Har tänkt mig gjuta en platta bredvid mitt hus, 4x4 m ca. Avsikten med denna platta är att när jag kastar ner ved i källaren via en lucka i min stenfot, så skall det vara enkelt att städa upp skräpet efter. Bor på landet. Vidare tänker jag mig använda plattan som uteplats på sommaren, då ingen ved körs. Plattan skall tåla att köras på med mindre traktor typ 3 ton. Då där idag är en befintlig grusgång med singel, anser jag att marken är bra under, fylld med bärande material. Så hur tjock bör gjutning vara? räcker 10 cm. och armering. Funderade även på att lägga U-balk som form och kant på 3 sidor, (ej mot husgrund). Svetsa samman dessa i två hörn. Plattan skall vara jäms marken, så singel vid två sidor, och gräs en sida.

10 cm är nog lagom.
Skippa U-balken, gör en träform och sätt en trekantlist i överkant så får du en snäll fasning av betongkanten.

Protte

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tack för ditt svar, funderat också på detta med list, men tänkte att detta kanske skyddar kanten när man kör upp o ner på den.

Problemet är, att det är svårt att komma till med betongbil. Någon som vet hur mycket betong en blandare på 125 liter klarar? I fall jag måste blanda själv. Så klart mycket jobb, men med två blandare och lite kompisar så få det gå. Priset att blanda själv blir säkert lägre, men helt annat jobb såklart.

Grannen gjöt lite knepigt till så de hade en traktor med långskopa som bar betongen mellan betongbil och formen.

Protte

Betongbil med pump, går att pumpa långa sträckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.