A
Användare314: Okej, nu är det ju så kort sträcka men det är ju alltid trevligt om ytvattnet på vägen har någonstans att ta sig. För att bilda sig lite av en uppfattning kan det kanske vara rimligt att kolla lite i TRVs författning om enskilda vägar; https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/74982/Ineko.Product.RelatedFiles/2020_089_handbok_projektering_och_byggande_av_enskilda_vagar2.pdf Inte för
32 svar · 7,8k läst
L
Leafy: Sista grejen gällande krypgrunden. Är detta något jag kan åtgärda eller är det bara att acceptera att det är så, ser ut som det vittrat sönder men allt är hårt och går inte att bryta av något för hand. Har varit såhär de senaste 3 åren jag bott här så förmodligen längre än så om jag får gissa. [bild] [bild]
4 svar · 1,2k läst
·
K
Kallelsen: Ok. Någon som har erfarenhet av konstruktion med https://www.plannja.se/produkter/tak/roof-details/plannja-combideck-45_950 eller liknande produkt? Kanske skulle kunna vara ett alternativ med stämp på mitten. Självbärande upp till 2,4m och spännvidden är ca 3,60
5 svar · 3,3k läst
Rasmus Mikkola
Rasmus Mikkola: Håller i dagsläget på att gjuta, Torpet är från slutet av 1800 talet och grunden var genom rutten och vi beslutade att gjuta en platta.
3 svar · 4,2k läst
·
G-83
G-83: Det är väldigt svårt att säga utan att titta på plats. Vad du har för markförhållanden spelar såklart en ganska stor roll. Ett enkelt sätt att kolla om underlaget är stumt är att hyra en padda av större modell och köra över med. Om det ”svarar” bra i paddan, att den nästan vill studsa, är det nog lugnt. Markduk har man för att hålla isär det material man har i backen, t ex
3 svar · 4,2k läst
holmberg87
holmberg87: Lägg upp några bilder på hålet och grunden, vad den är gjord av så får du säker tips och råd här som kommer att hjälpa dig. Kommer gå fint!
8 svar · 2,7k läst
·
yonna
yonna: Detta gäller ju all sorts grus. Om du vill ha mer underhållsfritt håller du gångarna gräsade eller så lägger du plattor. Jag har inget bekymmer med rotogräs på sikt och frön har svårt att etablera sig i diabasen. Längs min carportinfart har jag en 2 m hög bokhäck som nu börjar fälla vinterbladen och dessa handplockas nu på våren sedan är det problemet löst. Jag skulle själv
5 svar · 3,0k läst
useless
useless: Ser ut som gammal hederlig 'bonngjutning'... Spola ren hålen med vattenslangen och fyll igen med vanligt putsbruk.
3 svar · 1,7k läst
·
T
Toneey: Hej har ett källargolv med 5cm rockwool skivor som isolering kan man ha golvvärme på det? Är det bra med rockwool skivor? Lägger upp en bild med beskrivning hur källargolvet är gjort. [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
B
Björkdahl: Bästa sättet är att titta inne i krypgrunden. Det är där det syns lättast Det finns flera olika saker som avslöjar fukt/problem. Bland annat att färg släpper/bildar bubblor, det luktar ”källare” liksom fuktig doft bland annat Som sagt svårt att avgöra rakt upp och ner, enklast att be ett företag mäta, det tar några få minuter att få ett uttalande
10 svar · 1,7k läst
·
M
Makaronen: [citat] Det har ju ändå fungerat de åren huset har stått och det har inte blivit några sättningar som syns. jag avvaktar ett litet tag till och ser om det kommer några fler åsikter, annars blir det nog på det viset. Tack.
2 svar · 1,6k läst
·
R
Robelirob: På mitt förra hus från 74 med tegelfasad så var det ingen fara men jag rensade bort allt vad buskar o träd heter runt huset, samt för att sova gott så grävde jag ned dränering med Platon matta o dränerings slangar, mest för att sova gott, samt att det visade sig att det inte fanns någon dränering alls så det var ett bra beslut och fukt halten minskad i ytter väggarna
6 svar · 3,9k läst
Hus717
Hus717: Kör på en N2 klassad fiberduk.
2 svar · 2,6k läst
G-83
G-83: Har en kollega som gjorde mycket husgrunder till ett kataloghusföretag, minns ej vilket. Där var direktiven att makadamen inte skulle paddas. Ett par äldre maskinister jag jobbat med säger att förr fick man inte packa makadamen. Jag har inte fått någon förklaring till varför. Min egen erfarenhet är att om man ska lägga cellplast på makadam packar jag den med 100kg padda för att
9 svar · 5,9k läst
R
Robylin: Stort tack för svar Stefan! Då kan jag släppa det och fokusera på allt annat som behöver fixas:-)
2 svar · 2,0k läst
·
H
hempularen: OK, låter bra. Var ungefär en sådan åtgärd jag tänkte på. Om det är tjäl-relaterat, skulle det kunna vara någon vits att täcka marken någon meter runt varje plint med frigolit, och kanske gräva ner den där den skulle sticka ut utanför huset?
2 svar · 5,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det där ser väl bra ut! Inget högt liggande grundvatten, och inte bara lera meter efter meter. Så jag tror inte att ni behöver vara oroliga. Hur har grannarna i närheten gjort, och var ligger tomten? Och välkommen till Bygga Hus-forumet Nile94
1 svar · 2,3k läst
·
A
Abudharr: Hej! Vi har en del fyllnadsmassa, mesta dels jord med en del lera på vår tomt som vi vill bli av med. Finns det någon som behöver är ni mycket välkomna att ta så mycket ni vill ha, det är ca 25-35ton, bilden Fraktkostnaden står mottagaren för. jorden finns centrala Hisingen i Göteborg. Hör gärna av er om ni har några frågor. Med vänlig hälsning/Abu
0 svar · 1,3k läst
·
P
Pdc: Ja det är relativt bra ventilerat och går även att få bort ev fukt med en avfuktare om nödvändigt. Vill dock inte ha stående vatten under huset och funderar på om vatten kommer att sjunka undan om jag dränerar till en lägre nivå runt om huset. Beroende på hur djupt jag gräver behöver jag då ev fylla på med makadam under huset för att få till en nivåskillnad mellan dränering
2 svar · 1,7k läst
J
jonaslatt: Ofan. Ne inget sånt jag köpte. Min gamla asfaltkross uppfart e typ som riktigt asfalt. Men har släppt lite runt om mot riktiga asfalten och trottoaren så ska göra om och rätt nu
11 svar · 10,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Står stolpen till 80 % på grannens mark kan det inte vara mycket ni vinner på att ta bort den, ni får ju fortfarande inte snedda på granntomten om det är så. Elskåpet däremot är ju bara en ekonomisk fråga att få flyttat, så det verkar ju vara den enkla vägen. Rättshaveristspår: Vems är grindstolpen? Om vi antar att ingen vet, men ni låter grannen äga den så är det sen bara
2 svar · 3,5k läst
J
JockeHX: Har precis asfalterat min uppfart i Stockholmsregionen, asfaltsfirman (en av de stora) skulle ha 340kr + moms /kvm för själva asfaltsläggningen. Underarbetet inte inkluderat förstås. Där lönar det sig att kolla runt, flera firmor ville ha närmare 1300 + moms /kvm för hela underarbetet (schaktning, krosslager i två omgångar). Jag höll på att trilla av stolen... I mitt fall rörde det
2 svar · 1,7k läst
H
Henrikleander: Hej! jag har tänkt bygga en låg mur utåt gatan i en sluttning bara för att avgränsa vår tomt har tänkt lägga endast en rad med mursten som är ca 390*150*150 mm Har tänkt att ca 2/3 av stenen är synlig kan jag lägga stenarna löst eller måste jag limma? När muren är så låg, hur gör man med underlaget? ut mot gatan är det asfalt som jag ska lägga mot och insidan blir det Singel
0 svar · 1,9k läst
B
bjomape: [citat] Nej, jag skrev ju att jag satte igen alla utom två. Så en aning friskluft kommer in. Men det är golvet som är den intressanta frågan i den här tråden. Någon som har input där? Min idé är ju enkelt trägolv - men vad? Spånskivor? Råspont? (finns det något liknande som blir jämnare?) Trall?
5 svar · 3,0k läst
·
E
Emanan: Hej! Skall bygga ett (helst isolerat) utrymme/rum för en LTA-pump jag har bredvid huset (se Sketchup-bilden nedan) och funderar på krypgrund eller ej. Ovanpå "rummet" är det tänkt att jag (längre fram) skall bygga ett garage. LTA-pumphuset är i sig självt isolerat så utrymmet/"rummet" behöver inte hålla 10+ eller ens plusgrader utan är mest till för att skydda mot vind och givetvis
0 svar · 802 läst
·
A
Albireo: Hur kan det vara att gå upp / ned på en ramp med ca 35% lutning (eller ca 20°) Längd ca. 6-8m (inte bestämt) Är det för mycket? / Svårt? Är det "för häftig" lutning? Är det mycket ifall man ska nedför rampen med en åk-klippare (från 0° till ca. 20grader - i ett veck) Kommer det att ta i klipp aggregatet? (hur beräknar man detta? - har ingen just nu)
1 svar · 2,9k läst
N
NoOne2k: [citat] Hör med de på Cramo vad de har att hyra ut, det du vill ha är en sökare och en sond som du matar in i röret, på jobbet fäster jag sökaren på en rörål (flexibel glasfiberstav) för att kunna skjuta in sonden i röret. [citat] Sökbandet ska ligga ett par centimeter ovanför själva tomrör/fiberduct för att förvarna om att här ligger det fiber när man gräver. I sådant
10 svar · 4,5k läst
·
R
Roundup: Handhållen betongfräs, typ Flex eller motsvarande, är nog lämpligt.
1 svar · 2,7k läst
·
haggle
haggle: Har brutit upp golv för att tilläggsisolera, och har några frågor. Huset har en källare under ca 1/3 av huset. Bjälklaget är fint, men över källaren har det varit angripet av något. Vad? Är det för att det varit fuktigt i källaren? Tidigare har det inte varit någon luftförbindelse mellan källare och krypgrund. Nu kan jag om jag vill lämna öppet mellan källare o krypgrund. Jag
0 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.