Godkväll forumet.
Jag har haft bekymmer med att hitta ett problem där det uppstår att vatten kommer upp i min trappa som är från källaren upp till garaget (när det regnar ute). Men nu tror jag att jag äntligen har hittat problemet.
Tomten lutar tydligen mot huset, och jag märkte då jag skulle spola rent en skottkärra så kom det helt plötsligt upp vatten igen just där i trappan och jag börjar bli lite orolig över hur jag skall lösa problemet..
Det är nämligen en inglasad altan precis över det "hörnet" som har problemet, och vill ju helst inte riva den.
Jag har inte spolat någon dränering eller så om det nu bara räcker med det, hittade nämligen en brunn nyligen som jag inte har grävt upp ännu men skall göra det för att se om det är en dräneringsbrunn.
Vad har ni för tips annars? om ni vill ha mera info eller bilder så återkommer jag med det!
Jag har haft bekymmer med att hitta ett problem där det uppstår att vatten kommer upp i min trappa som är från källaren upp till garaget (när det regnar ute). Men nu tror jag att jag äntligen har hittat problemet.
Tomten lutar tydligen mot huset, och jag märkte då jag skulle spola rent en skottkärra så kom det helt plötsligt upp vatten igen just där i trappan och jag börjar bli lite orolig över hur jag skall lösa problemet..
Det är nämligen en inglasad altan precis över det "hörnet" som har problemet, och vill ju helst inte riva den.
Jag har inte spolat någon dränering eller så om det nu bara räcker med det, hittade nämligen en brunn nyligen som jag inte har grävt upp ännu men skall göra det för att se om det är en dräneringsbrunn.
Vad har ni för tips annars? om ni vill ha mera info eller bilder så återkommer jag med det!
Rita en planritning så ser man enklare va du menarS Stabbsson skrev:Godkväll forumet.
Röda krysset är där problemet uppstår. Bilden är från baksidan av huset.S Serkan skrev:
Nedanför till vänster visar pilen vilket håll marken lutar åt..
Om detta inte duger får du gärna förklara bättre för jag kan inte se vad en planritning gör för nytta (om det inte är något jag har missat förstås)
Planritningen mer för att se hur det ser ut på tomten med höjdskillnader, om det finns berg som gör att vattnet rinner till ytan som du nämner, och för att se vad det är för material kring huset. Någonstans kommer vattnet ifrån när man vet hur vattnet beter sig kan man lämna en vettig lösning.
Där vattnet samlas kan man sätta en dränering då blir det en punktåtgärd det kanske löser problemet just där. Men för att lösa problemet mer omfattande som gör att det samlas just där behöver man en helhetsbild på hur dräneringen ser ut idag? Vart går takavvattnig? Har du stenkista ?
Jag
Där vattnet samlas kan man sätta en dränering då blir det en punktåtgärd det kanske löser problemet just där. Men för att lösa problemet mer omfattande som gör att det samlas just där behöver man en helhetsbild på hur dräneringen ser ut idag? Vart går takavvattnig? Har du stenkista ?
Jag
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
S Serkan skrev:Planritningen mer för att se hur det ser ut på tomten med höjdskillnader, om det finns berg som gör att vattnet rinner till ytan som du nämner, och för att se vad det är för material kring huset. Någonstans kommer vattnet ifrån när man vet hur vattnet beter sig kan man lämna en vettig lösning.
Jag skall ta bild på alla mina ritningar jag har. Är ny husägare sedan januari så har ju inte så bra koll. Stuprören såg bra ut då jag hade en kamera inspektion här för några veckor sedan. Och verkar inte som att jag har en stenkista
Jag
Detta är vad jag har att komma med, typ 0 info från vad jag kan seS Serkan skrev:Planritningen mer för att se hur det ser ut på tomten med höjdskillnader, om det finns berg som gör att vattnet rinner till ytan som du nämner, och för att se vad det är för material kring huset. Någonstans kommer vattnet ifrån när man vet hur vattnet beter sig kan man lämna en vettig lösning.
Jag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden