2 120 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
EPS runt klack och stenar i källargrunden?
Hej!
Vi håller på att gräva ur källaren för att isolera och lägga in golvvärme: https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/
Hade en byggnadsingenjör på plats i fredags tyckte det hela såg bra ut.
Dock står voten på stenar och underlaget är på det hela taget ganska ojämn; omväxlande större o mindre stenar. Entreprenören som gör jobbet har dessutom gått väldigt tight när han kapar gamla plattan och i princip kapat den längs med innerväggen längs stora bitar.
Byggnadsingenjören rekommenderade att isolera så gott/ långt ut det gick och sedan gjuta med EPS över stenarna/ längs med voten upp i jämnhöjd isolering. Låter bra och vettigt i mina öron!

Sen var han förvånad över hur djupt vi grävt ur om vi nu inte skulle sänka golvnivå. Skulle vi sänka golvnivå så behövdes en klack gjutas upp på väggen (upp till 1/3 av vägghöjden under jord. Skulle väl i det närmaste vara en decimeter tjock. Detta skulle i mitt tycke stjäla golvyta och se allmänt konstigt ut... i och med att jag max kanske kan vinna 5-10 cm så kändes det inte aktuellt. Tänker mig att det också innebär en hel del extra arbete...
Diskuterade vidare med entreprenören efteråt och vi kom fram till att sänka golvnivån ett par centimeter utan att gjuta någon klack. Jag tänker mig att vi sänker i princip så pass (lite) som klinker/golvtegel bygger och kan därmed återanvända dörrar och karmar. Handlar väl om 3 cm på sin höjd... Kanske utmanar ödet och sänker 5cm. Beror lite på hur voten ser ut runt om dvs hur mycket det går att putsa till den...
Vad tror ni om detta? Jag föreställer mig att när EPS är gjutet längs med voten och den nya armerade plattan är på plats (ca 10 cm) så är den konstruktionen starkare än den tidigare om en oarmerad platta på ca7 cm.
//Anders
Vi håller på att gräva ur källaren för att isolera och lägga in golvvärme: https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/
Hade en byggnadsingenjör på plats i fredags tyckte det hela såg bra ut.
Dock står voten på stenar och underlaget är på det hela taget ganska ojämn; omväxlande större o mindre stenar. Entreprenören som gör jobbet har dessutom gått väldigt tight när han kapar gamla plattan och i princip kapat den längs med innerväggen längs stora bitar.
Byggnadsingenjören rekommenderade att isolera så gott/ långt ut det gick och sedan gjuta med EPS över stenarna/ längs med voten upp i jämnhöjd isolering. Låter bra och vettigt i mina öron!

Sen var han förvånad över hur djupt vi grävt ur om vi nu inte skulle sänka golvnivå. Skulle vi sänka golvnivå så behövdes en klack gjutas upp på väggen (upp till 1/3 av vägghöjden under jord. Skulle väl i det närmaste vara en decimeter tjock. Detta skulle i mitt tycke stjäla golvyta och se allmänt konstigt ut... i och med att jag max kanske kan vinna 5-10 cm så kändes det inte aktuellt. Tänker mig att det också innebär en hel del extra arbete...
Diskuterade vidare med entreprenören efteråt och vi kom fram till att sänka golvnivån ett par centimeter utan att gjuta någon klack. Jag tänker mig att vi sänker i princip så pass (lite) som klinker/golvtegel bygger och kan därmed återanvända dörrar och karmar. Handlar väl om 3 cm på sin höjd... Kanske utmanar ödet och sänker 5cm. Beror lite på hur voten ser ut runt om dvs hur mycket det går att putsa till den...
Vad tror ni om detta? Jag föreställer mig att när EPS är gjutet längs med voten och den nya armerade plattan är på plats (ca 10 cm) så är den konstruktionen starkare än den tidigare om en oarmerad platta på ca7 cm.
//Anders
Det funkar, isolera med frigoskivor det som går utan krångel
Men du behöver ha nåt som skiljer nya gjutna golvet från sulan, antingen sätter du typ liggunderlagsremsor eller så kan du limma frigolitbitar så det blir som ett litet kantelement typ och sen gjuter du upp mellanrummet hela vägen med epscement.
Men du behöver ha nåt som skiljer nya gjutna golvet från sulan, antingen sätter du typ liggunderlagsremsor eller så kan du limma frigolitbitar så det blir som ett litet kantelement typ och sen gjuter du upp mellanrummet hela vägen med epscement.
Hej o tack för svar!P Per_Eriksson skrev:Det funkar, isolera med frigoskivor det som går utan krångel
Har läst om detta och kan förstå vitsen; framförallt undvika sprickor väl? Är det framförallt medan nya betongplattan stelnar som det har en sådan funktion?
Tappar man dock inte i stöd för ytterväggarna? Dvs hela konstruktionens hållfasthet försämras..
//Anders
Bryta köldbryggan främst men även stoppa fuktvandringen för gjuter du ihop nya plattan med sulan och värmer upp plattan kommer den suga fukt ur sulan som i sin tur suger fukt ur marken.
All betong krymper när den brinner men det har ingen betydelse.
All betong krymper när den brinner men det har ingen betydelse.
Aha! Förstår motiveringen. Är inte 10mm väldigt lite dock? Kanske i och för sig är stor skillnad på inget och 10mm...P Per_Eriksson skrev:
I vårt fall ligger dräneringen i underkant sulan och isoleringen (10cm isodrän eller om det var podrän) täcker åtminstone överdelen än sulan. Kommer inte ihåg på rak arm om den även gick ned på den vertikala delen men tror det...
I och med isolering och kappilärbrytande skikt runt dräneringsröret borde väl möjligheten till fuktvandring vara begränsad? Men man kan ju i och för sig få viss fuktvandring underifrån sulan då dem står på 'lerbotten'... Men då handlar det ju om 20-30 cm betong som ska värmas upp och transportera vatten. Nu kan jag definitivt inte denna typ av material/ byggnadsfysik men spontant borde väl potentialen vara rätt liten?
Tacksam för dina kommentarer och tankar! Även om jag argumenterar emot...
Ska höra med byggnadsingenjör imorgon om hans syn på isolering mellan nya plattan och gamla vägen. Återkopplar efter detta!
//Anders
Byggnadsingenjören tyckte att det i vårt fall var bättre att gjuta golvet hela vägen ut till gamla väggen och få maximal stadga. Han höll med om att det inte är fel att bryta köldbryggan och även minska risken för sprickor. Jag gick inte djupare in på hur tjock isolering som var lämpligt utan nöjde mig med att veta hur vi skulle göra.A aekeberg skrev:
Klicka här för att svara