Hej!

Bor i en sluttning, där framsidan är riktad mot sluttningen, d v s marken lutar mot husen - hur vi än gör.
I våras dränerade vi framsidan och ena gaveln och jämnade av marken så gott det gick, så det blir en liten svacka en bit utan för huset.

Vi har haft en rätt torr källare förutom i ett hörn. När vi grävde noterade jag att det var ett stort klippblock ingjutet i bottenplattan i detta hörn.

När det regnar kraftigt, så blir det rejält fuktigt i det rummet, särskilt i hörnet där klippblocket är - även efter dräneringen (isodrän). Man kan se fukten i hörnet och man blir fuktig om handen om man drar handen mot golvet och en kakelrad upp ungefär.

Är det en rimlig slutsats att tänka att det här beror på själva bottenplattan och sannolikt på det ingjutna klippblocket?

Hur bekymrad bör jag vara? Rummet används som tvättstuga, klinker på golvet, halvkaklade väggar, resten puts. Golvbrunn finns i rummet.

Finns det åtgärder som jag borde vidta?
Jag har redan kollat så att vattnet rör sig i både takavvattningen och dränröret.
Jag har en avfuktare som jag kan dra igång vid behov.
Borde jag gräva mig ner till hörnet igen och sätta en platonmatta utanpå isodränen?

R
Går stuprören ner i rör mark och transporterar bort det från huset ,, du säger kollat dränrören på vilket sätt
tömt vatten i dom eller ? stuprör är till 80 % orsak till vatteningång
Ett berg eller stor sten som gjutits in i plattan , betong fäster inte på berg , det blir en smal kanal för vatten att sippra i och är mycket svårt att åtgärda

Stuprören går ner i mark och transporterar bort. Dränrören har spolbrunn och ett utlopp i slänt så jag har provat att spola igenom vatten, se så att det tar sig ut och om det händer något i hörnet invändigt.

Då håller jag mig till att köra avfuktaren när det drar iväg i fukthalt. Huset är ju trots allt 80 år gammalt och har klarat sig hitintills och jag har inga planer att göra några boytor i källaren.

Hade samma problem hos min syster, där ledde berget vattnet mot/in i huset. Fick gräva upp igen och med motorkap ta bort det som var utanför så det blev ett avbrott i berget så vattnet inte kunde komma fram till huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.