3 033 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Bredda gårdsplan
Sida 1 av 2
Hej! Jag har grävt ur all matjord (cirka 15 cm), Det som är under nu är väldigt hård stenig lera/grus/sand (blir inga skoavtryck när man stampar med foten, duger detta att lägga 0-18 på direkt, Har hört man ska ha markduk osv men det är väl mest om man har dåligt underlag som gärna vill blanda sig med bergskrossen t.ex matjord?
Måste man gräva djupare eller duger detta som en gårdplan att parkera bilarna på? man vill ju gärna inte göra om det.
Ska tilläggas att jag kommer "sladda" det varje år med traktor för att få det jämnt och fint.
Måste man gräva djupare eller duger detta som en gårdplan att parkera bilarna på? man vill ju gärna inte göra om det.
Ska tilläggas att jag kommer "sladda" det varje år med traktor för att få det jämnt och fint.
Jag skulle lägga väggrus och packa beroende på hur stabilt underlaget är. Med tanke på att du ska köra bilar... risk annars att du får hjulspår.
Markduk under väggruset är bra att ha.
Markduk under väggruset är bra att ha.
Underlaget skulle jag säga är väldigt stabilt, vi kör med grävare på den nu och den sjunker knappt ner något, Men markduk är väll egentligen bara för att materialen inte ska "blanda" sig om man har dåligt underlag som t.ex matjord?P pennybridge skrev:
Vad är väggrus? Han som ska köra material till mig rekommenderade 0-18 bergkross med resonemanget "det blir stenhårt".
Hur mycket anser du man behöver gräva om man har bra och hårt material under?
Du har helt rätt angående markduk. Om du känner dig säker på underlaget är den överflödig.
Detsamma gäller materialet du ska lägga på. Är underlaget hårt kan du köra med 0-18 hela vägen. Det är det som kallas väggrus.
Detsamma gäller materialet du ska lägga på. Är underlaget hårt kan du köra med 0-18 hela vägen. Det är det som kallas väggrus.
G-83 skrev:
Skönt då verkar det som jag ändå tagit rätt beslut, hur är det med djupet då? Behöver man gå ner ända till 30 CM (det är det jag läst mig till), matjorden är ju endast 15 cm ner sen kommer detta hårda. Ska bli cirka 600 kvm stort och blir en herrejösses med fyllnadsmassa som jag inte vet vart jag ska lägga tyvärr, men vill ju inte ta förgrunt om man behöver ner såpass.
Markduk hjälper till med bärigheten och inte bara för att massorna inte ska blanda sig.
Sen är en "grävare" snäll och det är värre att tex köra in med en lastbil.
Grövre fraktioner har även bättre bärighet än tex 0-18 men å andra sidan är det lättare att jobba med och få en bra yta att köra på.
Sen är en "grävare" snäll och det är värre att tex köra in med en lastbil.
Grövre fraktioner har även bättre bärighet än tex 0-18 men å andra sidan är det lättare att jobba med och få en bra yta att köra på.
Jag är ingen expert, men har gjort ungefär samma som du och här grundade vi med grovt, typ 0 - 35 0- 80 för att sen toppa med vanligt väggrus, och det har blivit bra.
Du gör såpass stor yta att det går åt en hel del material för att fylla upp (?) så då är det nog inte fel att grunda med grovt och lägga på fint på toppen. blir ungefär samma kostnad tror jag ...
markduk använde vi inte här, och det blev bra ändå...
Du gör såpass stor yta att det går åt en hel del material för att fylla upp (?) så då är det nog inte fel att grunda med grovt och lägga på fint på toppen. blir ungefär samma kostnad tror jag ...
Vad händer om du vattnar en del av ytan, vad händer med det hårda lagret då? Blir det mjukt och geggigt (lera?) kan det vara läge med markduk. Jag hade lagt tio cm 0-30 och paddat och vattnat det. Ovanpå det sedan hade jag lagt 5cm 0-18 för att få en jämnare yta.
Tanken var jag skulle försöka dra ut det med hjälp av traktor och plogblad samt skyffel, men iom att det verkar som jag får gå 30 cm så kan jag ju använda grövre i botten kanskeP-plats skrev:
Ja det är ju väldigt mycket yta, och bara markduken är ju på runt 5000 kronor och känns ju lite onödigt om den inte behövs. Den användes ju aldrig förr och det ligger ingen på befintliggrusplan (den är dock bara grävd typ 10-15 CM och sen bergkross på) och den är fortfarande fin sedan den gjordes (1992). Men kanske skulle ta lite grövre som du säger, grävde du också runt 30 cm djupt?Zixten skrev:
Jag är ingen expert, men har gjort ungefär samma som du och här grundade vi med grovt, typ 0 - 35 0- 80 för att sen toppa med vanligt väggrus, och det har blivit bra.
N NoOne2k skrev:
Okej så du tror det räcker med att gräva 15 cm ner? Det är väll grus och lera så antar det blir lite "snorigt" när det blir blött, men det blir ju inte kvicksand som matjord lätt blir när det blir blött, Men borde inte rent tekniskt sett "leran" blandat sig med matjorden om det hade lätt för att blanda sig?
Jag vet inte hur djupt det grävdes, hade en kille med grävmaskin som gjorde jobbet, men jag skulle tro att det räcker med de 15 cm som du redan grävt ur, hur vattensjuk har ytan varit innan?Torpar grävarn skrev:
Ja det är ju väldigt mycket yta, och bara markduken är ju på runt 5000 kronor och känns ju lite onödigt om den inte behövs. Den användes ju aldrig förr och det ligger ingen på befintliggrusplan (den är dock bara grävd typ 10-15 CM och sen bergkross på) och den är fortfarande fin sedan den gjordes (1992). Men kanske skulle ta lite grövre som du säger, grävde du också runt 30 cm djupt?
Här la vi ner en slang till takvattnet från laggårn som leder bort till ett dike, vi använde en dräneringsrör till detta för att det var lite vattensjukt där innan och ville få lite dränering av området....
Vi la på typ mellan 10 - 50 cm med bergskross, passade på att fylla upp en del sänkor därför lite olika tjockt...
Men skulle tro att det blir bra med att fylla på med 15 cm...
Skulle inte vilja säga att det är vattensjukt alls faktiskt, vattnet från garaget går via rör till ett dike, diket gränsar till grusplanen och sedan bort från det. Har inte direkt märkt av att det blivit mjukt på något sätt, men det är väll kanske inget man tänker på heller direkt. Då tar jag ner det till 15 centimeter och sen drar på 0-18 bergkross på det då, borde ju trots allt räcka iom att det inte är mer än cirka 15 centimeter på gamla grundplanen. Tackar så mycket för tipset!Zixten skrev:
Jag vet inte hur djupt det grävdes, hade en kille med grävmaskin som gjorde jobbet, men jag skulle tro att det räcker med de 15 cm som du redan grävt ur, hur vattensjuk har ytan varit innan?
Här la vi ner en slang till takvattnet från laggårn som leder bort till ett dike, vi använde en dräneringsrör till detta för att det var lite vattensjukt där innan och ville få lite dränering av området....
Vi la på typ mellan 10 - 50 cm med bergskross, passade på att fylla upp en del sänkor därför lite olika tjockt...
Men skulle tro att det blir bra med att fylla på med 15 cm...
Nu när jag ser att det är så stort som 600 kvadratmeter tycker jag gott att du kan bottna med 0-45 eller liknande. 5cm 0-18 på toppen blir bra.
Det är alltid svårt att säga om schaktbotten är tillräckligt bra utan att ha sett det i verkligheten, men om du känner dig trygg med det så bör 15cm räcka.
Det är alltid svårt att säga om schaktbotten är tillräckligt bra utan att ha sett det i verkligheten, men om du känner dig trygg med det så bör 15cm räcka.
Vad skall du använda ytan till? Bara bilar? Eller tyngre grejer?
Jag kollade lite nu, det senaste jag gjorde var att fixa en liten väg som alltid blivit ett jäkla klabb så fort det regnr och man kör där, där skrapade vi bort allt klabb på ytan och fyllde på med 0 - 80 bergskross, blev jättebra, vägen används bara till traktortrafik, men funkar att köra bil där med om man kör sakta och lugnt.
Samtidigt fyllde jag ut en yta för att det skulle bli slätt och fint, där använde vi 0 - 35 och den ytan ser jättefin ut och skulle funka fint på en gårdsplan anser jag,
Så hade jag varit du hade jag grundat med ett grovt bergskross 0- 80 för att toppa med finare material, eller så bra kört på 0 - 35 och eventuellt toppat med finare om jag inte blir nöjd med resultatet.
Sen beror det ju lite på vad du skall använda ytan till,
Sen är det ju enklast att ta in en erfaren grävare som gör hela jobbet, denne kan då komma med bra råd och ser vad som behövs för att det skall bli bra...
Jag kollade lite nu, det senaste jag gjorde var att fixa en liten väg som alltid blivit ett jäkla klabb så fort det regnr och man kör där, där skrapade vi bort allt klabb på ytan och fyllde på med 0 - 80 bergskross, blev jättebra, vägen används bara till traktortrafik, men funkar att köra bil där med om man kör sakta och lugnt.
Samtidigt fyllde jag ut en yta för att det skulle bli slätt och fint, där använde vi 0 - 35 och den ytan ser jättefin ut och skulle funka fint på en gårdsplan anser jag,
Så hade jag varit du hade jag grundat med ett grovt bergskross 0- 80 för att toppa med finare material, eller så bra kört på 0 - 35 och eventuellt toppat med finare om jag inte blir nöjd med resultatet.
Sen beror det ju lite på vad du skall använda ytan till,
Sen är det ju enklast att ta in en erfaren grävare som gör hela jobbet, denne kan då komma med bra råd och ser vad som behövs för att det skall bli bra...