Hej, skall försöka mig på att få bort lite sten som tidigare ägare lät ligga kvar när altanen byggdes.
Tittar på alternativ och förstått att snigeldynamit och kil för spräckning är två varianter som finns. Vad säger panelen, vad rekommenderas? Är inte så mycket som skall väck som synes.
Tittar på alternativ och förstått att snigeldynamit och kil för spräckning är två varianter som finns. Vad säger panelen, vad rekommenderas? Är inte så mycket som skall väck som synes.
Kil är smidigt, hyfsat billigt och snabbare per omgång, enligt min åsikt.
Du måste ändå borra hålen, och det är nog vad som begränsar arbetstakten om du kör med kil.
Dessutom kommer du aldrig mer att titta på en sten på tomten utan att fundera på hur snabbt du kan dela den i flyttbara delar
Du måste ändå borra hålen, och det är nog vad som begränsar arbetstakten om du kör med kil.
Dessutom kommer du aldrig mer att titta på en sten på tomten utan att fundera på hur snabbt du kan dela den i flyttbara delar
Har du all tid i världen och tycker om att sitta med en öl i handen och titta på när färg torkar? - Kör då med Snigamit! För det går lååååångsamt.... 
Hålen skall ändå borras så jag säger även jag kilar, kilarna kanske kostar lite mer än snigamiten men dom finns ju kvar för framtida stenspräckning.
Hålen skall ändå borras så jag säger även jag kilar, kilarna kanske kostar lite mer än snigamiten men dom finns ju kvar för framtida stenspräckning.
Jag säger snigel alla dagar i veckan - då vet du att du får resultat. Gick också på kil-hyllningen, köpte ett gäng på nätet efter noga googlande. Resultatet? Stenen - jag 1-0... Efter det har jag spräckt något kubik m snigel.
Du måste ändå borra, kanske lite djupare/grövre men m snigel så kommer det att funka - tar 12-24h så är det klart. Att elda funkar också men då har du ingen kontroll på hur det spricker.
Du måste ändå borra, kanske lite djupare/grövre men m snigel så kommer det att funka - tar 12-24h så är det klart. Att elda funkar också men då har du ingen kontroll på hur det spricker.
Tackar för tankarna kring snigel.D dilemma skrev:Jag säger snigel alla dagar i veckan - då vet du att du får resultat. Gick också på kil-hyllningen, köpte ett gäng på nätet efter noga googlande. Resultatet? Stenen - jag 1-0... Efter det har jag spräckt något kubik m snigel.
Finns väl inget rätt eller fel egentligen...Skall inte direkt ta bort något större även om man vill göra det så enkelt som möjligt för sig själv. Trodde dock jag bestämt mig för kil efter att hittat en uthyrare på hygglo som hyr ut både borr och kilar för en överkomlig peng. Nu får ditt inlägg mig att tänka över saken igen
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Jag kör både med kilar och Snigeldynamit, är de frilagda på ena sidan kör kilar, är de inte det kör dynamit och se till att ha tillgång till en stor bilmaskin för att kunna få loss bitarna som är kilade...
gjorde denna källare hos min syster för några år sedan med bara spräckkilar och någon helg darda (hydrauliskspräckare)
Ni ser gamla golvnivån....
gjorde denna källare hos min syster för några år sedan med bara spräckkilar och någon helg darda (hydrauliskspräckare)
Ni ser gamla golvnivån....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte följa upp mig själv och berätta att det blev kilar. Hyrde via Hygglo och fungerade riktigt bra. Kan rekommendera det till andra som går i samma funderingar. Lyckades få bort tillräckligt för att kunna förlänga altanen. 
Klicka här för att svara