Hej,
Förutsättning:
Jag har ett garage som är byggt 1980. Ligger i anslutning till huset.
Huset är byggt med krypgrund av lecablock. 6 block högt.
De har även byggt garagets fundament samma. De har sedan fyllt upp i garaget med grus och gjutit en oisolerad platta på uppskattning 3-5 cm. Denna platta har de garanterat kört ut betongen med skottkärra. Halva garaget har de efteråt avjämnat med någon ytterligare betongmassa på någon cm.
Jag har nu bestämt mig att bila bort det gamla och gjuta om till slät och fin.
Bor i Småland. Garaget är 40 kvm och isolerad. Ena långväggen är integrerad med huset som för övrigt är på 160 kvm. Vintertid håller jag ca 12-14 grader i garaget och den håller princip den temperaturen av spillvärmen från hus och värmepump (bergvärme) som står i garaget. Värmepumpen förbrukar i snitt ca 4800 kwh årsbasis och då med oisolerad gargeplatta.
Idag är rådet att utan golvärme isolera garageplattan minst 10 cm, gärna 20 cm och sedan minst 10 cm betong.
Då till mina frågor:
Utan isolering och där det är gjutet direkt på grus. Kan man ha tunnare platta? Skillnad på att ha 10 cm eller 5 cm isolering?
Då garaget är byggt på 6 lager lecablock och jag inte har större ekonomiska förluster trots oisolerad platta, håller lecan fyllet under plattat mer isolerad?
Då jag även vill sänka golvet 10-15 cm för att ge bättre höjd i garaget (höjden är idag 210 cm) funderar jag på vad som är lämpligt resp ett måste.
Är det detta som gäller efter konstens regler?
15 cm extra takhöjd.
10 cm golv
10 cm isolering
10 makadam
= Bila/gräva ut 45 cm?
Då det blir att gräva ut för hand och köra undan med skottkärra undrar latmasken i mig....
Vad säger forumet om att jag bygger som innan och gjuter direkt på gruset? Vad är minsta tjocklek på platta?