Grund & Markarbeten
Jenny47: [citat] Ah Moränjord.. jag kan ju inte detta alls. Men då är det säkert det. Jag måste få ur vattnet först eller hur, innan jag lägger i jord? Men då borde både liguster och måbär passa där alltså? Det är några superstora björkar precis bredvid den tilltänkta häcken. Tar vi bort björkarna blir det helt "tomt" inte så kul.. Kan man göra någon form av bevattning i häcken
Hella1: Skulle vilja täta mellan husets grund och berget den står på. Vad finns det för produkt som håller hyfsat länge? Undrar också om tjära är det bästa att pensla på muren för att hindra fuktinträngning, eller om det finns bättre grejer numera. Tack på förhand.
Smeds: Hej! Har tänkt fixa några skador i husgrunden, det tidigare fanns växtlighet har putsen släppt. Såg nu att temperaturen ska gå ner de kommande dagarna (i Uppsala) och någon timme skulle det kunna bli nollgradigt. Är det då dumt att försöka laga puts skadorna?
Svanteman: Är inte med på vad som var eftergjutet, golvet? Ligger det sand under plattan kommer det vara fuktigt den suger ju upp fukten från längre ner i marken, men håller du lite varmare i källaren så flyttar du fukten längre ut och eftersom sommaren betyder betydligt fuktigare luft än vinter så är det en bra idé att kunna hålla lite extra värme där även då om man vill minska lukt och
jai134: Jag tog bort allt löst och en platta [citat] Topp! Så får det bli :-)
muraren2: [citat] Tvätta med utspädd Saltsyra? Så brukar man göra för att ta bort kalkutfällningar
kramfors: Hej på er! Då är arbetet fogat och klart och jag har fått möjlighet att prova om och hur vattnet leds bort från huset. Jag spolade på vatten och lät det ligga några minuter före jag tog denna bilden. Många fogar är inte riktigt fyllda och en del vatten har nog letat sig ner genom dessa men som ni ser så ligger det en del vatten kvar som inte kan rinna bort. [bild] Min gissning som
Lenza: Ja den går utmärkt. Gällande markduk under singel är det att föredra då håller det längre innan annat finare material blandas in i det.
-RB-: En idé kan vara att lägga i en cellplastskiva på 100 mm som isolering och utfyllnad. 200 mm betong är rätt så tjockt.
aq_: @Needas , menar du att man skippar spräckkilarna helt? @Lenza , @RiKr Tänker lika, blir det tokigt får man väl gjuta en trappa. Någon annan som har lite tips och tricks?
anderspasanen: Tvekar mellan betongplatta och plintar. I båda fallen måste vi ha en grävare på plats då det är mkt storsten i marken.
muraren2: Platonmatta och osodrän också kanske borde gå
Mikael_L: Och vill man uppnå lite bättre fukthållande förhållanden så är det ju bättre att strunta i markduken, låta en del jord sila ner i makadamen och toppa upp till rätt nivå och jämn nivå några år senare, ty då finns det lite jord nere i makadamen som håller något lite extra fukt. Men det är väl dags att fråga TS varför det är 8-12 kross där? Ska det vara dränerande? Är det
SanderNor: [citat] Ja det är det jag tänker. Svårt att se om det är skador i grunden på yttersidan då det fortfarande är 1-1.5 meter snö runt huset. Tänker att betongen torkade lite väl snabbt när huset byggdes och att det således varit där en stund...
Låset: Hej! Sitter och räknar lite på vad det skulle kunna tänkas kosta att göra uppfart. Utgångsläge: Norra delen av landet, så kommer behöva isolera för att inte få tjälskott etc. Storlek, ca 9x15 meter, 135 m2. Vet ej exakt då huset inte är byggt, får springa och mäta mer noga sen, men ungefär så. Se gulmarkering på bild nedan. [bild] Geotekniks undersökning: [bild] Det geotekniska
largab: [citat] Jag tätade väggen med asfalt, limmade eps mot asfalten. Platon längst ut för att skydda eps mot blöta.
Löt57: Nej det hela verkar ganska oklart. Dessutom verkar byggkedjorna inte ha konsekvent benämning på olika typer av duk. ALLT är perfekt dräneringsduk om man frågar bmax eller bau. Tack för svar!
ricebridge: Ju varmare du får desto mindre fuktigt blir det, vilket beror på luftens olika egenskaper vid olika temperatur. Så isolera från utsidan, så är mycket vunnet. Om bara bottenplattan är isolerad så är golvvärme ett bra alternativ i källare.
CHolden: Fick idag förnyelsebrev från Anticimex där det begärs 1700 riksdaler för serviceavtalet . EQT grabbarna som köpt anticimex jobbar på sin ROI. Det här blir pass för oss och enkelt inköp ist på egna fuktmätare för att läsa av i grunden . Tack för mig
Maccannilsson: [citat] Precis det ska motfyllas och sättas strävor annars kommer den inte ligga kvar. Okej. Det kanske är överkurs att lyfta upp formen. Ska kolla hur mkt det diffar på lägsta till högsta punkten. Egentligen är det en bara kortsida som är för låg. Tack!
Petra13: Vi ska bygga ut ca 9 kvm på ena sidan huset och ca 20 på andra sidan huset. Har fått offert på 85000 kr. Då ingår: Markarbete L-element 400 mm Cellplast 300 mm Forma med plyfa mot innervägg Isolera, armera och gjuta Ytan glättad Material och arbete igår. Är det ett ok pris?
guggen: Jag har varit och är lite i samma situation. I mitt fall en krypgrund från sekelskiftet med kallmurad kalksten med senare kalkputs utvändigt. Jag eldar men är inte i det huset året runt och då har blivit rejält fuktigt i källaren under vissa men långa perioder. Jag började med att mäta ett år. Sen rensade jag ur grunden på all skit. Sen lade jag en dyrare matta avsedd för
Malten: Dom flesta byggena som jag vart på där dom drar in rörkulvertar är med eps. Den andra är väll för dyr.
roli: Du är inte ensam, men det brukar vara journalisterna som har svårt med ordet och för det mesta skriver "ångvält" och "grävskopa" när de egentligen borde använda vält och grävmaskin.
Bautatron: Dem har inte gjort nån återställning överhuvudtaget.... varken på vår väg eller den privata. Dem lejde en annan lokal entreprenör som skulle återställa där det blivit förstört, han var inte hos oss. Trots våra klagomål.
T.Gustafsson: [citat] Du behöver inte ha duk mellan. Efter du lagt på ditt bärlager (samkrossen) och slår det med lämplig padda så kommer allt lägga sig och stabilisera sig utmärkt.
jonaserik: [citat] :D Var det inte på gångarna ni skulle ha det och inte på en åker, tänker på att harva.
Nikolaus1: Har ett gammalt torp i Bergslagen. Bottenvåningen är byggd av sintersten. Golvet i bottenvåningen behöver renoveras. Idag utgörs det av tvärgående reglar med spikat trägolv, isolering under. Gott om golvdrag. Antar att reglarna under vilar på stenar som är avvägda till rätt höjd. Under det är det grus. Några reglar knarrar betänkligt. Jag funderar på möjligheten att bryta upp