Hej!
Ny på byggahus och är imponerad över all kunskap som samlas här!
Vi har rivit vårat sovrum då vi haft möss i väggen. Det var dåligt isolerat på en del ställen och mellanrum mellan syllen och yttre väggen (kan tyvärr inte förklara det bättre än så) som vi förstått har skapat köldbryggor. Där detta har skett (4 olika ställen), har vi upptäckt att bjälklaget har dratt till sig lite fukt, dock är det relativt små fläckar. Vi uppmätte där med en fuktmätare ca 20% fuktighet. Överallt annars ligger fukten på runt mellan 8-14%. Vi håller självklart på att åtgärda isolering och luftfickor för att förebygga fler köldbryggor. Frågan är vad ni tycker att vi bör göra med bjälklaget? Är det värt att byta all bjälklag (ca 25 m2 yta) eller räcker det med att åtgärda orsaken till fukten? Som sagt är det inte stora fuktfläckar det är tal om.
Bör tilläggas att det är bjälklag mot krypgrund som det är tal om.
Vore supertacksam för tips!

Någon?

Beror ju på, är det enbart fuktigt eller har ni röta och mögel också? Är det bara lite mögel så hade jag nog tvättat med lämpligt medel och låtit reglarna torka ut ordentligt, vid nybygge tror jag man måste ner till 17% fukt som gäller innan man får klappa igen konstruktionen

• Gilla
Barbara86
  • Laddar…
Tycker inte ni ska lappa igen förrän ni kollat marken i krypgrunden. Fuktig jord en bit ner? Att lägga ett lager plast över marken kostar någon hundralapp när allt är öppet...

• Gilla
Barbara86
  • Laddar…
P patfred skrev:
Beror ju på, är det enbart fuktigt eller har ni röta och mögel också? Är det bara lite mögel så hade jag nog tvättat med lämpligt medel och låtit reglarna torka ut ordentligt, vid nybygge tror jag man måste ner till 17% fukt som gäller innan man får klappa igen konstruktionen
Tack för svar :)
Det är inget mögel på bjälklagen, och dum fråga, men hur ser man om det är röta?

I Martenw skrev:
Tycker inte ni ska lappa igen förrän ni kollat marken i krypgrunden. Fuktig jord en bit ner? Att lägga ett lager plast över marken kostar någon hundralapp när allt är öppet...
Tack för svar :)
Det har varit jord och fukt under. Det är vi ifärd med att sanera och ska lägga plast och krypgrundsmatta :)

Redigerat:
P patfred skrev:
Var och mätte fukten i eftermiddags igen och i stort sätt mätte jag under 16% överallt förutom en liten fläck där jag mätte 21%.

B Barbara86 skrev:
Var och mätte fukten i eftermiddags igen och i stort sätt mätte jag under 16% överallt förutom en liten fläck där jag mätte 21%.
Bilder underlättar alltid och är det ingen röta eller större angrepp hade nog inte jag gjort en allt för stor sak utav det men bilder är bra som sagt :)

P patfred skrev:
Bilder underlättar alltid och är det ingen röta eller större angrepp hade nog inte jag gjort en allt för stor sak utav det men bilder är bra som sagt :)
Tack snälla, ska ta en bild och lägga upp imorgon :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.