Grund & Markarbeten
RalleB: [citat] haha jag hade en kompis som gjorde det misstaget i ett gammalt torp han renoverade. Tur han hade med sig telefonen ner då han bor själv och kunde ringa efter en kompis som kom och hjälpte honom.
Segge: Det var enkelt, behöver ändå isolera. Alternativet hade väl varit att bygga en form men det var nog trångt att få dit L-elementen.
saiter: Hyr en rejäl maskin att bila med. Hyrde själv en Hilti 1500. Hyr även en dammfälla. Men räkna ändå med att det blir rejält dammigt. //AA
fdcarlsson: Nej det är inte säkert att det är något. Men riktig mask kör jag konstant i källaren i vilket fall :)
Sitiens: Håller på att dränera ett hus med liknande förutsättningar. Vid något tillfälle grävde man ur 75% av krypgrunden och gjorde källare, och sulan längs hela baksidan ligger på ungefär 1 m djup medan resten är ungefär 2 m. Efter att ha pratat lite, dels med grävmaskinisten och dels med lite annat klokt folk kom vi överens om att man får lägga dränslangen på 1 m djup på baksidan
Gallianoman: I den bästa av världar med hur mycket tid som helst hade jag kanske sparat det för att bygga gångar, grillar och små gräsklipparhus - men kan det inte användas till fylle går det fortast att köra bort... så länge ingen här vill ha högen... det går ju ÄNNU snabbare... :)
Axbard_89: Kan vara idé att plasta in krypgrunden det sänker rh lite.
LarsGrb: Jag tycker att golven är kalla i ett hus byggt före oljekrisen, dvs. 1970. Huset är suterräng, ca 10*15 m, isoleringens tjocklek i botten har jag ingen aning om, även om jag var med när det armerades och göts. Backen består av ett ca 2 m tjockt siltlager med morän under. Kan man eller Lönar det sig att isolera bottenplattan? t.ex. spruta in polyuretan skum genom några hål? Stenfot,
Staffans2000: Det kommer att fungera förträffligt. Hela idén med dräneringsrör är att det skall läcka in vatten. Se bara till så att det inte även " läcker in" grus och annat genom att vira runt en plastpåse eller dylikt runt skarven ifall det behövs.
Husnerden: Alternativet är väl att bara bila upp där rören ska bytas. Samt att sedan köra klinkers alternativt mekanisk ventilation eller platon och sedan parkett typ. Golvvärme tänkte jag inte skaffa, så jag är osäker på om det verkligen krävs det stora och dyra jobbet att bila allt för att få en bra källare. Samtidigt vore det ju bra att ändå fixa det (dränera under betongplattan) när
Staffans2000: [citat] Japp. 3000!
nino: Bäst vore ju att ha slipade betonggolv som ytskikt, om man gillar det
Andreas_kalmar: Jo det går bra att leda direkt till stenkista om du har fall dit annars dagvattenbrunn med pump mellan
Maximarcus: Jag gjorde detta för några år sedan. Jag har ett lutande plan åt ett håll som avslutas med en gjuten ränna som är måttanpassad för en askspade (en smal spade med höga kanter). Det har funkat perfekt! Med tvätten spolar man ner leran i rännan och vattnet rinner ur änden på rännan. Med spaden tar det bara några sekunder att skyffla upp leran i en hink och gå iväg med. Har länge
Per i Hamrånge: [citat] Min tanke också. men inget vi vet.
Åsa Lund: Entreprenören plastade in grunden helt som ett garantijobb, för hela kvarteret. Sedan satte de en värmekabel med styrning som skulle sänka RF ner till under 70% (startar när RF är över 72%). Kabeln drog drygt 1500 kWh per år. Vi tyckte den lösningen var dyr i drift. El fanns ju indraget i grunden. Och display uppe i huset som visar RF i grunden. Vi köpte en ganska stor (begagnad)
Daniel 109: Den borde vara skyltad som enskild väg.
Fredrik_hbb: Hej, Detta är mitt första inlägg. ber om ursäkt på förhand om jag är ute i fel tråd om detta ämne. Vi kollar på ett 3-plans radhus byggt 1959. Entréplan har delar (allrum och kök) som vilar på uppreglad betongplatta. Golvet i köksdelen är relativt nylagt (2-3 år). Ytskikten såg överlag bra ut. Ingen lukt eller ojämnheter upplevdes när vi gick runt på entréplan. I
Lajn: [citat] Tack för svar! Visserligen sant, men ska isolera med isodrän också och det blir svårt när det ser ut som det gör.
Skånepöjk: Fick ett pris på ca 180t för att få en betonguppfart. Uppfarten är på ca 80-90m2, lite bredare på vissa ställen och i en backe. Skulle flytas i 3 omgångar och priset avser allt arbete ink material. Tyckte det lät för dyrt så tackade nej. Funderar nu på att kanske någon gång i framtiden gjuta en klack längst ner i backen på ca 1.5 x 6m. Sen beställa hem en massa grus och dumpa i
snickar: Konstigt att ha 78mm men inte 75.. Jag hade kört 78 om det är svårt att få tag i 75 den lilla skillnaden kvittar.
Thomas': [citat] Anticimex skall hålla sig till att slå ihjäl kackerlackor, inte besikta hus.
Dowser4711: Det är nog en bra tumregel, själv resonerade jag så att framsidan på vårt souterränghus inte behöver dräneras. Marken framför huset är stenlagd med lutning bort från huset och det är överhäng samt ”kungsbalkong” utmed hela långsidan. Dvs, det blir ”aldrig” blött där. Visst, om man har sämre förutsättningar kan det kanske vara bra. Själv tänker jag nog passa på och
nimhed: Jag säger jordborr och gjuta. Om du dessutom kan tänka dig att "klacka" planket på 1-2 ställen, alltså dra in det 50cm, så kommer du klara höststormarna betydligt bättre.
Jarlsgård: [citat] Helt rätt! Vartannat grus släp hem har varit makadam så har nog lyckats blanda ihop fraktionerna, men ja 0-16 mena jag :crysmile:
Gjutjärn: [citat] Absolut. Dagvatten leds bort i eget rör. Jag tänkte bara att även det vatten som nu hamnar runt om huset utanför taket också är tänkt att ledas bort med hjälp av dräneringen. För något annat skydd för det vattnet finns ju inte, det kommer ju hamna runt huset så länge man då inte har ett enormt takutsprång kanske men vårt hus har nog rätt normalt utsprång. Så tänkte
Hubbe73: Kapa asfalt går bra med stor vinkelkap och diamantskiva. Kapade många meter för ett par somrar sedan och det var som att skära i smör.