Jag skall gjuta en platta/fundament för en lättbetongskonstruktion (utekök). Ramen är på plats och den blir 100mm tjock med kantarmeringsjärn samt armeringnät i mitten. Totalt 5m2. Alltså en halv kubik betong.

Nu har jag googlat FÖR mycket och och inte blivit klokare. Bara mer förvirrad. Snäll någon. ge mig ett bra praktiskt recept för att blanda i en vanlig hemma- tombola. Och snälla i LITER!:) Kilo och "skyfflar" funkar inte i min hjärna.

Cementas recept här... (1st 25kg säck + ca 90 liter ballast + 15 liter vatten)
https://www.cementa.se/sv/betongarbeten

..och instruktionerna på påsen här..(1 säck (25 kg) cement + 66 kg ballast + 14 liter vatten)
https://www.byggmax.se/standardcement-p0101

..samt byggmax instruktionsvideo rekommenderar här.. (1 del cement , 2 delar sand, 1 del makadam)

Inget av dessa recept ger samma förhållande. De skiljer sig rätt mycket faktiskt. :(

Tacksam för svar! /Fredric

Man kan helt enkelt göra på flera olika sätt och ändå få ett dugligt resultat. Välj ett sätt, det kommer att bli ok oavsett vilket. (y)

• Gilla
Fredric Berling
  • Laddar…
Inget svar på frågan men varför inte köpa färdig betong i säck ? Sen är de ju bara pytsa i vatten tills önskad konsistens är uppnåd.

Två delar sand, en del makadam och en del cement är grundreceptet. Det är volym, välj liter, skyfflar, kubikmeter eller vad du vill ;),

Ska du blanda finbetong utan makadam så byt bara ut makadammen mot sand istället.

Inte starkare än du behöver nu, 1 cement 3 sand 1- 1,5 balast ( 0- 16 ) eller annat grus. Kallas 1 på 3 och räcker gott för dig, gärna med en armeringsmatta eller lite järn ( ta vad du har i skrot, staket/gunnebo/ eller annat duger ) och lägg i lite kors och tvärs

J jonaserik skrev:
Inte starkare än du behöver nu, 1 cement 3 sand 1- 1,5 balast ( 0- 16 ) eller annat grus. Kallas 1 på 3 och räcker gott för dig, gärna med en armeringsmatta eller lite järn ( ta vad du har i skrot, staket/gunnebo/ eller annat duger ) och lägg i lite kors och tvärs
Tack. Men jag är nog trög. Hur menade 1 del cement och 3 delar ballast förstod jag. Men vad menar du med 1-1,5 0-16?
Eller menar du 1 del cement , 3 delar sand , 1-1,5 del grus/singel/makadam?

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Inget svar på frågan men varför inte köpa färdig betong i säck ? Sen är de ju bara pytsa i vatten tills önskad konsistens är uppnåd.
Prisfråga. Blir dubbelt så dyrt och känns lite onödigt. Vill gärna få kläm på det där med att göra egen betong inför framtida projekt också.

M MattiasT skrev:
Man kan helt enkelt göra på flera olika sätt och ändå få ett dugligt resultat. Välj ett sätt, det kommer att bli ok oavsett vilket. (y)
Tack. Funkar dåligt i mitt huvud bara.

F Fredric Berling skrev:
Tack. Men jag är nog trög. Hur menade 1 del cement och 3 delar ballast förstod jag. Men vad menar du med 1-1,5 0-16?
1 del cement 3 delar sand och ballast är extra för att fylla ut betongen med, lämpligt att ha 1 - 1,5 del 0 - 16 kross eller annat större grus om du har, inte så noga då det är en platta på mark vad jag förstår. Kasta i lite järnskrott som armering är inte fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.