Tjena,
Hade tänkt sätta upp vår ovanmark-pool återigen, men får inte till så underlaget är tillräckligt jämnt, diffat 2 år i rad nu, så tänkte om någon sitter inne på bra tips att fp det jämnt (för en som inte har alla stora madkiner hemma).
Tacksam för svar!

Tja!
Nu vet jag inte exakt hur jämnt och fint du vill ha och om du menar att hela gräsmattan lutar menmen...
Vad jag hade gjort är att toppdressa med sand, torr sand är väldigt lättarbetat och "rinner" ut i ojämnheter jämfört med matjord som klumpar och har sig.

Vilken sand ska man ha? Vilken sand är upp till dig, det bästa för gräsmattan är 2-8, 0-fraktionen i mindre sand täpper igen porer och kan förhindra att gräset växer optimalt vad jag har förstått.
Men vill du använda 0-2/0-4 sand för att det är finare så är det upp till dig och jag tror inte det är så farligt alls (om du inte är besatt av en supergrön gräsmatta).

Sand bör du kunna köpa någonstans i närheten och frakta hem med ett vanligt bilsläp, undvik bygghandel då det blir väldigt dyrt, hur mycket du ska ha, enligt google ca 2-4 liter per kvm, säljs ju i vikt men du bör få en någorlunda uppfattning åtminstone.

Hur gör man då? Finns hundratals videor på youtube om hur man toppdressar/jämnar gräsmattan med sand och mycket info om hur man gör, vad man använder för sand, allt du behöver veta helt enkelt, lägger några länkar nedan.
Hoppas det är till någon hjälp :) även min första post :surprised:

Svenska:
Engelska:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.