Grund & Markarbeten
Trendigt: Jag hade nog satsat på att isolera och gjuta på befintlig platta. Gör man mycket av jobbet själv och endast beställer/lejer betong, tror SKB mycket väl fungerar med den höjden som framgår av bilderna, så blir kostnaden jämförbar med att regla nytt virke, isolera och gorma. Prova räkna på det, jag tror du kommer se att det är värt gjutning...
MasMats: Hyrde bensinborr på Bauhaus för senaste stora altanbygget. Jisses vad smidigt. Rekommenderas. Du kommer älska att slippa gräva. Har ingen input på eldriven dito tyvärr.
Prodigys: Finns förhöjningsringar att köpa, åk till närmsta bygghandel som har starkas sortiment så kan dom garanterat beställa hem till dig. St eriks, benders och andra större betonggjuterier har säkert i sitt sortiment också
Nygge72: Hej, jag har ett hus från -72 med platta på mark (utan källare). Det är gräsmatta/rabatter ända fram till husgrund. Husgrunden står på typ åsmark, dvs vattnet rinner rakt igenom och stannar ej, utan jorden är väldigt dränerande Färgen har börjat lossna från grunden. Vad jag kan se så är ände grunden hel, dvs verkar ej behövas putsas om. Jag har tänkt att jag skall gräva ur
Raycan: Hejsan Väggarna i trappen ner till källaren i mitt garage består av målad betong. På många ställen är det stora ”bubblor” under färgen. Sparkar man på dessa bubblor ramlar skalet med färg av och bakom är det ett ”vitt pulver” som man enkelt kan borsta bort för att komma till betongen. Detta vill jag fixa. Men vad bör jag tänka på för att det inte ska hända igen? Jag
Jonatan79: Njet, det kommer från himlen oftast. Lika stor risk för fukt underifrån som att storken kommer med...
JensN79: Hej, Vi flyttade för ett år sedan in ett 1-plans Älvsbyhus i vinkel från 2006 på ca. 150kvm. Krypgrunden har inga problem med fukt, och i utrymmet idag har åldersbeständig plast(dock något slarvigt ditlagd där plasten inte överlappar på vissa ställen)och det står en enklare avfuktare modell Woods. Tanken här var att vi skulle snygga till utvändigt genom att lägga lite marksten
ZipLock: Vi tittade på ett hus med samma system och mäklaren sade att husen var byggde på något slags färdiga betongelement med inbyggda dagvattenledningar. Känns inte helt tryggt med vatten rätt in under huset.
Rospigg80: Hej allihopa, Skulle behöva lite tips och råd. Vi har hittat ett 70-tals hus som vi skulle vilja fräscha upp. Det har potential men det är en del att göra. Vi har tänkt att blåsa ut allt golv på nedervåningen (ca 80-90 kvm) och vi vill göra rätt. Men det vi undrar mest över är fukten/radonet ifrån betongplattan. Hur gör vi för att bli av med fukt och radon? Är det ventilerade
charl_6: Tack för era svar och erfarenheter. Jag kommer meddela vad som kommer ske för min del. Dock ska först bjälklaget isoleras och gjutas samt in med vattengolvärme. Sedan blir det krypgrunden som ska fixas.
justusandersson: Jag tror det räcker med att knacka bort det som inte ska vara kvar. I stora springor kan det kanske underlätta om du petar in lite stenull som botten.
byggarätt: [citat] Visst men att göra lösningar som är fel när nästa människa måste göra om det hela igen är verkligen inte lämpligt! Betong skapar ofta mer problem än det löser när det blir för enkelt o fort!
Tobias95g: Hejsan hej. Ännu en källar fråga. Gammal gillestuga med träpanel på trä konstruktion +isolering bortriven. Håller på att peta ner all lös puts. Blir en del hål och tråk. Är inte intresserad av att få väggarna jämna utan bara täppa till hålen så det slutar damma. Vad ska man slänga på som är billigt och relativt enkelt att arbeta med. [bild] [bild] [bild]
Jönas: [bild] Rätt mycket löst sittande bruk, verkar vara pågjutet sättsteg och sen i samma gjut avjämning för plansteg/blocksteg
Prodigys: Dom flesta sorters grovbetong jag använder ska ha 3L vatten till en 25kg säck. Så då biltemas är 20kg borde det krävas 2,4L vatten för att nå samma konsistens som finja, raw, weber mfl.
Johanneshov: Perfekt tack, då blir det nog kantsten med fasen utåt hamnar max 5 centimeter utanför kanten (0.5 cm överhäng på insidan)... PL400 får det bli...
Albireo: Jag tror du är på rätt väg. (gillar din lösning). Tack för utförlig beskrivning av arbetsmomenten. Massor av jobb, men ganska kul ändå ;) - Jag blev inspirerad... Hoppas ditt "sista problem" löser sig.
Blomqvist78: Hej! Jag ska bygga ett separat trädäck för ett spabad som uppfyllt väger 1882 kg, och vill därför dimensionera för i alla fall 2500kg med sex badande vuxna. Badet är 234x234 cm. Jag hade tänkt mig att det skulle räcka med 3x3 plintar, alltså totalt 9 stycken, som skulle stå på ca 1 meters avstånd från varandra. Tänkte använda 45x170 reglar som bärlinor (tre stycken alltså, se
jkbpower: Hej, Ska gjuta plattan till garaget snart och funderar lite på hur jag ska armera. Plattan blir ca 8.5m x5.5m och 10cm tjock förutom en del som blir 20cm tjock då jag ska ha en billyft där. Hade tänkt lägga 2st 12mm järn nere i kant balken och sen även ett gäng 12mm i den tjockare delen som går tvärs över plattan. Sen 6mm armeringsnät överst. Räcker det tro? Har sett att man
Timbuktu: Gammal tråd detta men testar ändå! Har rätt koll på hur det ska gå till men har några funderingar. Måste man riva alla innerväggar? Gjuter man rakt på syllen? Ska man inte ha något skydd mot träet? Om man nu ska gjuta mot syllen och att man kan behålla innerväggarna?
Rabbithole: Jag skulle byggt allt med marksten, en rad i nivå med gräset och kanske klä in isoleringen med marksten eller puts
Timbuktu: [citat] Huset ligger i en svag sluttning, marken här omkring är berg/morän eller grus/sand. Väldigt genomsläppligt. Takvatten rinner rätt ut, finns alltså inget speciellt system för att ta hand om dagvatten. Ventilation såg jag inget direkt, men "hål" såg jag på något ställe här och där. Syllen svårt att säga hur kontrollerar jag denna utifrån? Huset är ju som sagt från
Vedspisen: [citat] Lägg byggplast under eps skivorna så behöver du inte oroa dig mer än vad som redan är fallet med befintliga plattan....
Vedspisen: [citat] Har själv ett hus som hade en gammal del med torpargrund och en nyare del med platta. Jag rev ut golvet i torpargrunden och fyllde med betong (något förenklat). Så ett mycket hett tips är att konvertera hela skiten till betonggolv när ni lika håller på. Men ja, det går utmärkt att ha båda lösningarna dvs betongdel och torpardel för den som önskar det, men torpardelen kommer
KJD: Thomas Concrete och Betong.se (Oskar Esping tekn dr i betong) säger att betong funkar som avjämning: "Om grovbetongen är ojämn kan man jämna av med en sand, grus, stenfraktion (ex 4-8 mm kross), lättklinkerkulor (Leca, mfl), eps-betong, finbetong m.m." http://betong.se/2019/01/24/fraga-experten-jamna-till-grovgjuten-betong/ plus att Weber (med andra tex Probau) säger sig klara 20mm med
Ahm.s: [citat] Hejsan. Det är ingen tomrum. Solid leca. Mvh
Rabbithole: Vanlig makadam duger gott. Hur mycket utrymme har du? Är det trångt så jämna bara av med makadam och lägg ett lager isodrän innan cellplasten så får du lite isolering på köpet
Apako: Tack för engagemang här i forumet. Blir troligtvis o hyra en betongslip med diamant papper, och slipa borta det som behövs.
aner42: Jag har ett hus i Thailand. Det är 10 år gammalt. Det har en terrass på 97 kvm. Det är belagt med klinker 33x33. Jag har brukat tvätta klinkern med högtryckstvätt men för ett tag sedan hände något mindre roligt. En tid efter att jag tvättat ser jag att vissa plattor har rest på sig. När jag tittar närmare ser jag att ca 20 stycken är lösa när jag knackar på dem. Efter ett tag