Hej,

jag har just låtit byta ut en gammal ruttnande slipersmur till en ny av L-stöd. Nu behöver jag sätta nya staket uppe på "terassen", och funderar på hur det görs bäst (och med minst besvär).

Kan förstås gräva ur och gjuta plintar, men det känns lite trist eftersom markarbetet är prydligt avslutat med jord påfyllt etc. Noterar då att det mellan varje L-skärm finns ett "hålrum" (se bild) — kan jag använda det för att gjuta dit en stolpsko i hålet? (I så fall, vad är bäst? Hälla i cement? Eller spruta i byggmassa?)

Har inte lyckats få svar på vad detta hålrum egentligen är till för — är tanken att man ska armera/gjuta där för att minska risk för förskjutning? Jag vet att skärmarna är sammankopplade med bult/beslag på baksidan, så de sitter redan länkade i varandra — jag hoppas förstås att det räcker. Finns det något annat användningsområde för de här hålen...?

Tacksam för kloka tankar!

F.

• Nya L-stöd i betong med hålrum mellan skärmarna och nylagd jord ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Hålen ska gjutas igen för att binda l-stöden i varandra.
Gjut igen dom och sätt i en stolpsko så har du fästen.

• Gilla
Fänrik Fjun
  • Laddar…
Toppen, tusen tack för svar. (Den givna följdfrågan: Är det med andra ord egentligen en brist att inte detta gjordes när de installerades...? Har grabbarna tagit en genväg eller är det tillräckligt med bultarna på baksidan?)

wildeside
Har aldrig bultat på baksidan om det inte är någon vilse konstruktör som kommit på iden med att bulta ihop l-stöden.
Däremot har jag gjutit i mellan l-stöd flera 100 meter sammanlagt, man använder krympningskompenserat cementbruk C32/40 och ser till att bruket fyller hela fogen, som därmed får stödmurs elementen att samverka.
Jag skulle nog säga att dom har missat den biten när dom monterat l-stöden.
Om det håller så som dom har gjort kan jag inte uttala mej om men vet av erfarenhet att gjuter man i mellan stöden och grunden och bakfyllningen är rätt gjord så håller det iaf på mina egna l-stöd som är 160 cm som har en motfyllning på 25 centimeter i framkant och baksidan ända upp och släntar uppåt ca 35 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.