53 717 läst ·
162 svar
54k läst
162 svar
Vad har ni betalat för er dränering?
Det är ju ganska självklart att vattnet tar den enklaste vägen, men det är ju inte säkert att det handlar om grundvatten, det kan ju lika gärna handla om ansamlingar av markvatten. Om vattnet ovanifrån hamnar kring huset och marken under inte är genomsläpplig och utlopp saknas så stannar det ju där.P Phasio skrev:
Det var för övrigt det som var fallet med mitt hus, sand runtom, silt under. När tjälen släppte så samlades vattnet under huset och trycktes upp genom plattan, i vissa håligheter blev det en stråle på c:a 2 cm. Detta trots att grundvattennivån var flera meter under källargolvet. Efter dränering och förbättring av lutning från grundmur så har källaren varit snustorr i 6 år.
På grund av att du reglerar grundvattnet , vissa perioder under året kan du ha grundvattnet väldigt högtS scim skrev:Det var för övrigt det som var fallet med mitt hus, sand runtom, silt under. När tjälen släppte så samlades vattnet under huset och trycktes upp genom plattan, i vissa håligheter blev det en stråle på c:a 2 cm. Detta trots att grundvattennivån var flera meter under källargolvet. Efter dränering och förbättring av lutning från grundmur så har källaren varit snustorr i 6 år.
Jag förstår ärligt talat inte vad du argumenterar mot nu. Vattennivån i min gårdsbrunn har aldrig varit över 4m från marknivå, min källare är 1,60m under marknivå, men du hävdar alltså envist att det var grundvattnet jag reglerade?L larsson r skrev:
Okej, jag vet inget om dränering så är det sagt. Men om det är markvattnet man vill dränera bort då borde väl rören läggas så ytligt som möjligt för att ta hand om vattnet direkt? Men rören läggs ju under grundens nivå och där tar de vattnet efter att det fått alla chanser att hinna rinna in i källaren först...? Jag tycker det är självklart att det är grundvattnet man vill åt med nuvarande praxis...
Markvatten är inte vatten på marken, det är vatten i marken. Markvatten rör sig nedåt tills det möter grundvattnet. När man dränerar så klär man ju väggarna antingen med en fuktspärrande platonmatta eller en kapillärbrytande dräneringsskiva (typ Isodrän) som förhindrar vattnet att nå källarväggen och istället rinner ner i dräneringsrören och avleds från grunden, antingen till en lägre punkt eller med dräneringspump. Ytvattnet avleder man från huset genom separat hantering av takavattningen samt ser till att man har frånlut från grunden.J JPW skrev:Okej, jag vet inget om dränering så är det sagt. Men om det är markvattnet man vill dränera bort då borde väl rören läggas så ytligt som möjligt för att ta hand om vattnet direkt? Men rören läggs ju under grundens nivå och där tar de vattnet efter att det fått alla chanser att hinna rinna in i källaren först...? Jag tycker det är självklart att det är grundvattnet man vill åt med nuvarande praxis...
Dräneringen handlar om att att ta bort vatten som trycker in mot byggnaden.i enstaka fall pumpar man bort Grundvattnet( om man varit dum nog att bygga så nära) men huvudsyftet är vatten som inte marken själv kan dränera ex när man har lerjord eller bygger på berg.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej det är inte naivt! Kan ta som exempel Regionens hus i Göteborg. Står på träpålar som ruttnar om grundvattennivån blir för låg. I källaren på huset finns en nivågrop med pump och påfyllning. Man kontrollerar grundvattennivån med jämna mellanrum och blir det för lågt i kontrollgropen så fyller man på.F Finndjävel skrev:
Så JA! Man kan dränera bort grundvatten.
Fråga mig inte hur jag vet. Mitt nick kanske ger en ledtråd..
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man kan lägga ytdränering också, för att dränera bort vattensjuka gräsmattor, eller täckdika som man gör på åkrar. Men man får aldrig fångat upp allt vatten. Jord som ligger mot en källarevägg rör sig, krymper sväller med årstid och man får en glipa mellan jorden och väggen. Vid ett slagregn så rinner vattnet på fasaden och ned i glipan och hela vägen ned till dräneringen. För att inte plattan ska bli ståendes i vatten så ska dräneringen ligga under plattans underkant. Annars suger plattan fukt genom plattan och det blir surt i källaren.J JPW skrev:Okej, jag vet inget om dränering så är det sagt. Men om det är markvattnet man vill dränera bort då borde väl rören läggas så ytligt som möjligt för att ta hand om vattnet direkt? Men rören läggs ju under grundens nivå och där tar de vattnet efter att det fått alla chanser att hinna rinna in i källaren först...? Jag tycker det är självklart att det är grundvattnet man vill åt med nuvarande praxis...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden