Kommer nästa fråga. Ska inom en snar framtid göra en mindre utbyggnad. Men är i valet och kvalet om vilken grund jag ska välja.
Utbyggnaden som vi har idag är gjuten platta. Problemet är ju att det är ganska mycket nivåskillnad. Där för kanske det är bättre med plintgrund?
Alla synpunkter är välkomna.
Utbyggnaden som vi har idag är gjuten platta. Problemet är ju att det är ganska mycket nivåskillnad. Där för kanske det är bättre med plintgrund?
Alla synpunkter är välkomna.
Tanken är att bygga vidare i hörnet där. Liten utb nu som ska bli större.
Ingen som har lite mer att säga om detta. Om jag väljer plintgrund för att underlätta så är ju frågan hur jag ska ansluta den grunden till plattan som finns idag.
Ja det är ju det bästa tror jag också men blir en satans massa makadam tack vare nivåskillnaden. Måste även lösa ett nytt vent håll till gamla grunden för det är i hörnet där.V vectrex skrev:
Så nu har jag grävt ut för betongplattan. Blir ingen jättestor platta. Är bara 7.8 m2
Men kommer några frågor nu. Var inte mycket matjord direkt. Bara ca 5cm så min fråga är om det räcker eller måste jag gräva ännu djupare? Från hörnet på gamla plattan och ut till där nya kommer är det en skillnad på 37cm.
En annan mycket viktig fråga är hur jag gör mot gamla l stöden? Ska jag gjuta mot dem?
Men kommer några frågor nu. Var inte mycket matjord direkt. Bara ca 5cm så min fråga är om det räcker eller måste jag gräva ännu djupare? Från hörnet på gamla plattan och ut till där nya kommer är det en skillnad på 37cm.
En annan mycket viktig fråga är hur jag gör mot gamla l stöden? Ska jag gjuta mot dem?
Jag kommer fylla upp med makadam och sedan lägga 30cm isolering och en platta som är 10cm tjock.R rävlyan skrev:
Förstår inte hur du menar med gula och röda linjen?
Det var bara en fråga , åt vilket håll det lutade
Gjut mot de L-stöd och grundmur som finns , med en tunn frigolit mellan , plattan kommer att ligga flytande så slå ner en 12 st 12mm armeringsjärn i marken ( ca 0,5m ner i mark ) ca 0,5 m in på plattan om du kan , dom ska gå upp i plattan och fastna i betongen
Plattan blir då ankrad i sidled och behöver inte fästas i befintligt hus
Gjut mot de L-stöd och grundmur som finns , med en tunn frigolit mellan , plattan kommer att ligga flytande så slå ner en 12 st 12mm armeringsjärn i marken ( ca 0,5m ner i mark ) ca 0,5 m in på plattan om du kan , dom ska gå upp i plattan och fastna i betongen
Plattan blir då ankrad i sidled och behöver inte fästas i befintligt hus
Slå ner armeringsjärn i marken låter som en rätt dålig idé. De kommer rosta och på sikt leda till sprickor i plattan.R rävlyan skrev:Det var bara en fråga , åt vilket håll det lutade
Gjut mot de L-stöd och grundmur som finns , med en tunn frigolit mellan , plattan kommer att ligga flytande så slå ner en 12 st 12mm armeringsjärn i marken ( ca 0,5m ner i mark ) ca 0,5 m in på plattan om du kan , dom ska gå upp i plattan och fastna i betongen
Plattan blir då ankrad i sidled och behöver inte fästas i befintligt hus
Ingen expert på detta men har svårt att se att du behöver förankra plattan i sidled. Den lär ligga tillräckligt still om du inte har exceptionellt dåliga markförhållanden.
Nu kommer en jätte konstig fråga. Jag har fått S200 isolering. Kan jag lägga det i botten och sedan ställa L stöden på dem? De är jättestora och kommer även hjälpa till att isolera utanför grunden.
Klicka här för att svara


