C
Skall in med ett antal kablar och rör genom källarväggen strax under marknivå.
Källaren är oinredd och väggen består av betong med invändig isolering av träullit och puts. Ingen dränering och tätskiktet är av enklaste slag med en tunn påstrykning asfalt eller liknande.
Hur gör jag lämpligast genomföringen så att det blir tillräckligt tätt?

R
Försök att borra snett neråt från insidan eller snett uppåt från utsidan i med ett rör av något slag PEMslang går även det bra och täta med silikon mot grunden på utsidan , då kan du avsluta under marknivå , vatten rinner inte uppåt

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Om du inte har någon dränering så är det lite läskigt att gå in med rör/kablar under marknivå. Om du måste göra det skulle jag se till att lägga dränerande material i alla fall just där kablarna går in för att undvika vattentryck vid den punkten.

Det är lite oklart hur rävlyan menar men om ingångshålet på utsidan är under marknivå och utgångshålet inomhus är ovan marknivå borde det vara ok. Risken är att det tränger in vatten in i själva väggen även om det inte sedan rinner ut genom hålet på insidan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Om du inte har någon dränering så är det lite läskigt att gå in med rör/kablar under marknivå. Om du måste göra det skulle jag se till att lägga dränerande material i alla fall just där kablarna går in för att undvika vattentryck vid den punkten.

Det är lite oklart hur rävlyan menar men om ingångshålet på utsidan är under marknivå och utgångshålet inomhus är ovan marknivå borde det vara ok. Risken är att det tränger in vatten in i själva väggen även om det inte sedan rinner ut genom hålet på insidan.
Det är ju strax under marknivå som utgången ska komma , inte nere vid sulan , då blir det ett annat förfarande strax under marknivå finns ingen risk för vatteninträngning

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Nej, det är nog riktigt. Jag hade ändå lagt typ 16-32 eller grövre runt hålen, bara för säkerhets skull.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
R rävlyan skrev:
Det är ju strax under marknivå som utgången ska komma , inte nere vid sulan , då blir det ett annat förfarande strax under marknivå finns ingen risk för vatteninträngning
Ja, precis. Ca. 30 cm under marknivå talar vi om. Helt riskfritt vet jag dock av erfarenhet att det inte är. Även om det inte är något tryck att tala om så kommer det ju vatten där vid regn. Måste ju täta på något sätt så att det inte sipprar in runt hålet.

Silikon låter lite Åsa-Nisse, är det verkligen det man bör använda?
Tänker mig någon gummimanschett eller nåt liknande och kallasfalt. Grävaren tyckte jag skulle fylla runt om med betong :D
Antar att man bör avsluta markrören utanför väggen så att det inte rinner vatten i rören?

tommib
Antingen det eller se till att rörmynningen är ovan marknivå inomhus (om det går) och ett par dräneringshål i röret utanför.

Jag hade definitivt gjort en liten stenkista där du gör hålet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
Inga domedagar
Har aldrig varit med om att rinner in vatten när det borras snett ut i mark , inte ens vid djup på 1,5 meter
och lite tätning , ta gärna och täta med kallasfalt i flera omgångar då , så det byggs upp en tjockare
tätning .
Låt röret gå ut ett per decimeter så asfalten biter på , vatten har inte ont i ryggen men rinner inte uppåt bara neråt

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.