Hej!

Jag har ett hus byggt 1905, med en liten tillbyggnad som ursprungligen användes som garage, men senare har blivit till en verkstadsliknande lokal. Huset står på en sluttande tomt, så delar av huset har källare där väggarna är under mark på utsidan, för att sedan vara i marknivå på andra sidan huset. Tillbyggnaden står ovan mark i stort sett hela vägen.

Väggarna har träfasad på utsidan, en kärna av vad som ser ut att vara betong, följt av lite isolering och sedan vitmålade plywood-skivor. Efter att ha tömt hela utrymmet så har jag hittat fukt vid ett par ställen. Här är en bild på området som har värst problem:
Fuktig betongvägg med synlig skada och mögel, omgiven av gult isoleringsmaterial och träreglar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ned så är det fuktigt på betongen. Bakom isoleringen som syns fortsätter betong upp till tak. Jag misstänker att det man ser i botten är sulan, och det når upp till drygt där jorden är på nästkommande bild. I bilden ovan är till höger den grund i stora stenblock/betong (natursten-grund, är det så det kallas?) som resten av huset står på.

Här är två bilder på utsidan på tillbyggnaden, där första bilden är väggen jag nu tagit bort ett par plywood-skivor på, längst bort i bild:
En gul träfasad ovanför en synlig betonggrund på en sluttande tomt, ingen dränering synlig, vegetation nära grunden.
Skapa konto

Utsidan av en tillbyggnad på ett gult hus med träfasad ovanpå en svart fuktskyddande membran vid grunden omgiven av vegetation.
Skapa konto

Jag är väl medveten om dränerings-hysterin som pågår i övrigt, men denna del av huset ser inte ut att vara dränerad över huvudtaget. Där fasaden tar slut i första fasad-bilden (och betong-tillbyggnaden möter natursten-grunden) så sticker det upp platon-matta, så vidare uppåt "backen" är huset dränerat.

Hur tycker ni jag bör lösa mitt invändiga fuktproblem på denna tillbyggnad? Är en sådan här tillbyggnad en omöjlighet att få fukttät (tror jag inte!)? Gräva upp på utsidan och hoppas på att jag kan förlänga existerande dränering, eller hitta på någon annan lösning? :D

Tacksam för alla svar, relativt nybliven ägare av ett så pass gammalt hus!

1) Dränera om med isolering typ pordrän och platonmatta. Pordränen är viktig för att flytta ut kondenspunkten så långt som möjligt.
2) Isolera med fuktspärr täta NOGA!

• Gilla
Hansuno
  • Laddar…

Bästa svaret

G GammaltSomNytt skrev:
Hej!

Jag har ett hus byggt 1905, med en liten tillbyggnad som ursprungligen användes som garage, men senare har blivit till en verkstadsliknande lokal. Huset står på en sluttande tomt, så delar av huset har källare där väggarna är under mark på utsidan, för att sedan vara i marknivå på andra sidan huset. Tillbyggnaden står ovan mark i stort sett hela vägen.

Väggarna har träfasad på utsidan, en kärna av vad som ser ut att vara betong, följt av lite isolering och sedan vitmålade plywood-skivor. Efter att ha tömt hela utrymmet så har jag hittat fukt vid ett par ställen. Här är en bild på området som har värst problem:
[bild]

Längst ned så är det fuktigt på betongen. Bakom isoleringen som syns fortsätter betong upp till tak. Jag misstänker att det man ser i botten är sulan, och det når upp till drygt där jorden är på nästkommande bild. I bilden ovan är till höger den grund i stora stenblock/betong (natursten-grund, är det så det kallas?) som resten av huset står på.

Här är två bilder på utsidan på tillbyggnaden, där första bilden är väggen jag nu tagit bort ett par plywood-skivor på, längst bort i bild:
[bild]
[bild]

Jag är väl medveten om dränerings-hysterin som pågår i övrigt, men denna del av huset ser inte ut att vara dränerad över huvudtaget. Där fasaden tar slut i första fasad-bilden (och betong-tillbyggnaden möter natursten-grunden) så sticker det upp platon-matta, så vidare uppåt "backen" är huset dränerat.

Hur tycker ni jag bör lösa mitt invändiga fuktproblem på denna tillbyggnad? Är en sådan här tillbyggnad en omöjlighet att få fukttät (tror jag inte!)? Gräva upp på utsidan och hoppas på att jag kan förlänga existerande dränering, eller hitta på någon annan lösning? :D

Tacksam för alla svar, relativt nybliven ägare av ett så pass gammalt hus!
Den fukt som syns på bilden sugs av kapillärkraften och även kondens inifrån...

Du behöver tänka så här

1 status på dränering?
Verkar vara rätt ok men risk för att den ligger för högt fukten i golvet kommer troligen från fukttransport underifrån...
2 isoleringen är invändig borde kompletteras med isolering utanför så minskar ev kondens inifrån

3 val av isolering och material mot golvet?
Trä mot oisolerat betonggolv borde varit lagd mot syllpapp
Typ av isolering närmast golv byt ut mot eps eller cellulosa glasull är inte bra direkt mot betong!
Läs på hur du kan lufta golvet med Platons golvprodukt?

Tusen tack för svar, Knut57 och byggarätt. Väldigt tacksam för era tankar!

Dräneringen är nog som sagt obefintlig utanför väggen. Så det lutar åt att kolla upp det lite mer noggrant, och sedan byta ut väggarnas reglar till motsvarande i metall, och ha en luftspalt mellan isoleringen och betongen med hjälp av en glipa i tak och golv. Golvet hade jag bara tänkt måla med någon passande golvfärg för betong.

Det är i alla fall vad min nybörjarkunskap säger att jag bör göra för att få godtagbart resultat för att kunna förvara lite verktyg och använda det som träverkstad :)

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Bra där... du kommer upp på det torra snart... bara plast och ruttet trä är borta...

• Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.