2 596 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Akut hjälp! 90 mm stuprör
Hej forumet!
Jag håller på att installera nytt avlopp för kondensvatten ifrån en värmepump och hade köpt rördelar med 110 mm i diameter men upptäckte att jag har ju bara 90 mm stuprör..
Vad har ni för tips att kunna komma vidare? Finns det något att köpa som kanske kan konvertera från 90 till 110 eller vart man kan hitta rena 90 delar.
Behöver verkligen få hjälp helst innan påsk!
Jag håller på att installera nytt avlopp för kondensvatten ifrån en värmepump och hade köpt rördelar med 110 mm i diameter men upptäckte att jag har ju bara 90 mm stuprör..
Vad har ni för tips att kunna komma vidare? Finns det något att köpa som kanske kan konvertera från 90 till 110 eller vart man kan hitta rena 90 delar.
Behöver verkligen få hjälp helst innan påsk!
Håller på att gruva ur en grop utanför huset och skall gjuta en platta som min kommande luft/vatten värmepumps utedel skall stå på. För att leda bort kondensvattnet så är tanken att gjuta in ett rör som ska skarvas på stupröret som ligger precis runt kröken av husväggen.J Jarlsgård skrev:
Vi har köpt hem alla möjliga vinklar och även långa rör med 110 mm i diameter men upptäckte att stupröret bara är 90 mm i diameter. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det annorlunda men det är såhär vi vill göra det.
Tanken är att skarva på stupröret så jag slipper gräva så djupt ner!J Jarlsgård skrev:
Men finns det ens 90 delar? eller delar som kan omvandla från 90 till 110 eller liknande?
Du behöver inte gräva långt ner.. Knappt någonting! Stupröret går inte ner i marken utan går över till dagvattnet ovan mark. Så direkt under marknivå är det dagvattenrör och det är 110mm.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ute-pa-den-skanska-landsbygden.283006/page-5
Kolla i min tråd och se om det ger lite klarhet, har nämligen gjort exakt så som jag tolkar att du vill göra
Men ett tips, lägg röret en bit ner i backen 10-20cm för att minska frostrisken. Visst, de förläggs en värmekabel men den brukar inte vara XX meter lång utan är typ 1-2m så att säkra upp lite sista biten skadar inte
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ute-pa-den-skanska-landsbygden.283006/page-5
Kolla i min tråd och se om det ger lite klarhet, har nämligen gjort exakt så som jag tolkar att du vill göra
Men ett tips, lägg röret en bit ner i backen 10-20cm för att minska frostrisken. Visst, de förläggs en värmekabel men den brukar inte vara XX meter lång utan är typ 1-2m så att säkra upp lite sista biten skadar inte
Okej så du menar skarva på typ en skarvmuff med en anslutning upptill och bara köra ett rör rakt upp och strunta i stupröret? hur djupt på ett ungefär?J Jarlsgård skrev:Du behöver inte gräva långt ner.. Knappt någonting! Stupröret går inte ner i marken utan går över till dagvattnet ovan mark. Så direkt under marknivå är det dagvattenrör och det är 110mm.
[länk]
Men ett tips, lägg röret en bit ner i backen 10-20cm för att minska frostrisken. Visst, de förläggs en värmekabel men den brukar inte vara XX meter lång utan är typ 1-2m så att säkra upp lite sista biten skadar inte![]()
Ja det finns ju T-böjar som du kan koppla på dagvattnet och sedan dra ett rör till fundamentet till utedelen.
Dock behöver inte det röret i sig vara 110mm från själva utedelen utan det räcker med 50mm. Så en T-böj, en skarvmuff 110mm och 50mm rördelar bort till utedelen. Djupet skulle jag som sagt säga inte behöver vara mer än 20cm.
Dock behöver inte det röret i sig vara 110mm från själva utedelen utan det räcker med 50mm. Så en T-böj, en skarvmuff 110mm och 50mm rördelar bort till utedelen. Djupet skulle jag som sagt säga inte behöver vara mer än 20cm.
Klicka här för att svara