J
JöggeH: Tackar för tipsen! Körde betongspackel istället, blev bra.
2 svar · 2,4k läst
·
lars magnus
lars magnus: Tja! Nu vet jag inte exakt hur jämnt och fint du vill ha och om du menar att hela gräsmattan lutar menmen... Vad jag hade gjort är att toppdressa med sand, torr sand är väldigt lättarbetat och "rinner" ut i ojämnheter jämfört med matjord som klumpar och har sig. Vilken sand ska man ha? Vilken sand är upp till dig, det bästa för gräsmattan är 2-8, 0-fraktionen i mindre sand täpper
1 svar · 5,1k läst
F
Fjellreven: Otydligt av mig kanske, man grävde 1m ned längs källarväggen, dvs säkert 1,60 kvar ned till sulan. Det borde väl inte föranleda en sättning? Snarare äldre?
5 svar · 4,4k läst
·
GoC
GoC: [citat] Då kan du nog räkna med att behövs montera snygga sockelskivor utanför befintliga sockelelemet. Dom har mest troligt påverkats av fukt och frost och därmed blivit ganska spröda. Men det är ju bara för estetiken.
8 svar · 1,8k läst
·
A
A. B: [citat] Taket sticket ut ca ca 30-35cm men sen är det ju ett tvåplanshus, så det är några meter upp. Detta är kortsidan på huset. Om det hjälper något.
12 svar · 3,4k läst
·
total
total: Toppen med återkoppling
53 svar · 14,5k läst
·
L
Luc10: [citat] Tusen tack för svar. Det var lite otydligt av mig, det sluttar såklart upp mot grannen, vilket gör att det under våren står vatten på tomten (men är såklart mest grunden jag är orolig för). Det är platta på mark under hela huset, ingen källare. Plattan står på en grusbädd, utan isolering. Tack för tips om fiber, utebelysning osv, det ska jag absolut också göra. Efter
2 svar · 2,4k läst
·
M
maxiq: Jag har ett suterränghus från -47 och nu har jag fått för mig att göra garage av ett rum i källaren så jag har grävt mig ner från framsidan där jag ska gjuta en platta på 2×3 m så garaget blir lite djupare. På djupet där källarplattan ligger så kom det fram lera så jag undrar om det finns något knep för att stabilisera leran innan jag lägger markduk och 0-64 som grund för
0 svar · 2,0k läst
·
P
Polyfem: Enplanshus från 60-talet byggt på isolerad platta på mark. I grunden finns ingjutet flera grova plaströr som ingen tillfrågad vet funktionen av. Någon föreslog evakueringsrör för radon men hade inte sett liknande. Skulle kännas skönt att veta innan vi eventuellt täpper igen hålen. Någon som vet?
0 svar · 1,2k läst
·
F
fivecolors: [citat] Absolut det gör det. Om jag epoxylackade täckstenarna kanske? Färgaffären hävdade dock att silikatfärg skulle andas så bra.
2 svar · 1,2k läst
M
mickeselvin: [citat] Låter som en bra plan! Enkelt men funktionellt.
2 svar · 3,6k läst
·
C
carl fabian: Tack,gör som föreslaget
9 svar · 2,2k läst
J
jool08: Hej! Jag ska göra en tillbyggnad där det befintliga huset står på en pålad grund med 32 cm isolering och 18 cm betong. Mitt önskemål var att tillbyggnadsgrunden skulle vara likvärdig och ansåg mig vara överens med en firma om detta. När de kommer med material har de mindre kantelement och vill lägga 25 cm cellplast + 15 cm betong. Hur mycket sämre är den nya plattan? Jag antar att
0 svar · 725 läst
Jonatan79
Jonatan79: Ja såklart, men hade ju varit önskvärt att den klarar en tung transport någon gång...
7 svar · 2,1k läst
A
ANTYN: Inte många svar här, kommit på hur du ska göra? Står inför samma jobb på mitt hus från - 77 och hörde också detta med att isolera horisontellt och har försökt hitta mer info.
1 svar · 2,0k läst
A
Andreassss: Hej! Huset står på en klippa. Finns i dagsläget en 1,5 dm djup kanal på ena gaveln av huset. Vattnet rinner ned i en brunn som sedan pumpar bort det. Dock hamnar det löv, och jordmassor i dessa kanaler som ofta behöver rensas. Har tittat på dräneringsslang av kokos. Finns på bauhaus. Har en idé om att lägga det i kanalerna. Täppa ena sidan, lägga markduk och sedan fylla på med grus.
0 svar · 864 läst
M
mephisto73: Har grävt upp grunden vid källarväggen, penslat på kallasfalt och satt fuktspärrmatta. Grundens höjd är c:a 150cm under mark. Frågan är vad som är bäst att återfylla med? Sand, grus, olika lager? Spontant tänkte jag fylla med singel eller makadam c:a 50cm ut från väggen, och resten sand. Kan det bli problem med bärighet eller annat?
0 svar · 928 läst
V
vectrex: Har väldigt svårt att se att du kan fixa det bara genom att padda! Du behöver nog ta upp stenarna där det sjunkit, fylla på med lite stenmjöl och lägga tillbaka.
1 svar · 690 läst
·
S
Sndr: Kan man generera tillräckligt med tryck för att asfalten skall stelna med en sådan?
2 svar · 1,9k läst
·
kramfors
kramfors: [citat] Valet föll för min del på en ogräshämmande fog istället eftersom jag inte litar på att de jag anlitat för stenläggningen hade den noggrannhet och kompetens som krävs för att lägga en hårdfog. Man vill inte ha en dåligt lagd hårdfog.
3 svar · 5,3k läst
L
L_nora: Behöver lite hjälp med husets grund ,skickar några bilder om ni kan hjälpa mig varför ser det ut som det gör nu
0 svar · 1,5k läst
·
T
tjosefsson: Hej! Jag behöver sprängsten i (Lycke) Kungälv . Har ni eller någon ni känner som gärna vill bli av med sprängsten så kontakta gärna mig Mvh Torbjörn Josefsson tel 0704417517
0 svar · 989 läst
T
TB1989: Tack
6 svar · 953 läst
T
6 svar · 953 läst
Matti_75
Matti_75: Ja det är en renslucka. Plattan är inte så tjock utan man har bara gjort en fördjupning för att komma åt rensluckan. Rören kan du räkna med att dom ligger på det djupet på ett ungefär.
2 svar · 1,8k läst
·
Torpar grävarn
Torpar grävarn: [citat] Det ska bli "gårdplan" till mina bilar och kommer årligen att sladdas med en MF35:a (väldigt liten traktor) för att det ska hålla sig plant och fint. Kommer inte gå någon tyngre trafik och bara jag som kommer köra där så kommer inte bli vältrafikerat, Har hört med en och tydligen verkar det vara "moränjord/grus", jag skulle beskriva det som lite grusig lera, rikligt med sten
15 svar · 3,0k läst
E
Erik Salhammar: [citat] Haha. Jag har själv gjort en liknande grej, vilket var att bygga en mur med ett trasigt pass.. det misstaget gör man också bara en gång... :)
11 svar · 3,9k läst
·
H
Husbuset: Självklart måste du ha en ordentlig stödmur. Tryckimpregnerat bör man inte ha i en odlingsbädd.
1 svar · 1,3k läst
·
P
p3p3: Brukar se till att ”avsluta” trådar. Det tog ett år men nu blev det tid att fixa. Knackade loss allt löst (det var mycket), körde ”Husfix” för att laga putsen, målade och la en Sika elastisk utomhusfog, övermålningsbar.
2 svar · 2,6k läst
·
useless
useless: [citat] Du får nog svårt att motivera sugbilsoperatören att krypa ner i en trång grund. Men rent tekniskt skulle det kanske funka. Det beror på vad det är för typ av jord. Men det skulle inte bli så billigt.
7 svar · 2,2k läst
L
larsson r: [citat] På hösten när det regnar mest så suger inte björkarna nämnvärt med vatten
7 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.