Hej!

Jag ska byta grindstolpar till ett gammalt 50-talshus och tänkte enkla, raka granitstolpar.

Som ni ser på bilden har jag grävt fram fundamenten och man ser de gamla armeringsjärnen sticka upp som två tandpetare.

Jag tänkte först ta bort de gamla fundamenten och gjuta nya, men så slog det mig att det kanske går att lösa lite enklare och på så sätt slippa gräva två jättestora hål (de gamla fundamentet sticker nämligen 70 cm ner i marken från den punkten som armeringsjärnen kommer ut ur fundamentet).

Vad tror ni om att gjuta en ny, liten mindre krage, på det gamla fundamentet och sen förankra granitstolpen med två armeringsjärn som alltså fästs i fundamentet och graniten?

• Grävt fundament med armeringsjärn vid ett 50-talshus inför byte av grindstolpar.
  • Grävt fundament för grindstolpe med gammalt armeringsjärn som sticker upp, intill grusgång.
  • Uppgrävt gammalt betongfundament med armeringsjärn utstickande, i förberedelse för nya grindstolpar.
Kan du inte bara borra ner dubb i fundamentet och ställa/fästa stolpen på dem?
Du måste ju ändå borra ner någon typ av dubb om din gjutning ska sitta tänker jag så då kan man ju hoppa det steget.
Om inte gjutningen är för att hamna i rätt höjd eller så.
Lite svårt att se på bilderna hur dåliga dina gamla järn är men de går kanske också att använda.

S Svanteman skrev:
Kan du inte bara borra ner dubb i fundamentet och ställa/fästa stolpen på dem?
Du måste ju ändå borra ner någon typ av dubb om din gjutning ska sitta tänker jag så då kan man ju hoppa det steget.
Om inte gjutningen är för att hamna i rätt höjd eller så.
Lite svårt att se på bilderna hur dåliga dina gamla järn är men de går kanske också att använda.
De gamla fundamentet har satt sig och ligger inte helt horisontellt. Så, jag tänkte gjuta en liten platta mest för att få en horisontell platta att ställa de nya stolparna på. De gamla järnen är väldigt spröda och har nog gjort sitt.

Men, du tror alltså att det räcker med att den nya stolpen förankras med dubb?

Ahh okej,
ja då får man ju gjuta lite, helst så att fundamentet står ordentligt men det kanske satt sig färdigt.
Naturligtvis vill man ju ha så lång infästning som möjligt. men hade det varit jag hade jag borrat och förankrat i stolpen först så långt jag kunnat, 4 ordentliga dubb, måttat dem och borrat ur i den nya gjutningen ner i den gamla och sedan satt den på plats med nåt som nyper bra.

• Gilla
JacobVe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.