Kantboll om denna skall ligga i VVS eller här, men jag tror detta delforum är bäst lämpat!
Håller på att gräva för en stenlagd uteplats som mäter 50-55m² och har väl konstaterat att jag behöver fundera på fall/lutning och hur jag tar om hand dagvattnet/regnvattnet.
Det bästa för mig hade ju varit att skicka allt till vänster ut från huset, men där är en slänt och ganska nära tomtgräns, så det känns ju båda taskigt och fel att skicka det mot slänten när man kan göra rätt för sig från början.
Vill även rama in stenläggningen med granitkantsten som sticker upp, så detta kommer stoppa vattenflödet om jag går på den lösningen.
Tankarna går i att installera linjeavvattning på uteplatsen, och det bästa ahde ju varit att låta avvattningen bryta stenläggningen och få ett fall från huset. Men rännan blir väldigt i ögonfallande med sådan placering och jag blir lite kluven på dels hur rätvinkligt jag kan installera den samt även hur det blir med sågade plattor på varsin sida.
Nästa bit blir att jag får gräva ännu djupare uppåt sett för att få det i våg och då kommer stödmuren som krävs pga utgrävning bli bygglovspliktig.
Så helst hade jag velat ha den diktmonterad mot kantstenen för att gömma den något, men det går ju emot principen att fallet skall vara från huset, med denna lösning blir det längs med huset istället.
Det kommer ju som sagt finnas en kantsten som hindrar rinnande vatten att ta sig till fasaden och avståndet mellan kantsten och fasad är 65cm.
Vågar man köra på alternativet med fall längs med huset?