stefan_84
stefan_84: Har ett fall emot en skiljemur som jag håller på att fylla ut men är lite osäker på vad jag bör använda för något fyllnadsmaterial. Har ungefär 150x100cm yta och 50cm högt in mot muren. Går det bra att bara köra anläggningsjord hela vägen ut mot muren och sedan gräsmattejord eller behöver jag köra Makadam först och sedan anläggningsjord och gräsmattejord?
0 svar · 659 läst
·
LisaSvensson
LisaSvensson: Vid vårt hus har vi en brunn för dagvatten. I den går stupröret från vårt tak ner. Går det att koppla på dräneringen på samma brunn?
0 svar · 802 läst
J
jkbpower: Så här står det på följesedeln om ni kan se om det är nåt som indikerar på att den kan vara tjockare i konsistens. Eller är det bara SF betecknigen som säger det?
14 svar · 3,2k läst
·
Tomture61
Tomture61: Detta rekommenderar Leca själva , Weber Flexoheft
7 svar · 3,4k läst
Q
quake3: Lite nya problem... tanken var ju också att försöka laga sprickorna i grunden..har handlat lite cement men när jag idag skulle knacka loss lite försiktigt så lossnade det stora sjok. se bilder. bifogar lite mer bilder! Som ni ser är det mörka partiet både asfalt men också gammal jord o fukt som missfärgat grunden.Knackade bort ganska mycket men det låter fortfarande ihåligt och
4 svar · 2,9k läst
·
J
Jontish: [citat] I Finland, 6 mil från helsingfors. Vill inte skriva i finska byggforum då jag inte skulle fatta ett piss. 355kvm totalt
15 svar · 2,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Ja precis, XPS är mindre diffusionsgenomsläpplig än EPS så lägg XPS mot marken i den mån det går. 40cm totalt blir görbra!
4 svar · 1,3k läst
J
Jansta1: Har jag gjort fel? Använde standard cement A, samma som när jag gjorde betongen. Blandade 1/4 som murbruk till lecan Blev det fel? Vad kan hända? Borde kanske använt murcemet A Tacksam för era kommentarer och åsikter
0 svar · 605 läst
S
snoddas2: Har hydropress och vattenpump i ett murat utrymme i torpargrunden på vårt fritidshus, med en liten frostvakt. Det var jag väldigt tacksam för när hydropressen havererade en nyårshelg och vattnet stod som en fontän där inne. Kanske ingen vanlig händelse, men ändå.
6 svar · 6,5k läst
R
Rusticus67: Tittade på ett ställe under grunden på vårt hus och såg att en bräda är angripen av något. Tips och råd mottages tacksamt! [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
C
corre: [citat] https://www.markvaruhuset.se/product/valvdistans-4045-mm-o-4-20-mm Hämtbutik i Länna
8 svar · 9,7k läst
C
cpalm: [citat] Singel är naturgrus från ett grustag, inte krossat berg.
7 svar · 1,8k läst
·
J
jesper_t: Se bilder
1 svar · 764 läst
·
lars magnus
lars magnus: [citat] När man gjuter betongplatta som husgrund så gör man alltid enligt bilden nedan, makadam med lutning ner mot dräneringsrör och dränerande återfyllning, gör man inte enligt detta finns det stor risk för att plattan spricker. (ignorera själva plattan som är gjord med L-element och isolering) Detta är vad som gäller för betongplatta som husgrund, vad som gäller för
6 svar · 7,6k läst
·
B
bossespecial: Det första du bör göra är att ta reda på hur grundläggningen på befintligt hus ser ut. Det är inte ovanligt att hela bottenplattan är en del av grunden när man grundlägger direkt på lera(beror på lerans egenskaper). Skulle det vara så är det inte en bra idé att bila ur källaren då hela huset riskerar sättningar. Är huset inte dränerat tidigare så riskerar man även
1 svar · 1,6k läst
S
skyisthelimit: Lite bilder på hur det blev... nu ligger det även kabelrör ovanpå. [bild] [bild] [bild]
11 svar · 4,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Häcken behöver bra och porös jord för att växa som den ska och det ska vara matjord minst 50 cm ner och mer ändå på bredden. De första åren är inte en häck så tät så jag är tveksam till om den stoppar en nyfiken tvååring. så det kan vara bättre att sätta upp ett (gunnebo)stängsel eller liknande. Nu har du inte skrivit hur lång grannens
1 svar · 1,6k läst
·
H
Hella1: Fuktig torpargrund 60kvm m tunt jordlager på berg, sedan sand, samt sten nästan upp till golvplankorna. Dumt ta genväg och inte gräva bort allt? Tänkte om man kan ta bort övre lagren, salta, lägga makadam och sedan plasta plus sätta in avfuktare. Vad tror ni som är kunniga o kloka? Drar inte salt till sig fukt, förresten?
0 svar · 2,2k läst
M
Marq. De Gri.: Hej, Sambon och jag är helt nya i husbyggarsvängen och skulle vara väldigt tacksamma för lite guidning i en frågan som vi vet är lite av hur-långt-är-ett-snöre-typ. Vi ger det ändå ett försök i hopp om en fingervisning. Vi har tittat på en charmig tomt fylld med en del stock,stubbar, sten samt vissa höjdskillnader (5 meter högst till lägst) och kanske en del berg (se bild). Vi
0 svar · 2,3k läst
·
T
tergo: det var inte helt ovanligt med grovgjuten platta+ elefantmatta+finsats
2 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: OT: https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-tumregel-foer-bredd-pa-grindhal-hoejd-pa-stolpar.233848/#post-1988571
2 svar · 1,4k läst
V
Villa 1948: Gick väldigt lätt att kapa asfalten med en diamant klinga och vinkelslip, tack för hjälp!
3 svar · 4,1k läst
A
aka_the_barf: Blev n2 klass och min bror sa att det var hård lerjord och han byggt både hus och annat på mycket sämre mark. Nu är det bara packa materialet och få ut en grovutstakare då min kart ritar vän uppenbarligen misslyckats på den biten. Nåväl allt går sällan helt enligt planen. Tack för tipset även om det såg betydligt bättre ut än min granne gav sken av.
2 svar · 3,1k läst
R
rulebreaker: Men himla bra att ni tog tag i det och stod på er. Som du säger, allt för många blir lurade av alla möjliga fuskbyggare. Bra jobbat!
9 svar · 9,1k läst
·
A
aka_the_barf: hej! jag håller på att bygga mig ett garage. gropen är grävd och imorgon kommer materialet(pack och dränering). Marken lutar lite så ena hörnet av garaget kommer vi få höja marken med ca 40 cm och det är ok då 50cm är gränsen i min kommun. sen kommer kant elementen läggas på detta och gjutas i. frågan är om kant element räknas in i mark höjningen eller inte, då blir höjningen
0 svar · 1,8k läst
H
HSP: Jag har samma problem med mitt båthus i norrland. Så här gjorde jag med min plint som var för hög. lyfte båthuset med domkraft pallade upp båthuset på båda sidor om plinten. Grävde fram plinten och grävde under den så den kom ner. Lodade in plint återfyllde sänkte ner båthuset. Jag kan inte få ner mina plintar till frostfritt djup. Då grundvattennivån är väldigt nära
5 svar · 4,7k läst
·
Fadai
Fadai: [citat] En pallkrage m jordkontakt brukar få mer maskar och microorganismer, därav bättre jord. Sen kan man i o f tillföra sånt när man använder kompostmaterial.
13 svar · 6,1k läst
raveper
raveper: Gräv ett större hål och putt ner den i.
2 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: Frågan är vilket problem man vill lösa. Nedgrävd dränering är i första hand till för att sänka vattennivån i marken så att man inte får fukt i källare och liknande. Ska man ta hand om ytvatten gör man det bäst med ett dike. Vid lite större nederbörd rinner annars vattnet rakt över dräneringen och in under huset. Vid täckdikning som man brukar göra på åkermark etc lägger
4 svar · 3,4k läst
·
J
jool08: [citat] Tack för svar. Jag håller med om att kantbalkarna en en normalvariant men de känns inte anpassade till projektet. Eftersom det blir liten tyngd på sidorna borde det räcka med mindre betong. Som du också skriver är det området mot huset som känns mest fel. Är det nån som vet hur dubbning går till. Räcker det att dubba längst upp (översta 15 cm) eller behöver man en djup
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.