Efter de senaste dagarnas regn har mitt tidigare torra dräneringsdike fyllts med såpass mycket vatten att det nu består av blöt lervälling och vattenpölar. Vi har med andra ord fått en alldeles egen vallgrav. Kanske borde bygga en bro över via altandörren och bygga några torn på villan för att riktigt förstärka känslan av medeltida försvarsbosättning. Nej skämt åsido, jag försöker skratta åt eländet men jag är ganska orolig över det här. Jag försöker pumpa ut så mycket vatten som det går men även om jag får bort de djupaste vattenpölarna rår pumpen inte på lervällingen.
Min fråga är nu, riskerar detta att underminera grunden (min stora skräck)? Vi har grävt till bottenplattans nederkant. De gamla dräneringsrören låg lite ovanför denna av någon anledning så vi är djupare än originaldräneringen nu. Bör jag få bort så mycket som möjligt av den vattniga lervällingen eller räcker det att få bort vattenpölarna och låta resten självtorka?
När de nya rören ska grävas ner måste det väl vara någorlunda torrt så allt inte sätter sig konstigt när det väl torkar upp?
Min fråga är nu, riskerar detta att underminera grunden (min stora skräck)? Vi har grävt till bottenplattans nederkant. De gamla dräneringsrören låg lite ovanför denna av någon anledning så vi är djupare än originaldräneringen nu. Bör jag få bort så mycket som möjligt av den vattniga lervällingen eller räcker det att få bort vattenpölarna och låta resten självtorka?
När de nya rören ska grävas ner måste det väl vara någorlunda torrt så allt inte sätter sig konstigt när det väl torkar upp?
Jag uppfattar det att ni grävde längs huset för att lägga dräneringsrör rund huset.
Under arbetet började det regna och nu är gropen delvis vattenfylld. Om det fortsätter att vara torr som det var förut, kommer det att torka upp inom kort och kan ni fortsätta med arbetet.
Var ska dräneringsvattnet ta vägen? blir det en stenkista eller kommunal avlopp? Så fort den delen är färdig, borde vattnet som hamnar i diket dräneras bort omgående och borde problemet försvinna.
Under arbetet började det regna och nu är gropen delvis vattenfylld. Om det fortsätter att vara torr som det var förut, kommer det att torka upp inom kort och kan ni fortsätta med arbetet.
Var ska dräneringsvattnet ta vägen? blir det en stenkista eller kommunal avlopp? Så fort den delen är färdig, borde vattnet som hamnar i diket dräneras bort omgående och borde problemet försvinna.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Vi har grävt längs en sida av huset än så länge, Det är meningen att dräneringen ska börja i hörnet vid garaget och fortsätta runt hörnet på andra fotot. Vattnet kommer gå till det kommunala systemet. Till deras dagvattensystem tror jag? Vi kommer gräva en sida åt gången så när vi satt på Pordrän och lagt rören gräver vi igen den här sidan och gräver upp nästa.
Fotona lyckas inte riktigt förmedla hur mycket vatten det är. Djupet syns ju inte. Jag sjunker ner säkert 10 cm i vattenpölarna och leran där det inte är stora vattenpölar är också väldigt sank. Tänk sjöbotten. Än så länge ligger vattnet inte precis mot husgrunden men jag är rädd att den kommer göra det med mer regn och då underminera grunden.
Fotona lyckas inte riktigt förmedla hur mycket vatten det är. Djupet syns ju inte. Jag sjunker ner säkert 10 cm i vattenpölarna och leran där det inte är stora vattenpölar är också väldigt sank. Tänk sjöbotten. Än så länge ligger vattnet inte precis mot husgrunden men jag är rädd att den kommer göra det med mer regn och då underminera grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den dränering du gör nu fungerar först när anslutningen till dagvattenledningen är färdig. I nuläget är det bara en stor vattenbehållare. Se till att vattnet från stuprännor inte hamnar i dräneringen innan allt är färdigt och ansluten till dagvattnet.
Se även till att ytvattnet inte rinner ner i hålet (gör en liten vall längs gropen) Eventuellt kan du än så länge täcka över gropen med plåt skivor eller presenning.
Smartast hade varit att börja med sidan som ansluts på dagvattnet
Se även till att ytvattnet inte rinner ner i hålet (gör en liten vall längs gropen) Eventuellt kan du än så länge täcka över gropen med plåt skivor eller presenning.
Det är nog ingen fara, jag fick samma effekt när jag dränerade. Jag sög upp allt med en vattendamsugare, skottade bort leran och görde ut lite singel och lade i botten. Det är lättare att arbeta utan att stå i 10cm gegga.
Okej, täcka över med presenning och göra en vall kan jag försöka mig på. Har lett bort vatten från stuprännor så det kommer inte ner i gropen. Vi valde att starta dräneringen vid högsta punkt för att rören inte skulle hamna för högt på slutet. Eftersom vi gör allt själva så ville vi inte riskera att räkna fel på något.harry73 skrev:
Den dränering du gör nu fungerar först när anslutningen till dagvattenledningen är färdig. I nuläget är det bara en stor vattenbehållare. Se till att vattnet från stuprännor inte hamnar i dräneringen innan allt är färdigt och ansluten till dagvattnet.
Rörläggningen börjar på måndag så kanske bäst att vänta med att skotta ur och lägga singel tills dess då? Och fokusera på att få bort vattnet tills vidare.Excel skrev:
Tänkte mera på om du ska lägga rör för stupen ( regnvattnet ) dom behöver inte ligga djupare än 0,5 mAshes skrev:
med 1 cm fall per meter ner och fortsätta förbi huset och ut i stenkista , kommunalt dagvatten eller slänt .
Då har du alla möjligheter till ett bra fall