Hej! Köpte ett hus i september 2015, och sedan dess har det uppkommit sprickor i grunden (se bif. Bilderna längst ner).
Och nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att få dessa åtgärdade?
Finns det rasrisk?
Är det mitt ansvar då inte ens besiktningsmannen påpekade de eller att f.d säljarna meddelat mäklaren?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, ser ut som att det växer gräs i sprickan? Är den verkligen ny?

Om den inte är ny kanske du kan reklamera besiktningen om det var du som lät göra den.

Annars är det ditt hus, ditt ansvar.
 
Sprickan var mycket mindre då vi flyttade in! Finns det något sätt att åtgärda problemet? Gjuta igen?
 
Ser ut att vara gjutet utanpå en stensockel. Går säkert att fixa själv om du vill. Du bör nog ta hjälp av nån kunnig och titta så du vet men nog ingen panik, måla lite i sommar också kanske?
 
Vilken lättnad jag fick av det du sa! Vad för yrkesman skall man kontakta för att få detta åtgärdat?
 
Ta dit en konstruktör som tittar på hur grunden mår, dvs stensockeln om den är stadig inåt och det bara är "extra" stöd gjutningen är gjord för. Om det är stadigt kan du sannolikt bila bort det som visit sig bygga en form och gjuta nytt, huset lär inte rasa just nu i alla fall :-) du ska inte låta det stå över vintern, vatten i sprickan som fryser är inte bra, nog det som hänt i vinter. Är det berg nära mark?
 
Men teoretiskt kanske det går att gjuta igen sprickan för att förhindra att vatten skall komma in?
 
Visst, bättre än inget, inte riktigt åtgärdat då men du har bromsat in skadeverkningarna av sprickan. Gör åtminstone det i sommar. Men ta dit en kunnig som kan titta på plats så du vet vad som behöver göras. Är det ett sommarhus eller permanent hus?
 
Hejsan
Jag har såna sprickor på mitt hus i gillestugan
Och golven ovan lutar sig + det låter när man går.
Jag förstår att huset sätter men vad bör man göra ska man lyfta huset från grunden som det visas på reklam
 
  • Spricka där tak och vägg möts i ett hörn, tecken på eventuella sättningsskador i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vägg intill fönstret och golvlister i en gillestuga, tecken på att huset sätter sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i hörnet av ett rum där vägg möter tak, intill en dörrkarm och en vit strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka vid fönsterkarmen inuti ett hus som kan tyda på sättningar i byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.