4 216 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
både Källare och krypgrund
Hej, vi står inför en utbyggnad av vårat befintliga hus med grund källare.
utbyggnaden mäter ca 10x5 x 8,5 meter
Befintlig höjd för innegolvet är ca 1 meter ovanför marken varför platta på mark inte gör sig. så vi funderar på att köra en kryprumsgrund bredvid nuvarande källare. där vi gräver ner sidoväggarna till befintligt källardjup.
På grund av troligt berg i vägen och att vi inte vill spränga samt inte ser behov av 90 kvm källare undrar jag om man kan bygga både källare och kryprumsgrund (ca 20-30 kvm källare som verkstad)
hur gör man med ventilationen i innersta hörnet i kryprumsdelen ?
usel ide eller genomförbar ?
/m
utbyggnaden mäter ca 10x5 x 8,5 meter
Befintlig höjd för innegolvet är ca 1 meter ovanför marken varför platta på mark inte gör sig. så vi funderar på att köra en kryprumsgrund bredvid nuvarande källare. där vi gräver ner sidoväggarna till befintligt källardjup.
På grund av troligt berg i vägen och att vi inte vill spränga samt inte ser behov av 90 kvm källare undrar jag om man kan bygga både källare och kryprumsgrund (ca 20-30 kvm källare som verkstad)
hur gör man med ventilationen i innersta hörnet i kryprumsdelen ?
usel ide eller genomförbar ?
/m
Problemen kommer den dag som dräneringen behöver göras om.. :-/
Dom problemen har vi nu...
Det är ett 1 1/2 plans med källare byggt -73 o tillbyggt 25 m2 -82 med krypgrund o jag har funderingar på att palla upp huset för att sedan göra källare även under tillbyggnaden... :
Kan medd. att jag sällan varit så irriterad över hur tidigare ägare kunde göra på detta sett utan att gräva bort 35m3 jord o göra källare under hela huset då det varit hur simpelt som helst att göra om markdräneringen.. >
Dom problemen har vi nu...
Det är ett 1 1/2 plans med källare byggt -73 o tillbyggt 25 m2 -82 med krypgrund o jag har funderingar på att palla upp huset för att sedan göra källare även under tillbyggnaden... :
Kan medd. att jag sällan varit så irriterad över hur tidigare ägare kunde göra på detta sett utan att gräva bort 35m3 jord o göra källare under hela huset då det varit hur simpelt som helst att göra om markdräneringen.. >
På vilket sätt skulle detta vara ett problem? Man får ju förutsätta att krypgrunden har inspektionslucka så man kommer in där och att det är nedgrävt ända till bef. källargrundsula. (de skulle ju ändå gräva ner till sulan i samband med att bygga till källaren lite). Där kan man ju när som helst och smidigt dra om dräneringen, i så fall.2 2an skrev:
Klicka här för att svara