Är i startgroparna att börja med betongplattan till ett kommande uterum

Det är tänkt att vara ett så kallat vår/höst.
Plattan kommer att värmas upp med vattenburen golvvärme och storleken blir 25kvm

Till mins frågor
Klarar jag mig med 200mm cellplast isolering istället för normala 300mm som jag har på husplattan. Det skulle underlätta med höjderna

Om jag vill göra plattan något större än själva uterummet, ca 50cm åt något eller några håll. Hur blir detta med uppvärmning/ev kallras?

Hur monterar jag partier och stolpar i kantbalken där det inte ligger någon betong allra längst ut?

Andra tips och råd att tänka på?

T
B bozze4evigt skrev:
Är i startgroparna att börja med betongplattan till ett kommande uterum

Det är tänkt att vara ett så kallat vår/höst.
Plattan kommer att värmas upp med vattenburen golvvärme och storleken blir 25kvm

Till mins frågor
Klarar jag mig med 200mm cellplast isolering istället för normala 300mm som jag har på husplattan. Det skulle underlätta med höjderna

Om jag vill göra plattan något större än själva uterummet, ca 50cm åt något eller några håll. Hur blir detta med uppvärmning/ev kallras?

Hur monterar jag partier och stolpar i kantbalken där det inte ligger någon betong allra längst ut?

Andra tips och råd att tänka på?
kommer garantera funka fint med 200isolering är du osäker gå upp till en bättre isolering så är du hemma.

hur menar du att du inte kan montera stolpar/partier längst ut?
De är väl klart du kan montera längst ut på plattan som vanligt?

Längst ut i kantelementet så finns det ju stående frigolit som är limmad på betongskivan, så det drar ju knappast med skruvar där

T
B bozze4evigt skrev:
Längst ut i kantelementet så finns det ju stående frigolit som är limmad på betongskivan, så det drar ju knappast med skruvar där
antar att de är kantelement du använder?
cellplasten är ju vinklad i överkant så är ju i princip ingen cellplast överst på ett kantelement.
bara montera skruven lite in på elementet.

så gör man ju alltid, syllen monteras ju alltid där på plattor

Jag håller på med ett identiskt uterum. Har 200mm cellplast i plattan och el-golvvärme. Kantelementen karvade jag ut översta 100mm där glaspartierna ska stå, har ca 15mm cellplast mot fibercementen kvar. Där limträpelarna står så karvade jag ur 200mm dvs till foten på kantelementet.

Kan även tillägga att jag lägger trall ca 1000mm runt uterummet istället för att dra ut plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.