Grund & Markarbeten
Douglas029: [citat] Precis så var det. Det var en ny rutin, så ny att de inte ens hunnit få ut till PM till berörda parter. Däribland vår certifierade Isolergrundmontör och vårt husföretag.
Lewdis: har dränerat om huset och tänkte lägga ny åldersbeständig plast i krypgrunden. Frågan är om jag kan lägga den på den gamla eller måste jag riva ut den först?
mexitegel: Markduken tar inte upp några belastningar och tillför inget i det du tänkte dig. Fortsätt bara med stenmjöl och lägg plattorna på detta. Padda stenmjölet och sedan finjustera innan du lägger plattorna.
MatsPalats: Vi ska göra om badrummet i vår källare i ett hus från -38. Vi har några frågor, men först lite info: - Just nu har hantverkarna bilat upp 1/2 badrumsgolvet. Badrummet är 6 m2 totalt. Planen är att gräva ur, lägga grus, duk, isolering (isodrän eller cellplast), gjuta ny platta med vattenburen golvvärme i och sedan göra nytt badrum med klinkergolv och kaklade väggar. Avloppsstammarna
Tuff Fågel: Hej, Sökt en del men hittar ingen klockren guide på hur jag bör reparera mindre skavanker i husgrunden. Nästan överallt ser det fint ut men på några ställen har det börjat flagna en del. Se bilder. Frågan har säkert varit uppe flertalet gånger redan här på forumet. Någon som skulle vilja peka mig rätt på hur jag bör göra för att reparera så det ser snyggt ut igen? mvh
largab: [citat] Nej, men det vore enklare, billigare och bättre att måla tjära på hela väggen och sätta vanlig S80 som isolering samt typ Platon ytterst för skydd av denna.
NoOne2k: Ett teleskopisk rör är som namnet antyder til för att kunna justera höjden på brunnen och kan vara en fördel i trafikerade ytor, det blir ingen belastning på brunnen när någon kör över den och det är lätt att få brunnsbetäckningen i rätt nivå. Jag hade köpt en https://www.rinkabyror.se/artikel/betackning-mia-evo-400-315-rund-tat/ Ska du köpa ett annat lock, köp inte ett med
steffe79: Puffar för det här inlägget. Också intresserad.
snespikaren: [citat] Ett mer gallerliknande, tänkte jag. Men du har kanske det redan?
Kahn-d: [bild] Nu börjar bastun bli ett minne blott. Plast mot yttervägg... men verkar ändå fräscht.
Banvaktarn: Det skall vara materialavskiljande geotextil runt dräneringsgruset.
Daoe: Hej igen! Jag gjorde som svar 2 och bilade upp golvet... Nej, skämt åsido. Jag kom på att jag har ett foto från 2012 då badrummet renoverades. Detta är där den gamla golvbrunnen var, som är knappt en meter från ytterväggen. Sedan så gjöt man dit en ny dito. Så, så här ser det ut. Vill någon, som kan detta bättre än jag, nu förklara hur golvet/betongplattan är uppbyggt? Jag ser
mexitegel: Jag också, sprucket glas är dock inte lika fint som plastglas. Men känner jag mig själv så blir det riktigt glas :)
pabergman: Hej Pelrik med flera som har byggt om med en "modern mullbänk" med skumglas som fyllning i grunden i stället för att göra en traditionell konstruktion. Eftersom jag står i begrepp att renovera det gamla torpet från 1886 och har rivit ut hela trossbotten så är jag mycket intresserad av att få höra hur det har gått så hår några år senare, Är ni fortfarande helt nöjda eller har det
jonaserik: [citat] Med 600 C/C så passar 2 plåtar bredvid varandra och skruven är montageskruv s.k knappar, OBS utan borrnos ska det vara, annars blir det ett hål i skivan och skruven biter inte
Strutluvan: Tjena! Något svar om det beror på eventuell lera eller kompakt jord under plattor som håller kvar fukt? Vad kan man göra åt det? Jag har nämligen exakt samma problem. Benders marksten som stödmur. Och ser blöta ut konstant även om det inte regnar på flera dagar ! En granne ha med gjort stödmur med starkas mursten. Dom är i princip torra. Annars kan det kanske vara att man borde lagt
sailerska: Hej! Vi har i helgen upptäckt fukt inne på en yttervägg i vårt källarbadrum, detta upptäckte vi genom att färg lossnade och den vita väggen såg lite färgförändrad ut. Huset är byggt -65 och det har aldrig varit några problem med fuktgenomträngning tidigare, dränering original. Vi har haft en besiktningsman som bedömer att det kan ha orsakats av fuktgenomträngning utifrån som
K-S-L: Har köpt ett hus och behöver råd och tips kring ny grundkonstruktion. Huset har kalkgjutna väggar och är från 1800-talets slut. Det står på en naturstensgrund och är beläget i sydöstra Skåne. Marken är sand/lera, med mycket sand. Huset är av tidigare ägare utgrävt ca 45 cm inifrån och alla väggar (ink bärande) är rivna. Väggarna har sedan ersatts med diverse stålbalkar. Vår
PeeZii: Hej! Jag budar just nu på ett hus och vet att det kommer behöva dräneras runt i princip hela huset. Jag är dock väldigt fundersam över hur vissa delar ska göras. Vad jag förstår så är grunden till stor del insprängd i berget, vet att detta i sig troligt kommer skapa problem med dräneringen beroende på hur långt ifrån berget grunden ligger, mycket handgrävande. Det större
tapaza: Ok tack, man får väl nästa räkna med att man inte stöter på berg, hade vart toppen dock :)
byggarätt: Bra där... du kommer upp på det torra snart... bara plast och ruttet trä är borta...
GammaltSomNytt: Det är möjligt, tänkte mest om det var ett felaktigt val i och med vad det innehåller kontra cementbruk/b-bruk?
GoC: [citat] Jag jobbade 1983-85 med undersökningar av just denna typ av problem i nästan nybyggda hus. Både flytande golv och uppreglade. Så lukten är som du säger det första intrycket när man öppnar ytterdörren som är viktigast. Efter en liten stund har man vänja sig. Men är bara att lukta på sina kläder efteråt, helst ullkläder, för man blir rejält inpyrd i mögellukten. De
tompaah7503: Och ska man hålla på med skyffeljärn är det absolut lättast om topplagret är löst så man kan köra järnet under topplagret och bli av med ogräset vid rötterna. Packat grus är jävelskap att hålla ogräsfritt.
Jr.jozzon: [citat] Det räcker med 70m,m se till så du köper rätt köpa på skivan
Jr.jozzon: [citat] Kolla med utsättaren om han har mättin platan
byggarätt: Det blir jättebra.. tänk på att lämna luft mellan plattorna och huset Isolering fungerar som hål i en ballong ..värmen flödar ut mot det som är i markkontakt.. så försök att inte ha kontakt mellan plattorna och huset och isolera ut en bit under plattorna
Daniel 109: Jag har dränerat och isolerat en grund. Jag använde isodrän eftersom jag uppfattade det som bäst. Men din uppfattning om platonmatta håller jag ändå inte med om. Källarväggen är av sten och har en dålig isoleringsförmåga. Om man isolerar den utvändigt så kommer den att bli varmare och torrare på insidan. Platon mattan säkerställer att man inte får in fukt kapillärt utifrån.