för ca 15 år sedan gjordes centrum om i min by,man byggde en ny järnvägsundergång (grävde ner vägen under stambanan). I samband med det gjorde man snygga stenmurar på de slänter som uppkom. Det var stenar av varierande storlek i muren. Det jag reagerade på var hur man byggde,i princip staplade man bara stenen på jord och fyllde baksidan med jord. Meningen var att man senare skulle plantera baksidan med buskmaterial.Dock gick en vinter emellan och den vintern raserade det mesta.Tjälskjutning var tydligen något okänt hos markföretaget som utförde entreprenaden. På våren fick man göra om allt,nu med ett grävt o dränerat dike i botten,med svag lutning inåt på muren samt ett dräneringslager på insidan muren innan jordåterfyllning. murarna har stått sedan dess och nu har ju även växtligheten fyllt upp slänterna. ser vackert ut frånsett att man inte rensar ogräs men det har ju inget med stabilitet att göra. Av bilderna i denna tråd kan jag bara säga att muren kommer inte att hålla.

• Gilla
10802 och 1 till
  • Laddar…
Så som jag lärt mig att kallmurar ska byggas så är den där muren felbyggd från grunden. Jag finner det lite roande att läsa att så många anser den vara rätt, jag kan då bara undra hur många meter rejäla kallmurar har de då byggt.

Botten ser ut att behöva grävas ur mer, om materialet som redan ligger där stabilt, hyfsat dränerande och ffa inte risk för tjälskjutningar så behöver det inte packas upp en massa i ett djupt dike. Hade de tänkt sig använda de där stenarna som bottenstenar får de lägga dem ner så den större delen går in på djupet. Jag skulle satsa på stenar som är lite mer likformiga med minst sidor som de där är som störst för bottenvarvet. Sen är det viktigt med lutning och att man låser stenarna mot varandra.

Fattade inte om grannen hade grävare där. Hade grannen det är det ingen match med större sten. Kör grannen med handkraft är det två rejäla spett och en jäkla massa arbete och tålamod som gäller för att flytta och få stenarna på plats. En fyllhammare är till stor hjälp att hantera massorna som ska bort eller till.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jobba med sånt här. Största stenarna ska ligga längst ned och 10 procent ska vara under marken, man ska också återfylla med icke tjälskutande material bakom så att tjälen inte Sprängar muren. Många tror att det är bara att trycka dit stenarna men mina barn skulle aldrig får går i närheten av den där.

Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
T trafe skrev:
En idé är att låta grannen bygga färdigt sin stödmur, före den är helt färdigställd så kan man ju omöjligt säga om den är bra eller inte. Under ett visst skede i byggtiden så är ju ett hus utan tak, ingen brukar klaga på det.
Man fylla inte bakom en stödmur med jord, och man bygga inte med mindre sten längst ned, första stenarna ska stor stabilt med en del av stenen under marken.

• Gilla
AFredriksson och 1 till
  • Laddar…
På bild 1, är det din eller grannen som har gräsmattan till vänster om stenarna?

Om det är grannens "gräs" så kanske muren inte är klar ännu, det räcker att bygga en slänt mot stenmuren så tycker jag att det inte ser så fel ut. Det förutsätter att han har marken till vänster och har plats att fylla några decimeter, då blir muren "nergrävd" och dränerad.

Men så som det ser ut nu så, nej, jag håller med de flesta andra denna gång, ser farligt ut.

Mvh P-A

N nissenhj skrev:
Helt rätt! Men inte fanken har de grävt ner någon dränering som någon här påstår! Trams!
Hahahaha, du har rätt och fel. Man har inte grävt ner någon dränering, men när man lägger ner stora och små stenar som fundamentet till muren så blir liksom det en dränering per automatik.

Till TS, gör om gör rätt gör det nu! dvs ta ett snack med grannen.

Hittade en väldigt bra beskrivning: https://www.dinbyggare.se/bygg-en-mur-av-natursten/

Där framgår bl a att muren ska gå ner en bit i marken med dränering under och att de största stenarna ska ligga underst. Summan av kardemumman: gör om, gör rätt.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Praxis brukar vara att man slänger in fulstenen bakom allteftersom man bygger för att få dränerande skikt och undvika tjälskjutning. Dränrör brukar man inte behöva lägga vid låga släntmurar. sedan påverkar den tänkta höjden helt seriositeten och hur noggrant man ska bygga. Det där ser visserligen inte ut att bli en hög mur. Reagerar På bilderna dock över att man ej lagt de stora stenar na längst ner. Jag tycker nog ändå du ska låta de göra klart och sedan komma med åsikterna. Bedömer du då att det är någon fara barn så får de självklart åtgärda. Tippar det ner stenar så är det ju hans sak att åtgärda....

Mikael_L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Till TS, gör om gör rätt gör det nu! dvs ta ett snack med grannen.
Det där är ju ett ganska svårt samtal att ta, tycker jag.

Hmmm, grannen håller på med något tokigt på sin tomt, nu ska jag kliva in och berätta för den jäveln hur det ska vara ... :thinking:

Vill man hota lite, så tar han med ett vittne, och så berättar man att muren är felkonstruerad och kommer på sikt välta in över min tomt.
Och nu genom att jag berättat det i vittnes närvaro så vet du att om någon i min familj skadas när det händer så har vi bevis nog för att du kommer bli fälld för allmänfarlig vårdslöshet iom att du nu vet att muren du bygger är felaktigt konstruerad och kommer rasa.

Hejdå grannsämja ... :)

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är ju ett ganska svårt samtal att ta, tycker jag.

Hmmm, grannen håller på med något tokigt på sin tomt, nu ska jag kliva in och berätta för den jäveln hur det ska vara ... :thinking:

Vill man hota lite, så har tan med ett vittne, och så berättar man att muren är felkonstruerad och kommer på sikt välta in över min tomt.
Och nu genom att jag berättat det i vittnes närvaro så vet du att om någon i min familj skadas när det händer så har vi bevis nog för att du kommer bli fälld för allmänfarlig vårdslöshet iom att du nu vet att muren du bygger är felaktigt konstruerad och kommer rasa.

Hejdå grannsämja ... :)
Man kanske kan linda in det i en osäkerhet eller rädsla för barnens säkerhet och det faktum att sättet den är byggd strider mot alla yrkestips på hur en sån här mur skall byggas.

Grannen kanske blir glad? Ingen vet ju ännu hur detta är upphandlat. Grannen kanske har talat om för entreprenören att han vill jag ha en proffisionellt byggd stödmur. Eller så har grannen talat om exakt hur entreprenören skall göra för han vet ta mig fan hur man bygger både bra och billigt.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Är det arbetare som gjort den borde de väl veta vad de gör..
Hahahahahahahaaaa! Den var bra... eller var du seriös?

• Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Ganska konstigt på sista bilden där de har staplat en så stor sten ovanpå den lilla.
Annars har de ju bara lagt stora stenar efter varandra och inte staplat något? Då tror jag inte de stenarna kommer röra sig. Jag hade inte varit överdrivit rädd att de stenarna skulle skjuta iväg.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag har en sådan där mur (en sten hög, i mitt fall ca 40cm) på ett ställe på min tomt, den gjordes av föregående markägare ca -88/-89 och ifjol började en sten att svikta pga det bakomliggande marktrycket. Jag är förvånad att den hållit så länge, men vikten på stenarna gör stor skillnad. I mitt fall så står stenarna inte på grus utan i lera och ca 10% av dem är under marknivå. Den stenen som rört på sig är den som inte ligger på längden utan står på högkant...

Nu måste jag ta in en grävmaskin för att flytta stenarna då de är för stora för att spetta bort (eller rättare sagt, efter att ha flyttat så stora stenar förr så vet jag att det är för mycket arbete med att spetta bort dem).

Jag har själv byggt ca 30m kallstensmurar till mina terrasseringar av en slänt och dessa har jag på tolv år fått lägga om två gånger i ett hörn pga marktrycket. Men det är bara i detta hörnet som jag haft problem. Murarna är gjorda enligt nästan alla konstens regler, jag har till exempelvis markduk som fördelar trycket och hindrar jord från att komma in mellan stenarna. De är lika djupa som höga och de sluttar bakåt. Det som är bekymret är dock att vatten under vintern har en tendens att ansamlas längst in mot duken där det ligger tjäle och sedan fryser det på mer och mer där med temperaturväxlingarna. Helt plötsligt kan då en sten skjutas iväg, det blir den som har sämst grepp i de andra och som ligger bakom andra stenar som har dåligt grepp i varandra. Oftast ligger denna sten en liten bit från toppen på muren. Hade jag gjort dessa murar idag så hade jag gjort en mur till i slänten och begränsat höjden på dem så att ingen av dem vore högre än 50cm (den högsta är 1m, grävde nedåt 50cm och byggde uppåt med 50cm för att undvika behov av marklov), de andra är mellan 40 och 50 centimeter höga och där har jag inte haft några problem alls på tolv år.

Jag kan dock konstatera att lerjord i en sluttning, det är något som rör på sig en hel del. På en annan del av tomten har jag inga terrasser och där rör sig marken rätt rejält, trots att marken är armerad med stora stenar (som har en tendens att komma upp genom gräset med åren). Rörelserna sliter av trådarna till robotklipparen och jag får nya sättningar varje år. Och inte blir det bättre av att sorkarna älskar en del av den ytan också. Poängen med detta är att man inte kan fylla med lera och tro att jorden skall vara still. Grannen har fyllt med stor sprängsten, sedan fyllt på med mindre sprängsten, sedan grus, markduk och slutligen lagt lera ovanpå, den jorden/leran rör sig i princip ingenting förutom på ett par ställen där vatten till en början dragit ner leran genom vad man kan anta är hål i markduken, innan allt stabiliserade sig efter ett par år.

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Syns på bilderna att det är organiskt material inblandat. Första raden stenar står ju direkt på jord.
Tjäle lyfter även oorganiskt material. Se tex på tjälskott i vägar.

Hur har det gått?

• Gilla
AFredriksson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.