövre av något slag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden