14 715 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Lukt i hus, inget besmannen känt
Sida 1 av 3
Hej. Vi ska köpa ett hus, Hoppas jag. Huset är besiktigat av anticimex och har väldigt få fel. Krypgrunden är ovanligt fin å torr sa han o ingen fukt över gränsvärde. De finns tryckt material som legat i grunden men är nu utslängd, spillvirke. De finns en tryckt syll, ingen fuktkvot som överstiger gräns och han sa att det absolut inte behövdes bytas något.
Ingen annan fukt uppmättes i huset. Nu då, när vi var där, stannade en unken lukt kvar i håret på mig. Vad kan det betyda? Den fanns kvar när vi gått o jag kände en skum lukt i huset. Inte jordig. Men den stannade på mig. Vad kan de betyda? Kan de va ventilationen? Kan de va gammal skada/ virket som gett lukten men den kommer ge me sig? Kan undertryck i krypgrund hjälpa även om han säger att den är torr?
Ingen annan fukt uppmättes i huset. Nu då, när vi var där, stannade en unken lukt kvar i håret på mig. Vad kan det betyda? Den fanns kvar när vi gått o jag kände en skum lukt i huset. Inte jordig. Men den stannade på mig. Vad kan de betyda? Kan de va ventilationen? Kan de va gammal skada/ virket som gett lukten men den kommer ge me sig? Kan undertryck i krypgrund hjälpa även om han säger att den är torr?
Är det besiktigat nu? Det är framförallt på försommaren som det är fuktigt i krypgrunden. Men om den har fuktproblem borde det även synas påväxt. Var det i grunden du kände doften eller inne i huset. Ofta kan man ju tycka att det luktar annorlunda hemma hos andra. Men unken lukt är såklart inte bra. Unken lukt kan även bero på bristfällig ventilation.
Jakt på lukt kan bli ett evighetsprojekt. Själva höll vi på i 7 år. Hade jag känt något vid visning hade jag inte köpt. Vi har bytt panel, alla skivor på väggarna invändigt och köpt en ozonmaskin mot luktsmittan. Nu är det 99 % borta.
Vill verkligen inte skrämmas men lukt är inte lätt, även om det som i vårt fall inte är farligt (mögel) så är det skitjobbigt att känna att man luktar.
Vill verkligen inte skrämmas men lukt är inte lätt, även om det som i vårt fall inte är farligt (mögel) så är det skitjobbigt att känna att man luktar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Luktsinnet ljuger sällan, men om du vill ha hjälp här måste du berätta mer om huset. Min personliga erfarenhet av Anticimex besiktningsmän är att de inte är överdrivet kompetenta. De borde hålla sig till skadeinsekterna.
Ja det är besiktigat nu.
Det finns kalkutfällningar i krypgrunden vilket kan tyda på belastning. Dock väldigt lite, vad han sa. Men det var det enda. Detta var inne i huset. Främst i hall och kök, där ligger även den där trycka syllen.
Vill så gärna köpa huset men är livrädd för lukten. Ingen annan känner den som mig, inte sambo inte mäklare och inte besiktningsman.. och de lukta inget heller i grunden enligt han. Vi har själva inte varit nere, utan vid kontraktskeivning göra en egen koll, med rätt att backa om huset är riktigt kass. Tycker bara det är konstigt att jag känner men ingen annan.
Det finns kalkutfällningar i krypgrunden vilket kan tyda på belastning. Dock väldigt lite, vad han sa. Men det var det enda. Detta var inne i huset. Främst i hall och kök, där ligger även den där trycka syllen.
Vill så gärna köpa huset men är livrädd för lukten. Ingen annan känner den som mig, inte sambo inte mäklare och inte besiktningsman.. och de lukta inget heller i grunden enligt han. Vi har själva inte varit nere, utan vid kontraktskeivning göra en egen koll, med rätt att backa om huset är riktigt kass. Tycker bara det är konstigt att jag känner men ingen annan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt?
Huset är byggt 78, krypgrund och träfasad. Självdrag. Trossbotten av asfaboard och plastfolie på markJ justusandersson skrev:
Ja det känner ju jag med. Man vill ju inte bli känd som "den där som luktar illa". Blir rädd å förvirrad. Samtidigt försöker man ju se lite ljus med hänsyn till att besiktbingsmannen inte alls var orolig, och inte känt nåt. Vet inte om jag är extremt kritisk och försiktigL Lane skrev:Jakt på lukt kan bli ett evighetsprojekt. Själva höll vi på i 7 år. Hade jag känt något vid visning hade jag inte köpt. Vi har bytt panel, alla skivor på väggarna invändigt och köpt en ozonmaskin mot luktsmittan. Nu är det 99 % borta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hus med uteluftsventilerad krypgrund fungerar bara med begränsad isolering i bottenbjälklaget. Fram till 1975 gällde i princip 15 cm isolering, vilket brukar vara OK. 1978 är ett gränsfall, man kan ha tillämpat nya normer med krav på större isoleringsmängd. Sedan kan det naturligtvis vara andra saker som orsakar lukten. Själv skulle jag inte köpa ett hus från 1978 med krypgrund.
I vårt fall var det tryckt panel utan luftspalt som var problemet, tog oss tre år att upptäcka (vi trodde källaren var boven) då alla problem verkar lukta snarlikt. Och 4 år att åtgärda eftersom vi gjort allt jobb själva, bytt hela fasaden ända in och som sagt helt nya skivor inne. Även om man hittar problemet är luktsmittan det allra värsta, isolering, tapeter, plast, alla möbler, soffor, sängar, alla kläder alla textil. Jag är övertygad om att vårt hus inte längre luktar utan det som finns i. Så om ni köper behöver ni nästan hitta problemet och åtgärda innan flytt.
Sen är människor olika, min sambo känner det inte alls längre medan jag gör det. Jag har bra luktsinne och sen tror jag håret är en faktor. Har man längre hår sätter det sig i det och man känner det. Jag tror inte du har fel, utan troligare besiktningsmannen. Du kände ju att det luktade!
Jag hade typ ångest av att sitta i små grupprum på jobbet samt att krama vänner de första åren innan vi hittade problemet och började åtgärda. Så ta det du känner på allvar, hade det verkligen inte spelat någon roll för dig hade du ju inte startat den här tråden
Sen är människor olika, min sambo känner det inte alls längre medan jag gör det. Jag har bra luktsinne och sen tror jag håret är en faktor. Har man längre hår sätter det sig i det och man känner det. Jag tror inte du har fel, utan troligare besiktningsmannen. Du kände ju att det luktade!
Jag hade typ ångest av att sitta i små grupprum på jobbet samt att krama vänner de första åren innan vi hittade problemet och började åtgärda. Så ta det du känner på allvar, hade det verkligen inte spelat någon roll för dig hade du ju inte startat den här tråden
Sen vill jag tillägga att direkt man går in i ett hus med lukt ställer luktsinnet om sig till den nya referensramen. Jag har aldrig känt lukten hemma. Bara i kläderna i en annan miljö, på jobbet, hos vänner och på hotell. Så att inte man känner lukt betyder inte att den finns.
Dock finns det människor med känsliga näsor som kan, vi hade en person från ocab här som karakteriserade lukten direkt och uteslöt källaren (tydligen var lukten för söt för det). Så kom vi på rätt spår, men det berodde inte på bolaget han kom från utan på den enskilda mannen som var här. Åtgärda det och ozonbehandla sa han och gick.
Dock finns det människor med känsliga näsor som kan, vi hade en person från ocab här som karakteriserade lukten direkt och uteslöt källaren (tydligen var lukten för söt för det). Så kom vi på rätt spår, men det berodde inte på bolaget han kom från utan på den enskilda mannen som var här. Åtgärda det och ozonbehandla sa han och gick.
Jag hade inte köpt.
I vissa hus med krypgrund står huset på balkar så jorden har rasat in under huset, det kan ge mögellukt som kommer från marken precis utanför huset, har sett många exempel.
Sitter lukten kvar i håret och i kläder efter en kort stund så kommer din familj att lukta så för all framtid.
I vissa hus med krypgrund står huset på balkar så jorden har rasat in under huset, det kan ge mögellukt som kommer från marken precis utanför huset, har sett många exempel.
Sitter lukten kvar i håret och i kläder efter en kort stund så kommer din familj att lukta så för all framtid.
Redigerat:
Nä fy vilket tråkigt svar! Dock santL Leif i Skåne skrev:Jag hade inte köpt.
I vissa hus med krypgrund står huset på balkar så jorden hat rasat in under huset, det kan ge mögellukt som kommer från marken precis utanför huset, har sett många exempel.
Har besiktnins mannen godkänd huset är det med största sannolikhet bra.
Om du fortfarande är osäker kan du göra en utökad kontroll av krypgrund om det nu är där du känner lukt.
Lyssna inte på dom som säger att du inte ska köpa, ingen kan. Säga något utan att ha sett huset finns jättemånga hus från 70-talet med krypgrund som fungerar jättebra..
Skulle det mot förmodan finnas problem med krypgrund så finns det alltid lösningar som inte behöver kosta skjortan
Om du fortfarande är osäker kan du göra en utökad kontroll av krypgrund om det nu är där du känner lukt.
Lyssna inte på dom som säger att du inte ska köpa, ingen kan. Säga något utan att ha sett huset finns jättemånga hus från 70-talet med krypgrund som fungerar jättebra..
Skulle det mot förmodan finnas problem med krypgrund så finns det alltid lösningar som inte behöver kosta skjortan