S
Stabbsson: [citat] Detta är vad jag har att komma med, typ 0 info från vad jag kan se :cry:
7 svar · 3,8k läst
·
Luis Monroy
Luis Monroy: Jag vill täcka en gammal kall stenmur som är nu full av jord. Jag ska bygga en uteplats med trä så klart. Då behöver jag bygga en ”stöd” mur men det går inte att gräva pga att det finns stora stenar under. Material på muren kvittar bara den är stadig och att det inte kräver gräva. Kan sättas ihop med trägolvet som jag ska bygga.... några idéer??
0 svar · 1,6k läst
J
Jacon: [citat] precis så tänker jag mef
3 svar · 3,7k läst
D
Dertyui: Hallå där! Står inför samma utmaningar. Hur gick det för er?
8 svar · 5,2k läst
·
H
HEM2121: [citat] Det är ett tag sedan inlägget startade men jag tar gäna kontaktuppgifter till denna trevliga "gubbe".
7 svar · 2,9k läst
M
mrdance: Tack alla för svar!
8 svar · 1,2k läst
·
B
Baltazar747: [bild] [bild] Ska gräva ner ölandssten på tomten och jag stöter på patrull direkt. Vad kan detta vara? Jag har inte lokaliserat hur djupt det går än? Tack Martin
0 svar · 820 läst
·
P
Petter78: Jag vill ha in vatten i en äldre fastighet. Avståndet från yttervägg är ca 2 m. Det ligger timmer i botten och det är delvis berg under. jag har tänkt 70 mm in. Tips på hur jag enklast och bäst går till väga?
0 svar · 730 läst
·
S
Stugmannen: [citat] Bra att det går att identifiera exakt var lukten kommer ifrån. Kan nog vara bra att riva upp väggen snart och åtgärda för minska risken att det sprider sig och sedan kunna släppa det rent psykiskt. håller tummarna att det blir bra för er.
42 svar · 14,7k läst
Silver78
Silver78: Offerputsen är lättare att arbeta med och man kan även köra på lite tjockare än vanlig puts för att det är lättare och mer poröst. Man ska inte måla den utan då får man beställa med önskad pigment från start. Jag skulle inte börja där utan prova att tvätta ett par gånger om du inte redan gjort det innan lösning nummer två. Tänk även att fukten stiger kapillärt så
8 svar · 2,1k läst
·
N
Nettan K: Jaha, då har jag redan i unga år blivit med sommarstuga. Släktens lilla stuga utanför Örebro är tydligen min nu och jag har förstått att jag måste ta tag i dräneringen. Av ekonomiska skäl blir det på egen hand. Huset står på en sluttade bergsklack och är byggt med mur runt om. På den övre sidan är det lite för fuktigt på marken framför huset eftersom vattnet inte kommer
0 svar · 870 läst
J
Jerrkan: [citat] Okey är nog enklast så. Något tips på firma i sthlm området? Sökt på Google men hittar väll mest bolag som tar större projekt.
4 svar · 1,3k läst
L
Leif i Skåne: 8-16 den kan man ösa och justera med en skyffel. [bild] Kolla #4 https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-traedaeck.302611/#post-2796263
1 svar · 764 läst
·
H
HEM2121: [citat] Jag skulle begära att de gjorde om jobbet om du inte kan acceptera det. I annat fall ett större prisavdrag. Kan vara lärpengar för dem, det är inte bara att byta ut något som inte är beställt alt. ska firma prata med kunden och få godkänt av kunden.
30 svar · 10,4k läst
·
Skinnkeps
Skinnkeps: Tackar så mycket för alla svar. Kommer denna lösning fungera med tjälen? [bild] Våran trädgård är ju mycket högre än grannens så är en stenmur som håller upp trädgården. Vill ju ha staketet så långt ut som möjligt så borrar ett djupare hål brevid där stolpen står och gör sedan en kanal fram och petar i armering.
9 svar · 6,4k läst
·
Y
Yrrol: [citat] Nu några år senare så petade jag på högen med skopan för att känna om den var hård, men det var den inte. Frestas att använda den till att fylla hålor och jämna gräsmattor. Fast när det knappt växer ogräs på högen så anar jag att det inte är mycket växtkraft i den. Borde det inte gå att väcka liv i all jord om man blandar i lite gödning eller är dessa
5 svar · 2,1k läst
wildeside
wildeside: Har aldrig bultat på baksidan om det inte är någon vilse konstruktör som kommit på iden med att bulta ihop l-stöden. Däremot har jag gjutit i mellan l-stöd flera 100 meter sammanlagt, man använder krympningskompenserat cementbruk C32/40 och ser till att bruket fyller hela fogen, som därmed får stödmurs elementen att samverka. Jag skulle nog säga att dom har missat den biten när dom
3 svar · 1,4k läst
·
K
Kojfabriken: Verkar som ni fick det rätt! En äldre granne (ingen fara med corona vi höll goda avstånd) tittade just ut och bekräftade att paret som bodde här förr haft en tvättställning där. :) Alltid kul att upptäcka lite nedgrävd historia även om det inte var guld vi hittade .
10 svar · 3,8k läst
·
A
Albireo: Det är egentligen inte så svårt - men jag har kanske hjälpt dig med vilka frågor som måste besvaras ;) När dessa är besvarade finns säkert en passande lösning för dig.
3 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: [citat] 1 del cement 3 delar sand och ballast är extra för att fylla ut betongen med, lämpligt att ha 1 - 1,5 del 0 - 16 kross eller annat större grus om du har, inte så noga då det är en platta på mark vad jag förstår. Kasta i lite järnskrott som armering är inte fel
8 svar · 11,3k läst
M
Memmed1980: Hejsan Jag har såna sprickor på mitt hus i gillestugan Och golven ovan lutar sig + det låter när man går. Jag förstår att huset sätter men vad bör man göra ska man lyfta huset från grunden som det visas på reklam
8 svar · 4,4k läst
·
kenneth5828
kenneth5828: Betongbil med pump, går att pumpa långa sträckor.
5 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Blir nog enklare med lite bilder. Men armering kommer behövas oavsett.
1 svar · 1,1k läst
E
Emile88: [citat] Okej då vet jag Kan passa på att fråga, när det står dräneringssträngen har fall mot avloppet? Fall är jag med på, men går den ihop med avloppet månn tro? Sen finns det på ena kortsidan av huset en betong brunn? Kan det vara till dagvatten?
4 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: Murade väggar som står på en hel platta eller en sockel av betong, mellan vägg och sockel brukar det inte vara tätt så där kan vatten komma in med väta på vägg och golv.Dräneringen om det finns kan vara gammal, en ny lite felgjord, kan även vara att den ligger för högt. Så för att ordning på det, blir det kanske att bita i äpplet och dränera om. Mycket beror på vad sockeln
2 svar · 1,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Intressant, var finns sådana tabeller? EDIT: Hittade: https://swedgeo.se/globalassets/publikationer/ovrigt/handbok-plattgrundlaggning/kapitel3-dimensionering-av-separata-plattor.pdf
16 svar · 10,6k läst
J
jonaserik: Oavsett så ska det vara en lutning ut från hus och hur mycket beror på topografin runt huset och hur det passar in. Det behövs inte så mycket lut för att vatten ska dit du vill, ett lut ska det vara.
4 svar · 2,0k läst
T
trasker: Någon som kan tipsa om ett bolag med F-skatt i Skellefteå som kan sätta markskruv till en altan? Och då menar jag som vet ett bolag som gör detta, inte som kanske gör det :) Gärna ett bolag med goda referenser.
0 svar · 1,2k läst
J
Jarlsgård: Ja det finns ju T-böjar som du kan koppla på dagvattnet och sedan dra ett rör till fundamentet till utedelen. Dock behöver inte det röret i sig vara 110mm från själva utedelen utan det räcker med 50mm. Så en T-böj, en skarvmuff 110mm och 50mm rördelar bort till utedelen. Djupet skulle jag som sagt säga inte behöver vara mer än 20cm.
7 svar · 2,6k läst
Frajoy
Frajoy: Det är lera, men det blir hårdare på ca 8-8,5m enligt geoteknikern. Det märkte vi också nu när vi slog ner ett 9m järn. Vi har redan grävt upp ner under huset, därifrån har vi tryckt ner 3m armering för hand då det är lera. Sedan tryckte vi med grävskopan 3 meter till. Därefter svetsade vi på ytterligare 3 meter. Då fick vi iden att sätta en hylsa som passade i 25mm järnet och
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.