-Du kan ringa Vattenmyndigheten också - de jobbar med olika former av vattenutredningar, men tar betalt för dem.
-De har också koll på lagstiftning runt vatten.

D Destrier skrev:
-Det finns inget som helst krav på att att behålla vatten på sin fastighet - tvärsom så får du inte dämma upp vatten hur som helst.
Nej, det finns inget sådant krav (även om kommunerna gillar "LOD").

Det finns däremot krav på att en fastighetsägare tar hand om dagvatten på sin tomt på ett sådant sätt att inte skada uppstår på omgivande fastigheter. Det kravet är kanske viktigare att ha i åtanke här, eller hur? Regleras i Plan och Bygglagen om jag inte minns fel.

• Gilla
kest
  • Laddar…
R Rådbråkad skrev:
OM du bemödar dig om att läsa mitt förra inlägg så kan jag bemöda mig att sammanställa nederbördsstatistik från SMHI vilken helt klart visar att här, där mitt hus ännu så länge står, inte alls har varit extremt blött! ÄR DU DUM I HUVUDET? Alla bor inte på samma ställe, alla har inte samma nederbördsmängd, alla har inte grannens jävla regnvatten in på sin tomt utan någon som helst infiltration eller dränering! Min dränering har funkat klockrent i FEMTIO JÄVLA ÅR ända tills det blev systemskifte i grannhuset! Jävla idiot!
Du har angett Stockholm men ingen närmare beskrivning av var du bor. Jag blir lite nyfiken då större delarna av landet faktiskt har haft mycket över normal nederbörd denna vintern. Det har dessutom varit uteslutande i smält form hela tiden.
Karta över Stockholm med markerade nederbörd avvikelser från normalt, varierande från "Mycket under normalt" till "Mycket över normalt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om nu tomten håller på flyta bort kan du väl åtminstone börja gräva ett provisoriskt dike över din tomt för att få bort det akuta problemet, istället för att lägga all din energi på att bli osams med grannen. Vem vet, han kanske gladeligen hjälper dig med ett provisoriskt dike om du pratar med honom? Han vill nog åtgärda sin avrinning när han får veta att allt rinner ut på din tomt. Sedan om det blivit permanenta skador på ditt hus tar du det då, med hjälp av försäkringsbolaget.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår din frustration och ilska när man upptäcker att man får sin tomt förvandlad till ett avloppsträsk och det är inte bara moraliskt fel utan även legalt fel.

Men av dina inlägg är du så in i bomben förb... så du bör ej ta en dialog skälv just nu utan be en vän eller närstående.
Vissa kan konsten att be någon att dra åt helvete på ett sådan sätt att de ser fram åt resan.
En god förmedlare till hjälp kanske kan hjälpa din granne att förstå att att dränka dig inte är det bästa i ett gott grannförhållande utan han vill ta ta tag i detta på eget bevåg.

OT; tack för läsningen, dina formuleringar å ordval gjorde min kväll mycket roligare :crysmile:(y).

Det måste vara en synnerligen obehaglig granne som får det att regna mer och rinna mer vatten i gamla rör. :cry:

D Destrier skrev:
-Helgalen tråd!
-Det har varit en extremt regnig och lerig säsong i hela södra delen av landet
-Dräneringen runt huset brukar dock svälja vattnet ändå
-Är trädgården stor - så får du väl täckdika...

-Att skylla på grannens takvatten är ju för roligt!!!
-Hur många tusen kvadrat tak har grannen egentligen??? ...
Vi har nog olika syn på humor, mitt förra svar till dig raderades illa kvickt med motiveringen "otrevlig", så här kommer ett byggahus.se-anpassat svar: sedan 2019-10-10 och till dagens datum 2020-02-18 har det i "mitt" område regnat mindre än 220 mm. Jämför med tex Mollsjönäs där det under samma period regnat 711 mm...finns säkert värre, men Mollsjönäs verkar...fuktigt.

Om jag gjort rätt skall här finnas en karta från SMHI som visar markfukt. Området som är mörkt rosa mellan Vättern och Gotland är där jag bor (jag vet att det står Stockholm i mitt användarnamn, skall ändras) och mörkt rosa betyder "mycket under normalt". Är inget meteorologiskt geni, men "markfukt" ska jag väl begripa...

Så bäste her "Wesserbisser", om du besvärat dig med att läsa den enligt dig "helgalna" tråden och ändå misslyckats att begripa omständigheterna kan jag köra en resumé, på ENKEL svenska:

MIN dränering funkar klockrent, som den gjort i 50 år.
GRANNENS "dränering" existerar inte, grannens takvatten leds DIREKT in på MIN tomt, på MIN sida av tomtgränsen, i släta operforerade rör, UTAN någon som helst infiltrering, på MINST tre ställen (finns tre till stuprör att undersöka, men finner ingen anledning att anta annat än att samma metod använts även där: varför skulle anläggaren plötsligt "visa hänsyn" och FÖLJA LAGEN på de ställen där det vore svårast att upptäcka...?) och eftersom grannen planat ut sin gräsmatta ända till tomtgränsen (och faktiskt in på MIN tomt; sista halvmetern av grannens gräsmatta är anlagd på MIN tomt, och för säkerhets skull har anläggaren dessutom SKARVAT PÅ röret med, gissa, en halvmeter. J*vla f*ttsvin!)

SÅ: i den "helgalna" tråden där du tycker att det är ROLIGT att "skylla på grannen" förefaller det faktiskt som att det är DU som är helt ute och simmar (välkommen i gänget!) alternativt att det faktiskt är DU som är min granne, och isåfall ses vi förr än du anar under helt andra omständigheter än det gemytliga snacket över staketet eller anonymiteten i ett forum som detta, nämligen förvaltningsrätten.

Om du mot förmodan inte skulle begripa min resumé kan jag bara säga: Sancta simplicitas!

• Karta från SMHI som visar markfuktighetsnivåer i Sverige den 18 februari 2020, med områden markerade i olika färger beroende på fuktighetsnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste vara en synnerligen obehaglig granne som får det att regna mer och rinna mer vatten i gamla rör. :cry:
Har kämpat och verkligen försökt förstå vad du menar, men hur jag än vänder och vrider på det kan jag bara komma fram till en slutsats, nämligen att du missförstått hela grejen: GRANNAR kan i allmänhet inte få det att regna mer, det är ett privilegium förbehållet SMHI. :rofl:

Och det obehagliga med min, som du antar "synnerligen obehagliga granne" är att han inte alls är obehaglig, tvärtom är han synnerligen hygglig och behaglig. Jag har aldrig haft några som helst svårigheter eller problem med honom, det jag har problem med är VATTNET, och det är ju illa nog, men som person gillar jag honom verkligen.

Har dessutom först nu, sent omsider, fått tag i den förra grannen och det var inte helt lätt; antar att han undrar vad fan JAG vill och hoppas han har hela skallen full med myror, för nu är det dags att utröna vem som ligger bakom det rent sadistiska och skändliga illdåd NÅGON begått mot mig och mina byggnader. Det kommer att bli väldigt intressant.

Den nuvarande grannen kanske inte är skyldig till mitt träsk rent anläggningsmässigt, det KAN ju vara den förra grannen alternativt "entreprenören" som alla i trakten pliktskyldigast anlitar, men som varandes ytterst ansvarig för sitt eget takvatten är den nuvarande grannen skyldig att åtgärda de missförhållanden som nu råder, oavsett vem som är orsaken till dem.

K kest skrev:
Jag förstår din frustration och ilska när man upptäcker att man får sin tomt förvandlad till ett avloppsträsk och det är inte bara moraliskt fel utan även legalt fel.

Men av dina inlägg är du så in i bomben förb... så du bör ej ta en dialog skälv just nu utan be en vän eller närstående.
Vissa kan konsten att be någon att dra åt helvete på ett sådan sätt att de ser fram åt resan.
En god förmedlare till hjälp kanske kan hjälpa din granne att förstå att att dränka dig inte är det bästa i ett gott grannförhållande utan han vill ta ta tag i detta på eget bevåg.
Tack för ett mycket välformulerat och omtänksamt svar!

Visst gör det ont när kärlen brister
Förvandlar min hjärna till trögflutet ister
Men tills dess att den klarnar
Jag allmänheten varnar:
För fan, sätt mig inte i klister!
:devilish:

Excel
Du får väl knacka på hos grannen och snacka med dem? Är de normala människor drar de om rören till stenkista på egen tomt om nu så är fallet.

Jag har rensat lite, igen.

/moderator

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har rensat lite, igen.

/moderator
Måste säga att du har underliga prioriteringar när du "rensar", min fantastiska dikt (som definitivt är offtopic, irrelevant och inte ens rolig) fick vara kvar trots en svordom, men mitt förra inlägg raderades trots relevant innehåll,

• Gilla
Oscar Anemyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.