Hej Alla,

har köpt in mur- och marksten från Benders i höst som jag hann lägga innan vintern. Nu ca 10 mån senare ser det konstigt ut på vissa ställen. Muren ser "blöt" ut konstant, dvs om det regnar mörknar alla stenar av vattnet som vanligt men då det sedan är soligt så torkar endast översta raden ganska snabbt och därefter ser det ut som bifogad bild ( där även en del nedersta stenar kan torka men det är få ). Andra problemet är markstenen runt huset som har fått vita prickar på den delen som är närmast fasadenutom på framsidan som inte har en prick. Jag har testat att skrubba med kalkmedel och grön fri där prickarna, efter flera minuters skrubbande, försvinner ca 70%.

Hur kan man fixa detta?

Tack på förhand.

20160719_195639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160719_195639.jpg
Skapa konto
20160719_195826.jpg
Skapa konto

Satsuki
Vad har du på baksidan av muren?
Kan det vara så att massorna bakom muren aldrig torkar ut ordentligt, att fukten vandrar över till stenarna och på mörka stenar syns det ju extra tydligt om de är fuktiga....

Bakom mursen är nedersta två raderna under markstensnivå men rad 2 är över och den har inte torkat på 72 h sol

Satsuki
Jo, fast 72 h behöver inte vara jättemycket om det finns mycket fukt i stenarna och i massorna bakom.... Speciellt inte om evt fukt bara kan avdunsta "utåt".

Jag vet ju inte hur markförhållandena ser ut hos er, men om ni tex har lera under bärlager etc kanske det fungerar som en spärr och fukten stannar i matken under markstenen och bakom muren?

72 h är för de stenarna som inte har något bakom och fortfarande inte är torra. Övriga har grus bakom sig

4 dagars värme nu med stekande sol och nästan ingen skillnad i "blött" utseende. Varför?

Gammal tråd men fick du svar på detta? Har nämligen samma "problem".

Tjena! Något svar om det beror på eventuell lera eller kompakt jord under plattor som håller kvar fukt? Vad kan man göra åt det?

Jag har nämligen exakt samma problem. Benders marksten som stödmur. Och ser blöta ut konstant även om det inte regnar på flera dagar !

En granne ha med gjort stödmur med starkas mursten. Dom är i princip torra. Annars kan det kanske vara att man borde lagt fuktskydd innanför stödmuren? Typ kallasfalt eller någon plast/avskärmning mot jord o bärlager?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.