Infart med marksten beläggning framför en husfasad och garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt ett hus med marksten som beläggning på infarten/parkering.

Vi överväger att lägga grus i stället.

Kan man lägga gruset direkt på marksten, eventuellt med någon form av markduk?

Eller är det lite amatörmässigt och det blir till att plocka bort markstenen först?

Vad är syftet med grus istället för marksten? Personligen skulle jag inte byta.

För att få bäst resultat,om du ändå ska ta bort markstenen, komplettera med markduk. Enligt bilden verkar det dock som att du inte kan lägga särskilt mycket grus ovanpå och då bör du nog ta bort all marksten innan.

Mitt tips lägg energin på :beer: istället.

Det där ser ut som gatsten. Gatsten är inte bara det dyraste, det är det snyggaste och bästa man kan ha. Vill du hellre ha grus kan du sälja stenen. Ju slitnare sten, desto mer pengar får du.

En enkel bonnapåg som jag får kanske ta och lära mig att uppskatta gatstensbeläggning helt enkelt :)

Det finns massor av annat att lägga energi på, så jag flytta ner detta på to-dolistan.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag bytte från asfalt till singel/naturgrus. Helst skulle jag haft gatsten med gräs i .. :)

Vi bytte från sjöstensplattor till smågatsten som du har TS och har inte ångrat det en dag.

De kostar för övrigt cirka 5-10sek/st och det behövs ca 100 st/m2. Därtill kostnaden för läggning. Att ta bort en fin stensättning skulle nästan vara helgerån.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Vid gatuarbeten ser man emellanåt hur man asfalterat över gatstenar. Det slår mig ibland, att det måste ligga tusentals kvadratmeter med fina gatstensläggningar under Stockholms asfalterade gator – och i andra städer också förstås.

I TS fall, om inte den lite oskarpa bilden ljuger, verkar stensättningen satt sig en del, så jag kan ändå förstå viljan att göra om det. Men då pratar vi väl om att ta bort stenen, lägga på ett lager grus, padda, lägga på sättsand och sen sätta stenen igen. Min morfar brukade säga att av tre stenar passar alltid en på någon ledd. Det gällde förvisso stenmurar, men även gatsten är lite olika stora, och lite olikformade, så det är verkligen inte bara att lägga dit dem likt betongplattor.

Men nån brådska att sätta om det kan det ju inte vara om bärigheten är god. :)

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Smågatsten på offentliga ytor är ingen stötte hit, blir väldigt hala vid regn, fogarna hållet dåligt vid större trafik, stenarna lossnar och blir snabbt trafikspår,
Se bara möllevångstorget i Malmö, hur många gånger har inte den fixats, även olika bruk/lim som fog har provats.

Vårt gigantiska torg ser fortfarande fantastiskt ut. Knallare varje ons/lör men inte vardagstrafik. Grävs aldrig upp.

Som många andra säger. Ta INTE bort den stenen. Det vore kapitalförstörning deluxe. Då går ni från exklusiv beläggning till Bonn-beläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.