tittar på ett hus vi är intresserade av. Byggt -79 med källare. Besiktningsmannen har noterat en större vågrätt spricka i grunden som ”bör tätas - orsaken okänd”

Kommer naturligtvis gå genom detta med honom om vi går vidare med köpet... men vad tror ni om den?

Husgrund med en vågrätt spricka under tegelvägg, bredvid en trästaket och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågrätt spricka i husgrund under tegelvägg, behov av tätning enligt besiktningsman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte så farligt ut. Sättningspricka. Antagligen är det träväggen innanför teglet som håller teglet uppe aningen mer och då har det sprucket upp.
Täta med utefog och måla om.

Okej, tack för ditt svar!

Du tror att det är en gammal avstannad sättning då? Som sagt ska jag såklart rådgöra med besiktningsmannen men försöker förbereda mig

Det brukar vara mer sprickor i grunden än vad bilden visar så det känns lugnt.
Kolla gärna om tegelfasden är rak, om den buktar lite kan det indikera på att den inte är fäst i stommen ordenltigt. Viktigt att undersöka noggrant isf.

Utefog är olämpligt.
Det bör vara putsbruk som kan andas och inte för starkt.
På 2a bilden ser man en liten bit grå plast sticka fram. Den ligger mellan tegelvägg och grund för att hindra fukt från tegelväggen att tränga ner i grunden.

Fasadteglet är bara ett utvändigt ytskikt och saknar bärande funktion. Sprickan är ofarlig och har uppstått pga rörelser mellan materialen.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag känner för att laga dessa små sprickor i huset själv. Hur gör jag på bästa sätt? Ska jag blanda lite puts och bara spackla igen sprickan? Hur är det med färdig ”husfix”? Eller det måste vara puts på puts så att säga?

Jag åtgärdade samma sak plus lite sättnings sprickor i min grund förra sommaren.
Jag använde putsbruk, pillade bort allt löst, sprejade vatten 2 ggr innan där gamla putsen var bar och även några ggr efter så inte bruket torkar.

Fick lite hjälp att spackla med husfix i källaren. (Fru och son...färdigt när jag kom hem från jobbet :)
Men dra en japanspackel på betongyta blir inte så snyggt.:thinking:

Jag tycker du ska satsa på putsbruk. En murslev att blanda med och en lite mindre spackla och "slipa" med.
Det är lite annan teknik än att spackla, men ytstrukturen blir som övrig puts. Det tycker jag är snyggare.
Jag passade även på att byta ventilationsventiler samtidigt.

• Gilla
HannaR
  • Laddar…
Tack för svar!

Går det fint att blanda putsbruk c för hand i en hink då? Det står alltid att man måste köra med planblandare eller visp... jag vill bara ha lite enkelt i en hink för lagning

Går utmärkt att blanda direkt i hinken. Det är bra om hinken har plan botten. Man behöver inte blanda så mycket. Man lär sig snart rätt mängder och få rätt konsistens när man blandar med sleven.
Ska man blanda många fulla hinkar blir det väl väldig besvärligt utan visp.
Jag körde flera kvällspass för att undvika att solen torkar ut vattnet. Fogade några hörn oxå så det blev en del pillade. Ingen idé att blanda för mycket åt gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.