Byggahus.se

Gjuta betongplatta i carport.

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej.

funderar på att gjuta en platta i befintlig carport.
    Har ni några tips?

Tjocklek?

Behöver jag isolera den under?

Ska man packa typ 0-18, 0-32 under?
    Eller ska man bara packa vanligt grus?

Carporten sitter ihop med garage och huset.
    Ska man gjuta mot husvägg, och mot garageplatser?
    Eller ska man lämna ett utrymme på några cm?

Platsen är Västerbottens kusten.

tacksam för tips!!

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oj, svåra frågor då man inte vet nästan något om förutsättningarna.

Är det tjälskjutande mark under?
    Det är en av de viktigaste frågorna att adressera.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur gick det här.

Det var inte mening att göra dig missmodig, men att fundera på markförhållanden är nog bland det första att göra.

Annars kan jag leverera några svar:
    100mm med armeringsnät, åtminstone en armerad vot där bilarna kör över kanten.
    Man kan nog tänka sig allt mellan 80-120 mm, och visst ännu kraftigare går också om man vill, eller markförhållanden kräver.

Krävs ej isolering, gör inte så väldigt mycket nytta, eller jooo ... ifall man har problem med tjäle, så tjälar det inte lika djupt. Isolering under kan också göra en glad den dagen man plötsligt kommer på att man vill slå upp väggar runt om och göra det till garage.

Under själva betongen 8-16 eller 16-32 ca 100 mm djupt, dras ut på sidan av plattan och dränering i.
    Behöver det fyllas mer, eller något stabiliserande lager så blir 0-32, 0-16 eller kanske 0-64 bra under det dränerande lagret.

Jadu, svårt. Antingen rörelsefog, eller så försöka få ihop det stabilt ... Inte något plättlätt beslut, inte heller plättlätt att foga samman två plattor utan att det spricker sen.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Tjena!!

näe det e lugnt har bara inte haft tid

Garaget och carporten byggdes typ 2012.
    80m2 garage och 40m2 carport. Dubbelgarage.

Förmodligen när det grävdes och fylldes för garageplattan, så blev det nog gjort det även en bit av carporten.

eftersom garaget är stort nog, och carport är en carport, så kommer det aldrig att bli en del av garaget eller huset.

med dränering, tänker du då dränerande material, eller dränerings slang?

tänker så här.

står framför carport.
    Till vänster en del av tomten, till höger sitter carport ihop med hus, rakt fram sitter carport ihop med garage, och framför uppfart och gatan.

0-18 eller 0-32 paddas med lutning till vänster. Ca 10-15cm.
    Sen på med grus/makadam som jag paddar, ca 10cm.
    Betong ramen sätt med fall ut mot uppfart/gata.

skippar isolering tror jag.

skulle de funka? Tror även att jag sätter ett liten mellanrum mellan husgrund och garageplattan.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Och givetvis armering.

6. T
    Medlem Nivå 1
    .