Grund & Markarbeten
robertua: Hej @Mathsson , nyfiken på hur det har gått, hur har du isolerat krypgrunden? Tack!
Dpm75: [citat] Hej igen, nu har det gått ett år nästan sedan jag skapade inlägget om boden på bilden. Jag har inte gjort något ännu, och tror att första steget är att göra något åt slipersmuren som gett med sig. Frågan är vad som är lämplig åtgärd? Det är en höjdskillnad på ca 40 cm , kan man gräva ur och ställa L-stöd och återfylla , eller ? Tacksam för svar och idéer !
Niklas 73: Vi har med hjälp av entreprenörer har anlagt en stödmur på vår rätt eländiga tomt som mestadels består av bergsknallar. Min fråga är om utfyllnadsmassorna bakom stödmuren ser ut att vara av rätt typ och sort... [MEDIA=youtube]7ALb5zh7eC4[/MEDIA] [MEDIA=youtube]zODVhYEnj-Y[/MEDIA]
Phasio: Istället för 20 cm singel så hade jag lagt 10 och sen 20cm cellplast
glad-amatör: Hej! Jag är i färd med att bygga ett attefallshus, men blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker läsa på om husgrunder. Jag var helt inställd på platta på mark, då detta verkade vara det bästa valet. Inför beställning meddelade dock hustillverkaren att det inte går att använda deras färdigbyggda hus till platta, då husen har tjockt golvbjälklag. Plintgrund verkar vara det
Sewen: Lyfter en 6 år gammal tråd... Är i samma läge. Dock skulle jag vilja ha en grund som tillåter att jag kan återställa marken om man senare beslutar att ta bort bastun. Vill alltså slippa att borra i berget. Går det att undvika på nåt sätt? Har funderat på att använda mig av stödben till husvagn eller bottenskruv till byggnadsställning. Finns det andra uppslag? [bild] [bild]
Springhunter: Nja, det kommer in vatten varje år på våren, men det är inte från väggarna, utan nerifrån marken. jag undrar mest för OM man ska dränera om (om så bara för att förhindra skador i framtiden), så är det bra att göra det innan vi bygger altan, uterum etc
petererlandsson1194: Jag skulle lagt 10cm 0-32 kross och 5cm 0-16 på det. Packa med vibra emellan lagren och högst upp. Makadam kommer du att bli galen på då det aldrig blir hårt och så tjockt lager kommer att röra på sig, speciellt om du kör något med hjul uppepå. Lägg en fiberduk i botten så blandar sig inte krosset med vad du nu har under idag. Packa gärna marken under också innan du lägger duken.
Hella1: [citat] Det måste jag förstås ta reda på. På andra ställen har de varit för höga.
Microkatten: Risker med att lägga fuktspärr inkluderar lukt, och kondensvatten ovanpå plasten då varmare luft från bostaden (och utifrån) kyls ner av den kallare marken. Här kan läsas mer om möjligheter och risker. Det ena huset är inte heller det andra likt, trots liknande förutsättningar. Hög grundfukt kan vara ett problem men behöver inte vara det. Har det konstaterats hög fuktighet i
HasseArc7: Jag håller på att byta ut stammarna i källaren i mitt hus från 1948 och tänkte passa på att isolera plattan i två av rummen. Huset har dränering vars underkant ligger på 30 cm under golvnivå. Dräneringen ligger inte vid underkant av sulan utan sulans underkant ligger ca 50 cm under golvnivå. Jag har grävt ut det ena rummet och fyllt med makadam för att sedan lägga cellplast. Jag
Vitahusknutar: För intresserade så ligger fuktkvoten i trät fortsatt på mellan 12-15. Luftfuktigheten har inte kommit över 70 på bra länge nu heller. Det enda jag stör mig lite på är att fläkten verkar gå hela tiden. Även om ljudet i sig inte är störande och det oftast är minimalt varvtal så känns det som att nåt kullager kommer pajja när det ska snurra hela tiden där inne. Den som lever
Borgz: Blev i sista stund tvungen att höja forma och till lika plattan ett par sentimeter pga. berg som stack upp. Bör jag fylla på med grus utan att padda innan jag lägger dit isoleringen eller ska jag fortsätta med makadam och sedan padda igen med risk för att måsta mäta in formen igen. Ett sista alternativ skulle kanske vara att fylla med fogskum och bara lägga dit isoleringen och sedan
Lukas Levin: [citat] [citat] Verkar som ett bra sätt!
Svanteman: Inte använt isodrän så kan inte mer än killgissa och det vet vi ju vad det brukar vara värt. Men tänker att lös isodrän inte ligger stilla nog om du fyller på med betong sedan. Isf tror jag mer på skivor. Men du kan inte fylla dem med betong då försvinner ju syftet. Med näten menar jag att det diffar 10mm mellan de övre och undre lagret. Så sätt dem på samma. Ogjort om man varit
DMC: Tack, Phasio ... första gången för mig. Jag ska forsätta försiktigt.
C.Lundin: Lite beroende på vilken nivå man vill lägga sig så är ju det här drömläget att gjuta. Berget är redan frilagt och man behöver bara dubba i några järn. Ser ut att finnas bra möjligheter för att sträva formen lätt och smidigt också.
jonaserik: [citat] Gör inget med svackor så länge som ventiler och metallkopplingar är utan vatten, en PEM-slang tål att frysa.
Derbyboy: [citat] Varför är du så otrevlig mot folk?
P-G L: Mycket bra redogörelse . Sunt förnuft...
repsej: God kväll, Vi skall till att gjuta en platta till vårat hus senare i vår / sommar. Huset kommer byggas på relativt otillgängligt ställe och jag vill av olika skäl inte ha ut betong-bilarna fler gånger än nödvändigt. På ena kortsidan av huset skall det vara ett orangeri som på sikt kommer resas. Men initialt kommer vi ju fokusera på bara huset. Om jag gjuter allt i samma platta, och
Hejhejho: Är själv också nybörjare så ta tipsen med en nypa salt men vi håller för tillfället på att bygga hus och så här har vi gjort/de råd vi fått. * Gör en mark-/geoteknisk undersökning. Kostar 10 000-20 000 kr men är väl värt det för då får man reda på vad marken består av och vad som behöver göras. * Priset på markarbeten kan variera enormt mycket beroende på vad marken
Vovve_: Hej! Ska dränera här hemma, och tänkte leda dagvatten och dräneringen i två separata dagvattenkassetter. Har lyckats räkna ut hur stor kassetten till dagvattnen ska vara, men hittar ingen formel till att räkna ut storleken på kassetten som dräneringen ska gå i. Finns här någon som kan hjälpa mig med det? Sen en fråga till, sandfångsbrunnen till dagvattnet hade jag velat korta ner