131 757 läst ·
35 svar
132k läst
35 svar
Hur gör vi bästa grundarbetet för vårt växthus?
Skulle föredra en mur utan fog till växthuset, tror det blir snyggare helt enkelt. Hade det varit tegelmur vore det självklart att mura (dvs murbruk, kanske heter det att mura även när man limmar) men lutar nu åt Våxtorp basic mur, svart.
https://vaxtorpsbetong.se/murar/basic-mur/
https://vaxtorpsbetong.se/murar/basic-mur/
Planen är nu fortfarande att använda murbruk mellan lecablock och mursten. Sen limma lager 2 och 3 av murstenen. (Om ingen här kommer med protester) 
Blir stötfogsfri murning då för att det inte ska skilja sig mot de limmade lagren.
Växthuset har 5 takfönster med automatöppning, skulle vilja ha ventilationshål i muren också, 2 på vardera långsida så man får drag. Hade inte funderat igenom det riktigt, nu när jag fått mursten levererat och lägger upp de löst inser jag det inte går att bara ”hoppa över” en sten som om man haft tegel.
Funderar på att komplettera med halvsten och lägga de som på bilden. Tror ni det fungerar, både hållbarhetsmässigt och estetiskt? Får alltså 8 mindre gluggar totalt, 4 par, som sen ska nätas på något sätt samt kunna pluggas invändigt vid behov.
Murstenen är 392x195x140 (l x b x h)
Blir stötfogsfri murning då för att det inte ska skilja sig mot de limmade lagren.
Växthuset har 5 takfönster med automatöppning, skulle vilja ha ventilationshål i muren också, 2 på vardera långsida så man får drag. Hade inte funderat igenom det riktigt, nu när jag fått mursten levererat och lägger upp de löst inser jag det inte går att bara ”hoppa över” en sten som om man haft tegel.
Funderar på att komplettera med halvsten och lägga de som på bilden. Tror ni det fungerar, både hållbarhetsmässigt och estetiskt? Får alltså 8 mindre gluggar totalt, 4 par, som sen ska nätas på något sätt samt kunna pluggas invändigt vid behov.
Murstenen är 392x195x140 (l x b x h)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Visst, vet inte hur det ska gå till bara. Stenen är 140 höga så svårt göra nått annat mått där, eller ja, minska hålet går ju, kapa till lämplig bit och klistra fast borde fungera. Bredden blir strax under 100 som jag staplat på bild, karva ut något på halvblocket för att få 100 prick skulle gå om det är ett standardmått.
Stenen är såpass tunga att jag vill ha ordentligt stöd under varje skarv.
Planen var att fixa nått själv, tänkte jag kan svetsa en ram att fästa ett mussäkert nät för utsida och tillverka en träplugg på insida. Men du har nog rätt, ska kanske planera för någon färdig lösning.
Stenen är såpass tunga att jag vill ha ordentligt stöd under varje skarv.
Planen var att fixa nått själv, tänkte jag kan svetsa en ram att fästa ett mussäkert nät för utsida och tillverka en träplugg på insida. Men du har nog rätt, ska kanske planera för någon färdig lösning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden