Grund & Markarbeten
Serkan: [citat] Behöver inte spränga altid går att spräcka med krut och då behövs ingen besiktning
Kallebo: [citat] Är sällan här nuförtiden, men det står väl ingenstans att det måste vara dränerade. Vet inte riktigt varför vi valde det. Det var grävare som insisterade på att det skulle vara dränerade och jag sa inte emot.
Anonymiserad 255302: [citat] Tack! Försökte hitta någon info om diffusionsmotståndet, men hittade inget. Men tror ändå att jag då bara tar platonmatta direkt mot den rena muren och sedan dränerar. Hur sätter man fast platonmattan mot muren enklast?
patrikd84: Hej, Vår altan består av någon typ av gjuten betong med ilagd "dekorationssten" överst. Har nu tagit bort en gammal upphöjning som jag behöver gjuta igen och samtidigt tänkte jag laga en bit som blivit frostspränd under årens lopp. [bild] [bild] Urtaget är ca 640x1160x50 mm (ojämn botten men hyfsat raka kanter) Funderar nu på två saker (främst för min större gjutning - då den
Isakare: Grävde bredvid ett garage byggt 1986 förra sommaren. Det låg frigolitskivor ( ej markskivor) från plattan och en meter ut, de låg lutande utåt, typ 10 cm under marknivå närmast plattan, och 20 längst ut. Det låg singel ovanpå ca 30 ut, sen jord. Med frigolitskivorna hade det inte hänt nånting.
Ville_Vessla: Hade också WW1 i isoleringen i golvet mot torpargrunden samt WW2 på vinden ,den tillägsisolerades antagligen på 40-talet. I båda fallen var isoleringen typ det som låg på vedbacken, bark, sågspån osv , tidningarna var Östersundsposten. Som vindpapp på väggarna invändigt var det ÖP från 1912-13.
Skånepöjk: Jag tog bort formen efter 3 dagar och den släppte lätt. Blev jättebra. Har gjutit en stor blomlåda nu, blev mycket tyngre Än jag trodde och frostskyddsmedlet räckte inte till allt, förhoppningsvis blir den ok ändå :) Tar bort formen om 4 dagar för säkerhetsskull
Mellanbarn: Har stolparna varit till ett staket? Och är det staket du menar med barnsäkra? Vad man kan se av bilderna skulle jag fundera på om inte en slänt passar bra istället för mur. Tar lite mer plats om det är stor höjdskillnad. Billigt också. Sedan får ett staket stå för barnsäkerheten mot vägen. Bygga stödmur utan att gjuta hittar du byggbeskrivningar för. Principen är att gräva ur
Nopose: Ska gjuta ett par grindstolpar som ska vara 25x25cm och 150cm hög totalt + en lite större fot under. Min fråga är om det räcker att armera med lodräta armeringsjärn eller måste man bygga ett torn med vågräta armeringsjärn emellan dom lodräta?
Drburr: Betongplattor o pigment har jag ingen erfarenhet av. Vi använder Antipluviol på tegelfasader, håller från 5-15 år beroende på hur utsatt det är. Jotun har nån impregnering som stinker diesel, funkar bra men luktar så mycket att vi blev tvungna att sluta använda den när nån polisanmälde att någon hält bränsle på en vägg och försökt fjutta på. Picadry tenderar att bli strimmig.
duell: Vi har ett hus med platta på mark, ca 0.8-1 meter sprängsten under plattan. Jag vill gräva ut för en damm nära huset, men hur nära och vilken vinkel vågar man gräva?
hackatall: Det är sällan alla moment är smidiga på ett husbygge. :crysmile: Men du kommer uppskatta flyktarna (som jag kallar dem) när grunden ska läggas ut. Laser och andra hjälpmedel i all ära men att ha en vajer att mäta ifrån är oslagbart, man kan vara flera Som jobbar utan att det stör någon laserstråle till exempel.
jonaserik: Dålig vibbrering av plinten, sitter luft kvar i betongen som inte kommit upp på ytan vid gjutning, har du armeringsjärn i plinten eller bara rakt av.,troligtvis är det mest i ytterkant som det ser ut så.Eftersom trycket kommer rakt uppifrån och inte i sidled så kommer det att hålla.
corre: [citat] Om det är den typen av prisolrör som har rillor på insidan av plasten så kan den trycka vatten från en läcka längre bort på ledningen mot din öppna del. Om det tillkommer droppar är troligen läck
Claes Sörmland: Betong är vattentätt i sig men det är svårare med berget. Det brukar vara fullt av synliga och osynliga vägar in för vattnet. Bäst är nog att såga en ränna i berget så att vatten kan rinna bort från huset. Sen kan man ju hjälpa till med en vall av betong på hussidan.
Rillsan: [citat] Okej Det funkade annars bra för mig att lägga ut marksten med lite takpapp ovan- kila emellan trästolpe mellan marksten och ås, använd slägga och ev en liten domkraft.
GoC: [citat] Det är just att du byter mot modernare som ger behovet av att eventuellt behöva spola då dom släpper in finmaterial genom rullorna. Tegelrör är i stort sett ”outslitliga” dom släpper in vatten genom godset och vid skarvarna, är väl bara mekanisk påverkan som kan förstöra dom. Jag hade bara fixar väggen med ny kallasfalt. Återställt till ursprunglig konstruktion som
topmount: Har byggt såna på landet (gång ut till brygga som är under vatten ibland). Där staplar jag stenarna först och fogar sen mellan rummen med egen blandad betong (cement och grus). Sedan fyller jag på ovanifrån med grus innan topp stenarna läggs på och fogas.
Derbyboy: [bild] Enligt den tabellen kan makadam läggas brantare än sand utan att rasa.
1Melina: Någon här som kan tipsa om ett företag som byter ut gamla impregnerade träreglar i bjälklaget. Har köpt ett radhus i Viksjö från 1970 med krypgrund. Vill bli av med lukt. Söker prisvärd, seriös och pålitlig firma. Har ni egna erfarenheter angående liknande arbete så får ni jättegärna dela med er. Kommer även eventuellt att installera Nivellgolv, hit me med era bästa tips!
Lenza: I och med att du grävt rätt så djupt och väljer att fylla med kapillärbrytande skikt dvs tvättat grus, dvs makadam, erhåller du skydd ändå. Lägg markduk i botten så makadam inte blandas med underliggande jord. Det kan alltså på en längre sikt vara så att vatten gör att makadam förlorar sin kapillärbrytande förmåga när jorden tränger upp i makadam.
Staffans2000: Och så hindrar det att luften blåser rakt igenom väggen, ifall den inte är putsad på utsidan.
jackt: [bild] Detta är den första delen. resten av bilderna är på de nyare delarna. Gjorda i två omg. Sista delen, längst till vänster är ännu inte putsad alls. [bild] [bild] [bild] Vet inte hur bra det syns, men inga sprickor, putsen har ”tunnats” ut, men tror det har mer med att jag inte la på tillräckligt tjockt. avloppsröret som kommer ut, är kopplat till dräneringen och var tanken
BosseHansson: Utan badrum så kvittar de ju i princip hur mycket de börjar luta. Tror de beror på vad de är för underlag generellt. Leråker brukar ju kräva lite mer plintar. Men jag hade främst tänk på svikten i golvet. Kan man borra och gjuta de själv så kostar de ju inte speciellt mycket att sätta typ 9st 1m plintar.
T.Gustafsson: Hej. Gräv bort jorden, och eventuellt annat material som binder vatten, några decimeter från väggen. Fyll sedan med makadam i lättskyfflad fraktion, t.ex. 8-16 eller 11-16.
Möla76: Hej, Jag har ett litet sommarhus från mitten av 70-talet. Torpargrund som står direkt på berg. Tomten lutar mot huset på ena långsidan. Det trycker på en del vatten mot grunden på den långsidan. När vi köpte huset var det problem med fukt i syllen. Vi har bytt syll och hela trossbotten i huset. Platcon utförde jobbet och de har lagt en stålkonstruktion mellan syll och grund mur.
cpalm: [citat] Enklast är bäst. Men tänk på att du formellt sett inte får släppa ut vattnet så att det hamnar utanför fastigheten. Bygg gärna ett litet stenröse över utloppet så undviker du att det kommer djur och flyttar in, nog för att de kommer att bli automatiskt avhysta vid nästa större regn, men ändå.
Lucky2015: [citat] Såg inte att inlägget var postat 2018. Så det stämmer att det är försent att reklamera då detta ska göras inom 2 månader efter att skadan upptäckts.