Har dragit igång ett projekt med att göra om ett gammalt garage i ett suteräng-hus med tanken att det till slut bli till ett sovrum. Har tänkt göra hela resan med ny isolerad platta med golvvärme. Förhoppningsvis blir det en egen projekt-tråd framöver

Nu till min fråga. Hade hoppats hitta ett avloppsrör i cement att skarva mot antingen under plattan eller vid ytterväggen. Nu verkar gjutjärnet fortsätta ut genom väggen. Kan det vara gjutjärn hela vägen ut till gatan?? Jag skulle vilja skarva utan att behöva gräva utanför huset... hur hade ni gått tillväga och vad tror ni, går det komma åt ett eventuellt cementrör genom att ta upp hålet i väggen lite mer? Huset är från -65.
Gammalt gjutjärnsavloppsrör i utgrävd del av betongplatta nära husvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsrör genom betongvägg, synlig grus och jord från renoveringsprojekt.
Skapa konto
Delvis frilagda gamla avloppsrör i gjutjärn som kommer ut ur en betongvägg i en pågående renovering.
Skapa konto

Vid en sån omfattande renovering är det nog smartast att gräva utanför huset synd om du skulle behöva bila upp igen

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag tycker det är skumt att avloppet inte ligger under sulan. Det verkar vara gjort i efterhand. Att röret ut mot anslutningspunkten inte är i cement eller keramik måste vara ovanligt.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vid en sån omfattande renovering är det nog smartast att gräva utanför huset synd om du skulle behöva bila upp igen
Skulle helst vilja undvika detta eftersom det på utsidan går en stentrappa med bara ett par år på nacken. Inte det minsta sugen på att riva den... men jag är med på hur du tänker och håller egentligen med om att det kanske vore smartast att gräva hela vägen ut till gatan.

J justusandersson skrev:
Jag tycker det är skumt att avloppet inte ligger under sulan. Det verkar vara gjort i efterhand. Att röret ut mot anslutningspunkten inte är i cement eller keramik måste vara ovanligt.
Jag tror att du kan vara något på spåret, att det är gjort i efterhand. Jag har inte reflekterat över höjden på avloppet utan mer på att det är slang på inkommande vatten. Denna slang är skarvad till till ett galvat stålrör i det som tidigare var ett källargolv. Inte drog man väl inkommande vatten i PEM-slang 1965??

Sulan på huset just här ligger riktigt djupt, det är nog nästan en meter från överkanten på det gamla golvet ner till sulan.

O one- skrev:
Inte drog man väl inkommande vatten i PEM-slang 1965
Nej verkligen inte. Det ursprungliga (betonghålsten mm) verkar lite osystematiskt byggt, och bara delvis urschaktat. Det verkar vara en utmaning du har framför dig.

Vågar jag bila upp lite mer av väggen för att komma åt att gräva fram röret lite mer? Har nån dryg meter markhöjd o lite till på utsidan.

Om du bilar på höjden och inte breddar hålet är det nog inga problem.

Trots fint väder ute kunde jag inte låta bli att ägna en stund åt arkeologiska utgrävningar. Verkar tyvärr va gjutjärn även utanför husväggen... inte den upptäckten jag ville göra:(
Gammalt gjutjärnsrör i en grävd grop vid en husvägg, indikerar oväntade arkeologiska fynd.
Skapa konto
Grävd grop som visar gammalt gjutjärnsrör i marken utanför ett hus.
Skapa konto

Du kan inte gå ut med avloppet någon annanstans? Så du inte hamnar vid din stentrappa på utsidan. Jag personligen hade gått ut på ett annat ställe med vatten och avlopp. Sen gjort det nytt till tomtgränsen. Då hade jag kunnat sova lugnt på natten. Hade hellre lagt lite pengar på det och väntat med att göra om rummet några månader om det behöver sparas ihop pengar.

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
Det mest troliga är väl att avloppet från garaget och vattnet till detsamma, hakar på huvudledningarna i anslutning till boningshuset. Det finns säkert bara en anslutningspunkt till kommunens system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.