Hej,
Ska bygga en 1200mm mur ut mot gatan i leca 250x200x500mm och sedermera putsa den, totalt 25 meter.
I botten ligger där 200mm packat bärlag, ovanpå har jag armerat och gjutit en 800mm bred och 120mm tjock betongplatta, något överdimensionerad I bredd, jag vet. 1,5 lecasten muras på plattan innan jag är uppe i marknivå, därefter följer 1200mm.
Till frågan;
- är det värt att skydda betongplattan med ex platonmatta och därefter återfylla på platonmattan med lerjord och sen matjord (dvs återställa med tidigare fyllnadsmassor)?
- är det värt att slänga ner ett dräneringsrör?
Hur hade ni gjort, kom gärna med synpunkter. (Plattan har inget vidare fall i dagsläget).