Grund & Markarbeten
Lucky2015: [citat] Tänkte att det blir sommarens projekt. Staplade upp den tillfälligt på plintar. :)
stf01: Det vanliga med att marken inte ska luta inåt gäller ju. En plintgrund är välventilerad ja men hamnar det vatten under så tar det längre tid att torka ut.
Cquencer: Tack för svaret! Tänkte svara hur jag gjorde tillslut även om det är för ett år sen nu. Jag grävde hela vägen ner till botten i L-profilen och gjorde helt rent. Sen borrade jag in ett antal armeringsjärn i stödmuren och bockade runt den lite. Sen lade ag på primer på l-profilen så att betongen skulle hugga även direkt där. Sen fyllde jag upp hålet med betong och gjöt fast
bjuran76: Hej, Skulle behöva eran experthjälp igen! Jag har fått hem marksten 35x35x5 som jag ska lägga som gångar, inte garageuppfart. Nu till frågan, jag tycker att rutnät ser snyggast ut men alla verkar lägga förband. Är det så att förband håller ihop bättre med åren? Ni som lagt rutmönster, ser det fortfarande snyggt ut efter ett antal år? Tacksam för input! Tack.
jonaserik: Blir till att kasta in bruket i hålen eftersom dom verkar djupa skulle nog snacka med en murare om detta, tror det lönar sig att betala ev lite konsultatoinsarvode eller leja hen.
tompax: [citat] Det är ju lämpligt att sätta fönster där sprickorna är, för då får man bort sprickorna. Har det inte hänt något med sprickorna de senaste 15 åren, så är väggarna rimligen inte i rörelse. När ni bilar upp bottenplattan bör ni vara extra försiktiga just där sprickan är, Ta en bit i taget och gjut upp en klack. Men så skall ni göra runtom i alla fall. Att ni bilar bort
1Melina: Hej, Behöver hjälp med att hitta prisvärd och pålitlig firma som kan ta bort gamla impregnerade träreglar i bjälklag. Har köpt ett radhus i Viksjö från 1970 med krypgrund. Önskar även att samma firma installerar ventilerat golv, ex. Nivell. Någon som kan rekommendera någon bra?
snabb_andre: Det var ingjutet ett tätningslock men gjutningen har släppt och det gamla locket har rostat ihop så den går inte att återsnvända. Innermåttet på röret är 90mm och utsida 140mm. Med vänlig hälsning, Andre
trasker: Hej, Vi har en stenbelagd uppfart som skulle behöva lite kärlek. Den är ganska ojämn (ska de hur den börjar se ut när kärlen gått ut) och det växer mossa mellan stenarna. Tror inte det finns utrymme i tidsbanken för att plocka upp och lägga om den i sommar. Några tips på hur man piggar upp den? Tänkte skrapa ur mossan mellan stenarna. Vad gör man sen? Låter det vara eller fyller
Rabbithole: Det är inte så att det bara lutar lite mer vid brunnen och att man alltid kör där och sprätter iväg kantstenen?
kashieda: Jag håller med, det är troligen onödigt att dränera. Om du är orolig, eller bara tycker det är kul att mäta, kan du sätta in luftfuktighetssensor i det ventilerade golvet och baserat på det eventuellt sätta in en avfuktare.
Pixelmir1: Det var lättare än väntat att såga av ett stycke och få dit en förgrening. Den hade lite mån invändigt och sluter tätt med hjälp av muffen. Det har regnat och allt ser ut att fungera utan läckage. Nu väntar vi bara på beställd extra Kupa och stuprör som ska monteras på den befintliga hängrännan. Tack för tips!
Mr L: Är i taget att dränera vårt hus. Lutar åt Isodrän eller motsvarande. När detta är gjort så lutar det åt att om något år bygga till ett vinterbonat uterum på kortsida av huset. Då blir det platta på mark enligt konstens regler. Blir det några problem då med att man har isodrän på kortsidan av huset där tillbyggnad ansluter? Och vad bör man tänka på med att förbereda med
Buss511: Hej! Har ett gammalt torp som jag håller på att fixa med. Torpargrunden är ny sedan 10 år. Stugan har stått tom från år 2016 - 2019 utan underhållsvärme. År 2018 var det en rörläcka i marken 5-10 meter från huset. Läckan sipprade under lång tid men blev upptäckt och åtgärdad under augusti 2018. Under huset går berg. I halva grunden är det utgrävt och där går bra att ta sig
Øybo: [citat] Vi bor i Norge. Det kanske också har med saken att göra.. ;)
topmount: Tänker fogskum. Lägga en sträng på utsidan och har du tejpat mot insidan så hamnar största delen av skummet mot utsidan av formen.
C.Lundin: [citat] Du behöver ju gjuta en sula i varje fall. Om du inte vill ha plintar istället. Sen kan du i så fall mura en sarg eller grundmur. Men det är ju inte mycket mer jobb med en platta, så om du har minsta tanke på att gjuta det senare så skulle jag gjort det direkt.
b8q: Tänk oorganiska och genomsläppliga material på väggar (puts, kakel, silikatfärg) och golv (betong, klinker) så klarar du dig långt. Undvik mattor och organiskt material direkt mot väggar och golv också. Eller så tar du till det tunga artilleriet och bilar ur källargolvet, dränerar och isolerar och gjuter nytt golv med golvvärme, samtidigt som du även dränerar om och isolerar på
ravve007: @Needas wow tack för svar, känner mig tryggare nu! För att dubbelkolla, jag menade insida av källarväggarna. Det är viktigt att den då ska vara diffusionsöppen så väggarna kan andas, eftersom det är ytterväggar. Har du använt den på insidan också? :)
mlkjhr: Anger riktning och avstånd till ett objekt, brandpost, avstängningventil, nedstigningsbrunn eller annat. Går i princip att flytta til annan plats med rätt avstånd och riktning men som sagts, kontakta kommunen för säkerhets skull.
Hank_Ö: Tack för bra beskrivning @Autodidak1 jag gjorde precis såsom du skrev. Det var väldigt svårt att komma åt in mot väggen, så jag fick täta i två omgångar och några ställen kunde jag inte komma åt varken med cellplast eller fogskum så där tryckte jag in några bitar med stenull. Gjutningen gick rätt bra också, även där svårt att komma åt men nu ovanifrån. Konsistensen på
agentkent: [citat] Ja det är sant. Nämner dem lim så ska det ju inte vara några konstigheter. Tack Peter!
joakim_j: Jag kommer att vänta med dräneringen, kanske tar den till sommaren. Det är nog mest viktigt ifall man har fuktig jord direkt mot väggarna, eller vatten direkt under plattan. I mitt fall så ligger det en gammal platonmatta med singel utanför, det verkar funka bra. Väggarna var snustorra utom i ett hörn där jag misstänker att takavvattningen har åkt rakt ner i backen. På golvet låg ett
Serkan: [citat] Behöver inte spränga altid går att spräcka med krut och då behövs ingen besiktning
Kallebo: [citat] Är sällan här nuförtiden, men det står väl ingenstans att det måste vara dränerade. Vet inte riktigt varför vi valde det. Det var grävare som insisterade på att det skulle vara dränerade och jag sa inte emot.
Anonymiserad 255302: [citat] Tack! Försökte hitta någon info om diffusionsmotståndet, men hittade inget. Men tror ändå att jag då bara tar platonmatta direkt mot den rena muren och sedan dränerar. Hur sätter man fast platonmattan mot muren enklast?