Närbild på en gammal källarvägg med avfallande puts och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
dfviv5Po9rP8c6FX6 Närbild på en gammal källarvägg med avfallande puts och mögel.
Skapa konto

Delar av min gamla källarvägg tappar puts och är mysigt luden som synes på bilden. Dränerade väggen förra sommaren men förfallet fortsätter, mycket smulor lossnat från vägen om men borstar på den, detta på enbart ett fåtal meter, resten av väggarna har kvar pressen från 1920
Källaren är ganska dragig och ouppvärmd men jag upplever den som torr.
Utanför den skadade vägen finns en betongtrappa, kan den vara del av bekymret?

• Närbild på gammal källarvägg med lossnande puts och fluffiga beläggningar, intill ett fönster.
    Skapa konto
Löses det upp i vatten är det saltutfällningar.

Staffans2000
Smaka. Smakar det salt, är det salt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Smaka. Smakar det salt, är det salt.
Nja. Om det inte är det då?

Staffans2000
Silver78 Silver78 skrev:
Nja. Om det inte är det då?
Börja i den lättaste änden.
Slicka först.

Tack, bra tips, löstes upp i vatten och smakade salt därefter
Då är frågan vad jag skall göra åt det hela, vägen är isolerad med isodrän på utsidan och mest salt är det på delen ovan mark.
Kan yttertrappan dra in så mycket fukt att det sprids 3 m åt vardera hållet?

S Spongebob68 skrev:
Tack, bra tips, löstes upp i vatten och smakade salt därefter
Då är frågan vad jag skall göra åt det hela, vägen är isolerad med isodrän på utsidan och mest salt är det på delen ovan mark.
Kan yttertrappan dra in så mycket fukt att det sprids 3 m åt vardera hållet?
Yttertrappan är en mycket trolig orsak. Saltutfällningar beror på att fukten tar med sig salt från marken och transporteras in för att kristalliseras på den sidan som är minst fuktig och varmare. Ett alternativ är att tvätta med Weber murtvätt. Fungerar inte det efter ett par behandlingar så måste man antingen åtgärda dräneringen eller putsa med offerputs som man tvättar, förstärker vid behov.

Tack för info, lite skrämmande process.
Offerputs verkar vara en del i lösningen sant att bila bort trappan hur det nu skall gå till utan att hela huset skakar sönder.
Frågan är om det är regnvatten på trappan sin kommer in eller om det är markfukt som dras in i trappan
Har ni putsat med offerputs, är det hanterbart eller ett proffsjobb?

Offerputsen är lättare att arbeta med och man kan även köra på lite tjockare än vanlig puts för att det är lättare och mer poröst. Man ska inte måla den utan då får man beställa med önskad pigment från start. Jag skulle inte börja där utan prova att tvätta ett par gånger om du inte redan gjort det innan lösning nummer två. Tänk även att fukten stiger kapillärt så problemet är förmodligen under trappan. Hur ändras det över tid? Försvinner problemet när det är torrare i marken? Den främsta anledningen till man kör med offerputs är när andra lösningar inte är möjliga eller svåra och för att förhindra skador på väggen. Väl offerputsen är på plats är det tvätt och att fylla i där det sprucket som gäller vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.