Jag behöver göra något åt min gamla uppfart där beläggningen med natursingel (gårdsgrus) med åren tunnats ut och ersatts med ogräs.
Min plan är att gräva ur och fylla upp med något som kan paddas hårt och slätt så att det går att skotta men som ändå ser snyggt ut.
De alternativ jag funderar på är
Vill inte att det blir "geggigt" och som man drar in med skorna.
Går makadam att padda hårt så att det ligger still?
Någon med något annat bra alternativ?
Min plan är att gräva ur och fylla upp med något som kan paddas hårt och slätt så att det går att skotta men som ändå ser snyggt ut.
De alternativ jag funderar på är
- Väggrus 0-8 eller 0-16. Detta är altså naturgrus från grusås och brunare i färgen än bergkross (vilket jag tror är snyggare).
- Bergkross 0-16.
- Makadam 8-16
Vill inte att det blir "geggigt" och som man drar in med skorna.
Går makadam att padda hårt så att det ligger still?
Någon med något annat bra alternativ?
Redigerat:
Krossmaterial packar fint men är också den allra bästa bädden för ogräs då det är så mycket fint material i det.
Tidigare ägare till ett hus jag haft hade fyllt hela gården med kross, väldigt fint packat och så men en ständig värk med att få bort ogräs. Gav till slut upp och började klippa ytor med gräsklippare istället, så det blev i praktiken gräsytor där jag inte nötte bort växtligheten med skor eller hjul.
Tidigare ägare till ett hus jag haft hade fyllt hela gården med kross, väldigt fint packat och så men en ständig värk med att få bort ogräs. Gav till slut upp och började klippa ytor med gräsklippare istället, så det blev i praktiken gräsytor där jag inte nötte bort växtligheten med skor eller hjul.
Tack för svaren!
Får nog bli bergkross...
När du skriver kross tomphaah menar du då även med 0-fraktion? Jag hade hoppats att ogräs inte skulle trivas så bra i en hårt packad bädd.
Är det någon som provat naturgrus 0-x och kan dela med sig av lite erfarenheter? Det borde ju vara lite rundare korn i det och då kanske inte packar lika bra? Eller tänker jag fel?
Får nog bli bergkross...
När du skriver kross tomphaah menar du då även med 0-fraktion? Jag hade hoppats att ogräs inte skulle trivas så bra i en hårt packad bädd.
Är det någon som provat naturgrus 0-x och kan dela med sig av lite erfarenheter? Det borde ju vara lite rundare korn i det och då kanske inte packar lika bra? Eller tänker jag fel?
Ja precis har du även ner till minsta fraktionen så är det som sand/jord som ogräs funkar skitbra i.
Att det är packat är inget hinder för växtligheten, om du inte nöter på ytan överallt hela tiden så kommer det komma direkt med vårens solljus.
Ju lösare material överst desto lättare är det att kratta genom och hålla undan det eller köra skyffeljärn under det lösa.
Ingen superbild men ca 5 år efter att föregående ägare gjorde vid gården så är den halvtäckt av växande ogräs av alla sorter, men inte just där man går och kör mest. Bilden ungefär vid mitt övertagande
Att det är packat är inget hinder för växtligheten, om du inte nöter på ytan överallt hela tiden så kommer det komma direkt med vårens solljus.
Ju lösare material överst desto lättare är det att kratta genom och hålla undan det eller köra skyffeljärn under det lösa.
Ingen superbild men ca 5 år efter att föregående ägare gjorde vid gården så är den halvtäckt av växande ogräs av alla sorter, men inte just där man går och kör mest. Bilden ungefär vid mitt övertagande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ska man hålla på med skyffeljärn är det absolut lättast om topplagret är löst så man kan köra järnet under topplagret och bli av med ogräset vid rötterna. Packat grus är jävelskap att hålla ogräsfritt.
Klicka här för att svara