Vi ska ju tyvärr spränga ganksa mkt och grundkillen sa på en höft att det rör sig runt 350 kubik. Nu börjar vi undra lite hur han har räknat. Vi har en grund på 150 kvm som det behövs spränga under ca 130. Som mest ska dom ner 2 m men för det mesta runt 1 meter. Räknar man kubik på sprängd sten och kan det verkligen bli nästan dubbelt så mkt. För i min hjärna blir ju 130*1,3 inte 350 utan 169. Medeldjup ca 1,3 m.
Men visst om man räknar sprängd sten så blir det ganska mkt luft emellan , men hallå dubbelt upp. Jag hoppas innerligen at han räknat fel..... Va tror ni??

• Gilla
Emonda
  • Laddar…
Sprängsten och kross har väldigt vassa kanter och låter sin inte packas så lätt, så visst blir det mycket luft. Ränkna dessutm med att det behövs lite marginal runt huset för att komma åt att arbeta.

Dessutom kan det kanske vara så att du har hört fel, eller att entreprenören sa fel och menade ton i stället för kubikmeter. Massor brukar ofta räknas i ton eftersom det är det praktiska måttet att använda i samband med transporten. En lastbil blir aldrig full innan den har nått maxlasten när det handlar om sten och jord, så vikten är mer intressant än volymen.

V
R rosie skrev:
Vi ska ju tyvärr spränga ganksa mkt och grundkillen sa på en höft att det rör sig runt 350 kubik. Nu börjar vi undra lite hur han har räknat. Vi har en grund på 150 kvm som det behövs spränga under ca 130. Som mest ska dom ner 2 m men för det mesta runt 1 meter. Räknar man kubik på sprängd sten och kan det verkligen bli nästan dubbelt så mkt. För i min hjärna blir ju 130*1,3 inte 350 utan 169. Medeldjup ca 1,3 m.
Men visst om man räknar sprängd sten så blir det ganska mkt luft emellan , men hallå dubbelt upp. Jag hoppas innerligen at han räknat fel..... Va tror ni??
Jag undrar samma sak.. såhär 15 år efter ditt inlägg :)

Svällfaktor. Anges ingen specifik tror jag Anläggnings-AMA anger 1,5.

V
Lulaua Lulaua skrev:
Svällfaktor. Anges ingen specifik tror jag Anläggnings-AMA anger 1,5.
Japp men funderar över hur sprängaren (som lämnat ett pris per m3) räknar ut hur många m3 han faktiskt spränger bort.

harry73
Lulaua Lulaua skrev:
Svällfaktor
Och ljugfaktor ;)

Tänk på att för att komma ner säg 2m från frilagd bergyta så måste man spränga en bra bit extra då berget aldrig spricker som man vill, det blir toppar och dalar så räkna minst 0,5m extra från färdig botten.

V Valen1 skrev:
Japp men funderar över hur sprängaren (som lämnat ett pris per m3) räknar ut hur många m3 han faktiskt spränger bort.
Beror väl lite på, på småjobb blir det säkert en uppskattning av area/djup/svällfaktor alt. tippsedlar om allt körs bort som fall B.

Större jobb kan man mäta in bergets överyta och sedan schaktbotten och göra en differensmodell.

V
P Per_Eriksson skrev:
Tänk på att för att komma ner säg 2m från frilagd bergyta så måste man spränga en bra bit extra då berget aldrig spricker som man vill, det blir toppar och dalar så räkna minst 0,5m extra från färdig botten.
Ja exakt! Min fråga blir ju i så fall: om man som i ditt exempel vill spränga ner 2 meter på en yta som är säg 10x10 meter, så blir ju det 200 kubik. Men sprängaren behöver borra 50cm extra.. behöver jag då betala för dom extra 50cm? Jag som kund har ju bett om att spränga bort 200 kubik, inte 250. Sen hur entreprenören löser det är väl upp till honom/henne. Framförallt när jag fått ett kubikmeterpris :)

Jag fick pris per osprängd kubik vilket underlättade, men likväl när man tror att de ska mäta hur många kubik det blir så står de där med måttstock och uppskattar mellan tummen och pekfingret så det gäller att vara uppmärksam. Framförallt när man tror att det ska vara gjort på nån vetenskaplig metod...

Att spränga bara någon meter är svårare än att spränga tre meter.
Skut brukar det vara mest i ytan och kan grävas ned i botten om det är undersprängt.
Det finare massorna från botten brukar vara lättare att bli av med endera på egna tomten eller till fylle i närområdet. Skuten vill ingen ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.