Jag och min fru har precis köpt ett fritidshus (byggt 1963). Det är ett litet fritidshus på 40 kvm. Det första jag gjorde var att börja mäta luftfuktigheten i kallvinden och krypgrunden. På vinden är det torrt och bra men i krypgrunden är luftfuktigheten väldigt hög. Där ligger den på ~88% (RF) och 10 grader.
I samband med att kommunalt vatten/avlopp drogs in gjordes alla golv och golvbjälklaget om och plast lades på marken i krypgrunden. Jag tycker det ser bra ut i grunden, har inte lyckats se mögel och det luktar inte. Men i och med att luftfuktigheten är så pass hög vill jag självklart åtgärda detta.
Problemet är att grunden är så pass trång (~3 - 4 dm hög) och att vid den inspektionslucka som finns är avloppet draget ungefär en dryg meter innanför vilket gör att man inte kan krypa in längre än så.
I och med att det är så pass trångt tror jag det blir svårt att isolera marken. Och den tanke på temperaturen i grunden (och att den är så trång) känns inte en kondensavfuktare som speciellt bra idé. Därför lutar jag åt en sorptionsavfuktare och tänker mig att en Actec PD-150 borde räcka. Men jag är lite osäker på om jag ens får in den i krypgrunden eftersom det är så trångt.
Går det att ställa en sorptionsavfuktare utanför grunden och ansluta den via rör? Någon som har någon annan input, tankar, förslag på hur jag bör gå vidare för att få en torr krypgrund?
I samband med att kommunalt vatten/avlopp drogs in gjordes alla golv och golvbjälklaget om och plast lades på marken i krypgrunden. Jag tycker det ser bra ut i grunden, har inte lyckats se mögel och det luktar inte. Men i och med att luftfuktigheten är så pass hög vill jag självklart åtgärda detta.
Problemet är att grunden är så pass trång (~3 - 4 dm hög) och att vid den inspektionslucka som finns är avloppet draget ungefär en dryg meter innanför vilket gör att man inte kan krypa in längre än så.
I och med att det är så pass trångt tror jag det blir svårt att isolera marken. Och den tanke på temperaturen i grunden (och att den är så trång) känns inte en kondensavfuktare som speciellt bra idé. Därför lutar jag åt en sorptionsavfuktare och tänker mig att en Actec PD-150 borde räcka. Men jag är lite osäker på om jag ens får in den i krypgrunden eftersom det är så trångt.
Går det att ställa en sorptionsavfuktare utanför grunden och ansluta den via rör? Någon som har någon annan input, tankar, förslag på hur jag bör gå vidare för att få en torr krypgrund?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Hur många ventilationskanaler finns det i grunden så det blir bra drag, man kanske kan göra fler. Dränera runt huset är också ett alternativ. Men om man ska göra fler ventilationer i grunden ska man försöka göra dem i hörnorna för det är där luften står stilla har jag lärt mej.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Samtidigt som du tar upp fler ventilationskanaler kommer du att släppa in mer varm luft på sommaren som kommer att kylas av inne i krypgrunden och bilda kondens = högre RH.
Kolla dräneringen till att börja med. En kondensavfuktare klarar lätt den temperaturen du har i grunden. Dessutom är det på sommar och höst den kommer att arbeta också.
Kolla dräneringen till att börja med. En kondensavfuktare klarar lätt den temperaturen du har i grunden. Dessutom är det på sommar och höst den kommer att arbeta också.
Tack för era svar!
Jag borde skrivit det här redan i mitt första inlägg.
Dränering gjordes runtom huset för knappt tre år sedan och regnvatten leds bort från huset. Och inga planteringar vid husväggen. Det finns ventilationshål runtom hela huset. På vardera kortsida 4~5 stycken och på lång sidorna ~7 stycken. Så Känner mig lite tveksam inför att ta upp mer ventilation.
När det gäller kondensavfuktare trodde jag dom funkade bäst vid > 15 grader? I min krypgrund pendlar det ju nu mellan 8 - 10 grader. Dessutom är det tveksamt om jag får in en kondensavfuktare i det mycket begränsade utrymmet. De flesta kondensavfuktare jag sett är ju klart högre än sorptionsavfuktare.
Jag borde skrivit det här redan i mitt första inlägg.
Dränering gjordes runtom huset för knappt tre år sedan och regnvatten leds bort från huset. Och inga planteringar vid husväggen. Det finns ventilationshål runtom hela huset. På vardera kortsida 4~5 stycken och på lång sidorna ~7 stycken. Så Känner mig lite tveksam inför att ta upp mer ventilation.
När det gäller kondensavfuktare trodde jag dom funkade bäst vid > 15 grader? I min krypgrund pendlar det ju nu mellan 8 - 10 grader. Dessutom är det tveksamt om jag får in en kondensavfuktare i det mycket begränsade utrymmet. De flesta kondensavfuktare jag sett är ju klart högre än sorptionsavfuktare.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kondensavfuktare fungerar bäst när det är varmt men dom fungerar ner till 5c. Jag kör med en Woods och den går utan problem även i kallare miljöer. Men när det är kallt är fukten oftast inget problem heller.
Du kommer säkert att få det varmare under sommaren i din krypgrund. Jag har också 10 grader i min just nu men det blir mer under sommaren.
Ja kondensavfuktarna är inte direkt små, min är 343x406x527 mm
Du kommer säkert att få det varmare under sommaren i din krypgrund. Jag har också 10 grader i min just nu men det blir mer under sommaren.
Ja kondensavfuktarna är inte direkt små, min är 343x406x527 mm
Min krypgrund är som sagt trång så jag kommer inte få in en kondensavfuktare. Dessutom är jag fortfarande tveksam till att skaffa en kondens avfuktare som ändå tappar kapacitet vid lägre temperaturer.
Varför tycker du en kondensavfuktare är ett bättre alternativ än en sorptionsavfuktare som ändå är gjord för ändamålet?
Varför tycker du en kondensavfuktare är ett bättre alternativ än en sorptionsavfuktare som ändå är gjord för ändamålet?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag kan inte påstå att jag tycker att kondensavfuktare är bättre, men om man ser till priset både installation och drift och hur mycket en kondensavfuktare faktiskt kan åstadkomma så var det ingen tvekan för mig.DaNor skrev:Min krypgrund är som sagt trång så jag kommer inte få in en kondensavfuktare. Dessutom är jag fortfarande tveksam till att skaffa en kondens avfuktare som ändå tappar kapacitet vid lägre temperaturer.
Jag var också inne på en sorptionsavfuktare men den "billiga" lösningen räckte hur bra som helst för mig.
Att dom tappar kapacitet är inget jag tycker man ska bry sig om. När det är kallare så har man dessutom inga fuktproblem att bråka om. Oftast i alla fall. Och jag har kört min under hela vintern för att testa den, 2 grader och den går ändå men kan frosta lätt.
men vid dessa temperaturer behöver man inte oroa sig för mögelangrepp heller, utan kan låta avfuktaren stå avstängd.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Är en sorptionsavfuktare så mycket mindre förresten? kanske lite lägre iofs
Dom jag har kollat på är klart lägre. Lite knappt halva höjden. Dom verkar mer ligga på marken än att stå som kondensavfuktare.holmberg87 skrev:
Men du tycker alltså att din Woods funkar bra även när det är under 10? Vad är det kallaste du kört den i för temperatur?
Tack för allas svar. Jag har mätt ytterligare i helgen och kommer behöva börja med att ta upp en större lucka så jag kommer åt bättre. Sedan tänkte jag försöka krypa in och åtgärda plasten. Såg att den låg lite slarvigt på vissa ställen. Därefter blir det någon typ av avfuktare.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag har låtit min avfuktare gå när det varit under 5 grader. Men då sjunker också RHt av sig själv för att den kalla luften inte håller så mycket fukt.DaNor skrev:
Jag har har knappt 10 grader i krypgrunden idag och kör avfuktaren helt utan problem, jag har inte märkt någon skillnad på funktionen förrän under 5 grader då dom börjar frosta.
holmberg87 skrev:Jag har låtit min avfuktare gå när det varit under 5 grader. Men då sjunker också RHt av sig själv för att den kalla luften inte håller så mycket fukt.
Jag har har knappt 10 grader i krypgrunden idag och kör avfuktaren helt utan problem, jag har inte märkt någon skillnad på funktionen förrän under 5 grader då dom börjar frosta.
Perfekt, tack för dina svar. Jag kommer hur som helst börja med att ta upp en större lucka. Det kommer behövas oavsett vilken typ av avfuktare det blir.
Vilken Woods har du? Och hur stor krypgrund har du?