2 438 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Undertrycksfläkt i krypgrund
Hej! Jag och min sambo har nyligen flyttat in i ett hus som lider av lite doft av fukt uppe i huset. Vi har installerat en avfuktare och en undertrycksfläkt och ska till att sätta till fler friskluftsventiler runt om i huset.
Nu till min fråga: när man är nere i krypgrunden kan man se att det lyser in utifrån i kanterna ut mot grundmuren, jag har hört att man kan täta detta med fogskum runtom för att se till att så lite luft kommer in i krypgrunden som möjligt nu när vi har en undertrycksfläkt, stämmer det eller har ni någon annan bra idé för att täta grunden?
Nu till min fråga: när man är nere i krypgrunden kan man se att det lyser in utifrån i kanterna ut mot grundmuren, jag har hört att man kan täta detta med fogskum runtom för att se till att så lite luft kommer in i krypgrunden som möjligt nu när vi har en undertrycksfläkt, stämmer det eller har ni någon annan bra idé för att täta grunden?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Är det mellan muren och syllen?
Jag hade samma "problem" och eftersom det var en såpass liten springa körde jag utefog, tror aldrig det gått att trycka i fogskum där ..
Jag hade samma "problem" och eftersom det var en såpass liten springa körde jag utefog, tror aldrig det gått att trycka i fogskum där ..
Jo, precis. Det var min far som kom på att dra fogskum, han testade göra det för delar av kanten, men utefog ser ju ut som en rätt bra idé, men jag är osäker exakt hur stor springan är.Dan_Johansson skrev:
Ok. Ja, då är det bra att täta och stänga ventilerna. Det finns ingen anledning att ha någon luftomsättning i grunden, utan fläktens uppgift är att skapa ett undertryck så att inte luft/lukt tränger upp i bostaden.
Drar du hela tiden in ny luft utifrån så kommer avfuktaren att jobba förgäves.
Drar du hela tiden in ny luft utifrån så kommer avfuktaren att jobba förgäves.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Utefog går ju att bygga rätt mycket, säkert 15-20 mm om man har stöd på båda sidor, och det kostar inte mycket på tex. byggmax ..Mathund skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden