Hej!
Sitter och funderar på linjelast och hur den beräknas, rätta mej om jag har fel.
Huset har öppen planlösning så belastningen kommer att vila på långsidorna.
Långsidan på husets grund är 10,8 meter bredden bli 8,4 meter.
Husets vikt i kg inklusive snölast och exklusive grund. 57000kg
Omvandlat till kN. 559KN
Husets långsidor 21,6m
Så 559 kN delat på 21,6 m ger en linjelast på 25,9 kN/m på kantbalken.
Då ska jag nog välja L400-S300 i finja ritningarna.
Kan man göra kantbalken 300mm bred istället för 400mm utan att förlora allt för mycket på hållfastheten?
Eller har jag otur när jag tänker?